EmediateAd
Sund for Sjov

Tanker om træning – om motivation OG om at holde balancen #2

Uanset hvilket projekt jeg går i gang med, så gælder det for mig om at være bevidst om mine gamle adfærdsmønstre. Gennem min opvækst, skolegang og mit arbejdsliv er jeg ofte blevet rost og anerkendt for at være hurtig, dygtig og arbejdsom. Det er et adfærdsmønster, som har givet mig mange gode oplevelser, men det er også et mønster, som har kostet på sundhedskontoen. Hver eneste dag har min krop haft brug for ekstra energi til at yde liiige det ekstra og det har kostet – både på vægten og hormonbalancen.

Hvad pokker har det med dit seneste træningsprojekt at gøre?

Faktisk en hel masse. Som du måske husker fra mit sidste indlæg, så er vores krybdyrshjerne skabt til at stoppe os, når noget bliver besværligt. For mit vedkommende er det faktisk mere besværligt at stoppe og geare ned end det er at skrue op og yde lidt ekstra. Det sker helt automatisk, hvis jeg ikke er opmærksom på det og det skete selvfølgelig også i mit træningsprojekt.

Mandag aften meldte jeg mig ind i fitnesscenteret sammen med min nye træningsmakker. Vi trænede selvfølgelig sammen og fik booket tre ugentlig træningsaftaler i kalenderen. Alt var godt. Torsdag morgen var jeg fyldt med undskyldninger for at droppe træningen og gå i stedet. Det virkede bare meget mere overskueligt og ja, behageligt. Solen skinnede jo så smukt og det virkede bare mere tiltrækkende. Af sted kom jeg. Jeg havde jo en aftale. Fredag skete det. Mit gamle mønster dukkede op. Jeg havde haft en sjov oplevelse med Jumping Fitness og tog kort tid efter mig selv i at tænke: “måske skulle jeg liiige smide en ekstra træningsdag ind i programmet”. Spotter du den klassiske alt-eller-intet-tankegang?

JUMPING

Hvordan takler du så dit gamle mønster, når det dukker op?

Nu tænker du sikkert, at jeg er tosset (og her må der gerne grines), men jeg taler med mig selv. I stedet for at skælde mig selv ud eller kritisere mig selv, så hilser jeg på mit gamle mønster ved at sige: “nå for pokker … er du der”. Uden at være dømmende. Jeg bruger min bevidsthed til at stoppe op, lytte og styre mit gamle mønster, så det ikke styrer mig. For der er jo stadig områder i mit liv, hvor jeg har gavn af mit gamle adfærdsmønster. Der skal bare være balance og plads til nuancerne.

Når mit “jeg-yder-lige-lidt-ekstra” mønster dukker op, vælger jeg bevidst, hvor meget det skal fylde. I stedet for at gå med trangen til at skrue op, så holder jeg igen – selvom det er svært – og tager måske endda en ekstra hvilepause.

Mange tror, at selvindsigt og det at arbejde med sig selv og sine tanker og adfærdsmønstre handler om at få dem til at gå væk – forsvinde for altid. Det sker ikke, fordi kroppen husker. Vi kan ikke slette vores historie, men vi kan lære at takle den. Vi kan lære at vælge bevidst og gå nye veje. Vores gamle og velkendte mønstre vil altid hive i os, fordi de er trygge. De er velkendte og nemme og det elsker krybdyrshjernen. Men ved hjælp af vores frontallapper og fornuft kan vi opveje konsekvenserne af mønstrene og vælge nye adfærdsmønstre, som har større gevinster – på lang sigt. Derfor handler selvindsigt og selvudvikling for mig om at spotte vores mønstre og bevidst vælge, hvor meget vi vil lade dem fylde i vores liv.

Læs mere

Tanker om træning – om motivation & om at holde balancen #1

For en lille måned siden sagde kalenderen, at jeg er blevet 38 år. Min krop har selvfølgelig forsøgt at fortælle mig det, men jeg er jo også menneske og har ikke rigtig ville lytte. Gennem det sidste halve år har jeg haft en del samtaler med mig selv om motion. Jeg elsker at gå og vandre. Det er virkelig en motionsform, som jeg holder af og faktisk også stresser af med. Men… for der er jo altid et men… gang har jo ikke samme muskelopbyggende effekt, som styrketræningen har. Og jeg kan godt mærke, at der er begyndt at ske noget med min muskelmasse.

Det sker jo for os alle, når vi rammer 35 års alderen. Stille og roligt bliver det sværere at bevare den muskelmasse, vi har. Faktisk er det noget af det, jeg har talt med mig selv om. At det fra nu af og resten af mit liv vil kræve mere af mig og min tid at holde det vedlige, som jeg har. Lukker jeg øjnene for den biologiske kendsgerning, så tager jeg nemt 10 kg på hen over en årrække (selvom jeg spiser det samme), fordi mine muskelceller forbrænder mere end mine fedtceller.

Det udgangspunkt gider jeg helt ærligt ikke at skulle tilbage til. Jeg har jo ligesom været der og ved, hvordan det føles. Jeg vil meget hellere forebygge.

charlotte1997

 

Hvordan kommer du i gang med at træne, når du ikke gider?

Jeg tager en bevidst beslutning om at snyde min hjerne. Vores hjerne er fra naturens side er designet til at stoppe os, når noget bliver ubehageligt. Derfor påvirker vores tanker og måden, hvorpå vi tidligere har trænet (ofte i forbindelse med et vægttab) os på godt og ondt. Vores krybdyrshjerne gør alt hvad den kan for at beskytte os mod oplevelser eller situationer, som kan virke skræmmende, ubehagelige eller besværlige. Jeg ved ikke, hvordan dine slankekure har været, men mine har ikke ligefrem været behagelige. Det husker min krop og hjerne og derfor er jeg nød til at snyde den.

Når vi beslutter os for at opbygge muskelmasse eller gå ned i vægt, så vil der helt ærligt være dage, hvor vi er nødt til at gøre noget, som er svært eller ubehageligt. Det skal vi være klar over. Og vi skal vide, at vores hjerne på disse dage vil gøre hvad den kan for at stoppe os. Sådan er vi skabt fra naturens side. Vi vil altid føle trang til at gøre det, der er nemmest. Det kan vi ikke ændre på. Men vi kan samarbejde og lære at ”snyde” vores hjerne, så vi ikke slipper vores mål og drømme i tide og utide.

Okay.. du ”snyder” din hjerne – hvordan gør du det?

Jeg kunne jo bare bide tænderne sammen, men skal vi ikke være ærlige overfor hinanden… den løsning holder ikke i længden. Det ved vi begge. Så vil jeg hellere være ærlig, accepterende og realistisk.

Så jeg starter med at sætte et mål med en motiverede effekt. Erstatter frygt og selvkritik med nysgerrighed og lyst og så er jeg ærlig overfor mig selv. Jeg ved, at jeg aldrig kommer til at holde af fitnesscenteret på samme måde som naturen. Det behøver jeg ikke skælde mig selv ud over.

I stedet bruger jeg mine frontallapper til at tænke kreativt og skabe nogle rammer, som gør det mere behageligt at træne. Ved at kombinere det sure med det søde får jeg skabt nogle gevinster, som gør det nemmere for at mig at komme af sted. Uden gevinster vil min krybdyrshjerne vinde og min motivation forsvinde.

En af disse gevinster er en træningsmakker. Jeg har allieret mig med en makker der, lige som jeg, elsker at tøsesnakke, hygge og drikke kaffe – bagefter. Så jeg har snydt min hjerne og gjort det hele meget sjovere.

Har du svært ved at træne_Vil du gerne i gang med at træne, så beslut dig ikke bare for, at du vil træne. Den beslutning har du taget så mange gange før. Tag i stedet en dyb indånding og beslut dig for, at du bliver realistisk i forhold til, hvad der virker for dig, dit liv og din træning. Vent ikke på motivationen. Alt det gode sker, fordi du får det til at ske. Det sker, fordi du tager en beslutning om at lære at snyde din hjerne, tage ansvar og gøre lige netop dét, der skal til, for at du får det liv, som du drømmer om.

Når du først er kommet godt i gang med træningen og over de dage, hvor du er træt og ekstra sulten, så sker det modsatte… du begynder at diskutere med dig selv om, hvorvidt du skal træne mere.

Det skete selvfølgelig også for mig, så fortsættelse følger…

Læs mere

SUND SALAT MED DE FEM GRUNDSMAGE – GIVER RO I KROPPEN

Salat med bagt rodfrugt 2Lur mig, om du ikke kender den her tankerække: ”Var det, det? Er der ikke andet? Noget sødt? Måske salt?”. Du har lige spist, og alligevel er du på vej op af stolen for at gennemsøge skabe og skuffer. Som et lille rovdyr går du på jagt efter et eller andet, der kan tilfredsstille din sult. Sulten efter noget, der kan få roen og tilfredsheden til at sænke sig i din krop.

I mange år troede jeg, denne tankerække var et spørgsmål om viljestyrke eller mangel på samme. Jeg tog fejl. Det er heldigvis en af de fantastiske gaver, jeg har opnået ved at lytte til min krop. Ved at være nysgerrig og accepterende fremfor kritiserende. Jeg har opdaget, det kan være stress, et spørgsmål om sammensætning af måltidet og hastigheden hvormed blodsukkeret daler efter måltidet, men sjovt nok, så har jeg også indset, at det kan være et spørgsmål om smag. Jeg kan sagtens spise et måltid, som er sammensat korrekt i forhold til blodsukkeret, men smager det mig ikke, er måltidet kedeligt, og bare noget, der er landet alt for hurtigt på en tallerken, så dukker uroen også op.

Af samme årsag er jeg de sidste år blevet meget mere opmærksom på at lege med fem grundsmage: salt, sødt, surt, bittert og umami. Jeg spiser efterhånden rigtig meget grønt, så det kan være en udfordring at opnå smagen af umami, der af de fleste beskrives som velsmag eller ”kødsmag”. Men med frisk salat toppet med bagte rodfrugter, kommer jeg hele vejen rundt.

Salat m bagt grønt 1

INGREDIENSER:  

  • Gulerødder
  • Rødbeder
  • Løg
  • Rosenkål
  • Revet blomkål
  • Olivenolie eller smør
  • Urtesalt
  • Rucola eller baby spinat
  • Friskpresset citronsalt
  • Blå birkes
  • Agavesirup
  • Friskrevet parmesanost

SÅDAN:

Kom de ordnede grøntsager – undtagen den revne blomkål – op på en bageplade beklædt med bagepapir. Hæld olivenolie over grøntsagerne eller lig små stykker af smør og drys til slut med urtesalt. Bag grøntsagerne midt i ovnen på 160 grader i 40 minutter.

Tag pladen ud af ovnen, kom den revne blomkål ovenpå og rør rundt. Bag yderligere 30 minutter og lad grøntsagerne køle af.

Når grøntsagerne er afkølede eller stadig en lille smule lune, kommes de ovenpå den friske salat. Herefter hældes friskpresset citronsaft over salaten med løs hånd. På samme måde gør du med agavesirup og blå birkes. Og til slut river du frisk parmesanost på toppen.

Så behøver jeg faktisk ikke mere for at få ro på øverste etage 🙂

Velbekomme.

PS: Du kan finde de 5 grundsmage her eller bare ved at søge på dem.

Læs mere

SPORTSBAR MED INGEFÆR & LAKRIDS

sportsbar

Om vi vil det eller ej, så er Januar er sæson for træning og vægttab. Går du for hurtigt frem eller træner du uden at fylde kroppens depoter op efterfølgende (fordi du bare skal se at få brændt en masse kalorier af), kan det udløse en negativ stresslignende virkning i kroppen. Og en stresset krop holder på fedtet. Det er jo ikke ligefrem det, du ønsker, når du rigtig lægger dig i selen, vel?

Selv kan jeg æde en ko i sovs til knæene, hvis jeg ikke spiser en lille mellemmad efter træning. Sulten kalder ikke på mig lige med det samme, men undlader jeg det lille måltid, går der en lille halv time og så kan jeg næsten slå en død mand ihjel for at få mad.

Derfor er det altid rart at have en sund løsning lige ved hånden (læs: i fryseren).

Proteiner, antiinflammatorisk kost og tilskud er fantastiske for kroppen efter træning. Drik en protein-shake, spis et lille måltid med æg, fisk eller kylling eller nyd en lækker og økologisk sportsbar som denne. Så er du rigtig godt på vej.

INGREDIENSER

SÅDAN

Vej alle ingredienserne af på en vægt. Kom dadlerne i en foodprocessor og blend. Tilsæt de øvrige ingredienser og lad foodprocessoren køre, til du har en sammenhængende masse.

Ælt evt. massen lidt ekstra i en skål, hvis det skulle blive nødvendigt. Form til små barer eller tril til kugler og frys gerne halvdelen ned, så har du altid en sund snack på lager.

Har du i øvrigt set, at New Nordic har udviklet en ny serie af tilskud til sportsfolk og supermotionister, som gør det ekstra nemt at være dækket ind uanset hvilket træningsniveau, du er på? Serien er sammensat af naturlige, virksomme urter med fokus på at skabe balance i en krop, som skal yde ekstra.

Det optimale er selvfølgelig altid en sund kost, men forbruger du i perioder mere end du spiser, eller får du ikke spist varieret nok, er det en god ide at supplere med tilskud. Alder spiller også ind, for med alderen får din krop brug for ekstra næringsstoffer for at kunne yde på samme niveau – både når det gælder træning og en travl hverdag.

 

PS. bær over med udseende på sportsbaren (jeg ved, hvad den ligner!!!).

Som min ældste sagde: “den ser ikke så appetitlig ud, men smager appetitligt” 🙂

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Læs mere

JULEKUGLER – DEN NEMMESTE OPSKRIFT I VERDEN!

julekuglerElsker du julehygge (læs: julegodter fremstillet med rigtige råvarer) og har du helt ærligt lidt svært ved at nå det hele her i december, så er denne opskrift noget for dig.

 

INGREDIENSER TIL 60 JULEKUGLER

  • 1 Figenrulle fra Aurion (fås i Helsam)
  • 50 g mandler
  • 200 g mørk chokolade

SÅDAN

Rist mandlerne på en plade midt i ovnen ved 175 grader i ca. 8 minutter. Imens deler du figenrullen på langs i 6 stykker. Hvert stykke deles igen i ti små stykker, som trilles til kugler.

Hak mandlerne i en minihakker eller med en kniv.

Smelt halvdelen af chokoladen over et vandbad. Rør rundt undervejs, så chokoladen smeltes ensartet. Fjern skålen fra vandbadet og tilsæt det sidste chokolade lidt ad gangen, mens du rører, indtil al chokoladen er smeltet.

Overtræk kuglerne med chokolade og drys med hakkede nødder.

´Helt ærligt, nemmere bliver det ikke vel?

Læs mere
Side 1 af 11812345102030Sidste »