EmediateAd
Sund for Sjov

Æblemums – elsker sundt, især når det er simpelt

ÆblemumsJeg holder meget af mad. Især sund mad, som smager godt og er simpel. Smagen er virkelig vigtigt. Og det er udseende faktisk også. Hvis jeg spiser noget og kun bliver mæt i maven, er det som om “manglen” tricker min hjerne og får mig til at tænke: ”hmmm er der ikke noget andet”.

Bliver jeg ikke mæt på smag og udseende, fordi måltidet bare er noget, der skal gå hurtigt eller overstås, så kan det tricke min trang til at overspise og lede efter noget sødt.

Det har indset og accepteret. Altså at mad ikke er noget, der bare skal overstås. Den går ikke. Men det gør jo ikke noget, at det er simpelt engang imellem. Og det må jeg sige, at denne æbledessert er.

Ingredienser til 2 personer

  • 1 æble i tern
  • Skyr
  • Sukrin Gold
  • Stødt kanel
  • Frysetørrede solbær (eller andet sjov som pynt)

Sådan

Skær æblet i tern og kom ¼ i bundet af hvert glas. Drys med kanel og Sukrin Gold. Kom et lag skyr i glasset. Igen ½/4 æbler i tern, kanel, Sukrin Gold, Skyr og pynt med frysetørrede bær, hakkede bagte nødder eller frisk citronmelisse.

Læs mere

Din kost spejler dit sind

Jeg har lagt mærke til noget gennem den seneste tid. Min kost har det med at ændre sig alt efter travlhed, stress og udfordringer. Også den kost, som de fleste mennesker i dag betragter som sund. Førhen kunne jeg ”måle” min sindsstistand på mit sukkerforbrug.

Jeg har altid troet, at min trang til sukker var et indre monsteret, som kunne styre mig på grimmeste vis. Et monster, som jeg måtte gøre alt for at kæmpe imod. Men en dag gik op for mig, at jeg tog fejl. At der slet ikke var tale om et sukkermonster, men derimod om et kærligt opråb fra min krop og mit indre. Et opråb som jeg aldrig formåede at bruge til noget, fordi jeg gjorde alt for at kæmpe imod og holde ”monsteret” på afstand.

Da jeg indså, at sukkermonsteret ikke var et monster, men derimod en kærlig ven – et kærligt budskab, vendte min verden og mit forhold til mig selv. Det hele blev anderledes. Pludselig var min sukkertrang ikke forbandet og farlig mere. Pludselig var det noget, som jeg kunne tale med. Bruge til noget. Hvis jeg ”bare” turde jeg vende mig imod det og lytte til, hvad det var, det forsøgte at fortælle mig. Og jo flere gang jeg lyttede, dets mere gik det op for mig, at ”monsteret” kun optrådte, når jeg havde glemt eller overhørt noget i mig selv. Smukt ik?

Gennem de seneste måneder er det gået op for mig, at dette forhold ikke kun gør sig gældende i forhold til sukkeret. Det gælder også i forhold til fedt og kød. Jeg trives i bund og grund allerbedst på en grønt og vegetarisk kost, men når momsen nærmer sig eller andre udfordringer presser sig på, så sker der noget med min kost. Pludselig stå jeg og steger krebinetter med ost i midten, fordi det er med til at give mig tyngde og jordforbindelse.

Er det smart … eller hvad?

Ikke altid.

Jeg ved godt, at rigtig mange mærker en markant forskel, når de ændrer kosten og får mere kød og fedt på banen. Det ses også på den kæmpe popularitet som eksempelvis LCHF, Paleo, Dukan har fået, men betyder det, at det er sundt?

Umiddelbart ja, ville de fleste nok sige, men kigger vi på kroppen i et helhedsorienteret, så er det måske ikke helt så lige til. Vores valg af mad siger nemlig en masse om vores sind, tanker og tilværelse. I bogen ”Livets hormoner” belyser Heilpraktikker Arvin Larsen sammenhængen og skriver blandt andet:

”Et andet forhold som relaterer sig til kost og stress, er befolkningens hang til fed og kolesterolrig kost. Trangen til disse kostemner har nemlig deres ophav i hormonernes og underbevidsthedens skjulte liv. Dette skyldes, at kroppen er afhængig af fedtstofferne, idet stress- og kønshormoner (steroider) dannes og bygges ud fra fedtstoffets kolesterol. Vores sygelige trang til fedtstoffer kan derfor ses som en ubevidst handling i forsøget på at give kroppen råstofferne til de efterspurgte og lindrende hormoner”.

Jeg syntes, det er tankevækkende, at vi kan spise os til ro, lindring og en bedre hormonelbalance, men for mig er det ikke nok. Ikke hvis vi arbejder helhedsorienteret og søger ”roden” eller årsagen til ubalancerne. Er det i virkeligheden ikke tale om symptombehandling, hvis vi kun arbejder med kosten og ”roden” i virkeligheden ligger gemt i, at vi har alt for travlt? At vi har mistet fodfæste, glemt os selv, glemt at gøre små ting i hverdagen, som gør os glade? Glemt det sjove og nærværet til os selv og dem, som betyder allermest for os?

Det er bare en tanke… hvad tænker du?

Læs mere

Mere grønt til måltiderne – på en sjovere måde

Som du sikkert har læst her på bloggen, så har grøntsager for mit vedkommende været noget, jeg har tvunget indenbords. Noget som bare skulle overstås, fordi jeg skulle tabe mig. Ikke særlig omsorgsfuldt vel?

En dag besluttede jeg mig for, at det skulle være slut med tvang. At jeg i stedet ville finde en sundere, sjovere og meget mere omsorgsfuld måde at spise grønt på. Her har du et par eksempler.

Sund for Sjov tips

Læs mere

Nudging gør dig sund for sjov med små kærlige skridt – der virker

Måske har du allerede hørt om Nudging? Hvis ikke, så er det på tide – altså hvis du spørger mig og du er træt af regler og restriktioner. Der findes nemlig en sjovere måde at blive sund på. At nudge betyder, at du slipper kampen og i stedet puffer kærligt til dig selv med små skub og virkemidler.

Statistisk set er det kun 30 %, som følger lægernes og sundhedseksperternes anvisninger. De fleste af os ved uendelig meget om sundhed. Vi er nærmest mættede af informationer og alligevel fortsætter vi med at spise på stress, impulser og følelser.

Fordi det er en del af vores menneskelige natur.

Vi er vanedyr. Dybest set hader vi mennesker regler og restriktioner (jeg gør i hvert fald) og i en travl hverdag overlader vi let vores valg til vanerne. Vi er kontrollerede i en periode og fulde af viljestyrke, men det er ikke muligt at være så meget “på” hele tiden og så tager vanerne og de impulsstyrede valg over. Vi lader det ubevidste sind få magten, og det er der som sådan ikke noget galt i. Det er hjernens måde at spare energi på. Vi har ikke energi til at være 100 % bevidste hele tiden – slet ikke i en travl hverdag og her er det nudging kommer ind i billedet.

Når du nudger dig selv, bytter du eksempelvis rundt på varerne og opsætningen i dit køleskabet. Du sætter de sunde ting forrest, i øjenhøjde og gør dem let tilgængelige (eksempelvis ved at skrælle gulerødderne og stille dem i vand, stille tomaterne i en skål osv.). Denne ombytning er med til at øge din bevidsthed. Den får dig i de fleste tilfælde til at stoppe op og blive opmærksom. Tage stilling. Tage et bevidst valg, fordi du ser det sunde og tænker: ”okay, jeg kunne også tage en gulerod først og så se, om jeg trænger til mere bagefter”.

Overspisning og impulsspisning skyldes i største delen af tilfældene, at din krybdyrshjerne tager over. Når du har travlt og stresser, er du skabt til at række ud efter sukker, salt og fedt og mest muligt at det på én gang.

Det gode er, at din krybdyrshjerne ikke har kontrol over dine beslutninger Din krybdyrshjerne kan ikke bede dig om at gå ud til køleskabet. Det er din forreste del af hjernen (pandelapperne), som gør det. Derfor kan du bryde mønsteret og de dårlige vaner og tager du nudging i brug, bliver det både nemmere og sjovere, fordi små virkemidler får dig til at stoppe op og vække din bevidsthed.

Med nudging ændrer du på omgivelserne i stedet for at ændre dig selv. Nudging kan også være at drikke vand af sjove glas eller skjule grøntsagerne i flødeskum.

Hvis jeg tilbyder pigerne et glas vand til fredagsslikken, er det OK, men serverer jeg det i nedenstående glas med sugerør, så liver de op og siger ”taaaak mor”

InstagramCapture_ac498559-e798-4103-acb3-266fa292a358Af og til er det bare så lidt, der skal til – og det elsker jeg!

Kan du komme på små sjove nudging eksempler eller ting, som gør det sjovere at leve sundt, så del endelig.

Læs mere

Fløde dela råk – gør det sjovere at spise grønt

fløde dela råkDet der med at spise 300 g grønt til hvert måltid, fordi jeg skal, det er for længst et overstået kapitel i mit liv. Jeg har tvunget mig selv til at spise grønt så mange gange, at jeg til sidst fik kvalme af det. Jeg var bogstavlig talt ved at kaste op, når jeg fik kogt blomkål eller broccoli ind i munden.

No wonder jeg stoppede med at spise grønt, når jeg havde tabt mig og var færdig med at være på slankekur. Det var ren tvang at spise grøntsager og noget der bare skulle overstås. Altså indtil den dag gik op for mig, at jeg kunne spise ”almindeligt” og tabe mig, hvis bare jeg spiste grønt til. Fra da af tog jeg en altafgørende beslutning. En beslutning som var helt inde og vende i hjertet. Hvis det var det, der skulle til, så ville jeg gøre alt for at blive venner med ”det grønne”. Hvis det gjorde mig så godt, så ville jeg se muligheder og prøve at få det bedste ud af det.

I dag elsker jeg det grønne og ville slet ikke være foruden, og jeg forsøger stadig at gøre det sjovt og spændende. Det gjorde jeg også forleden, da jeg havde en rest revet spidskål og gulerødder tilbage. Jeg skulle ikke være hjemme til aftensmaden og jeg tænkte: ”det spiser familien ikke og i morgen er det til at smide ud. Hvad kan jeg finde på”? Jeg fik øje på fløden og tænkte: ”ja hvorfor ikke?”.

Jeg piskede fløden til flødeskum og vendte den sammen råkosten og æbler i små tern. Gav det et drys kanel på toppen og wola… det smagte jo næææsten som frugtsalat. Der blev i hvert fald spist op, pigerne fik selvfølgelig lov til at finde på navnet til ”retten” og den er lavet og spist flere gange efter.

Pludselig er det blevet meget sjovere at spise grønt til morgenmaden. En klat fløde dela råk oven på en bananpandekage og jeg lover dig, at du har både smil på læben og mæthed i flere timer efter.

Har du tips, opskrifter eller forslag til at gøre det grønne sjovere, så del endelig i en kommentar nedenstående. Nyd det grønne, men spis det af lyst – det gør dig så godt.

Læs mere
Side 1 af 11312345102030Sidste »