EmediateAd
Sund for Sjov

Squash svøbt i bacon – genial grillmad


Squash svøbt i bacon

 

Sidste sommer fik jeg et flip – en slags fleksitar-flip – om man vil. Jeg havde i en periode mistet lysten til kød og levet næsten vegetarisk. Helt vegetar bliver jeg nok aldrig (jeg hader rammer – elsker frihed), og kalder min krop på kød, så skal den have det. I denne periode blev jeg inviteret til haveparty med grill, hvor vi selv skulle medbringe kød og drikkelse. 

Jeg var klar på at spise grønne asparges svøbt i bacon med lækker grilltilbehør, men når man som jeg, tænker: “det køber jeg liiiige (i sidste øjeblik) på vejen og den lokale købmand ikke har asparges, så må den kreative hjernehalvdel bringes i spil.

Det kom der denne lille genialitet ud af – squash svøbt i bacon.

Retten er spist mange gange siden og den kommer bestemt også på grillmenuen i sommer! 

 

Ingredienser:

1 squash

1 pakke bacon

Havsalt og peber

 

Sådan:

Skræl squashen og del den på langs i tre (næsten) lige store stykker. De to sidestykker bliver automatisk lidt mindre end midterstykket, så dem lægger du sammen med de flade sider mod hinanden, så de bliver til et stykke. Nu har du to, lange stykker squash, som du vikler ind i bacon. Herefter skal de have et drys havsalt og peber og så er det ellers bare på grillen.

 

Squash svøbt i bacon 2

 

På billedet nydes squashen sammen med blomkålsris (fintrevet blomkål) og spidskål ristet på en pande i smør. Men det er kun fantasien som sætter grænser for tilbehøret.

Læs mere

Vandmelon-kage sådan!

Det er sæson for skolearrangementer, hytteture og hvad der ellers forbindes med hygge og en kage. Sådan er det i hvert fald hjemme hos os.   

Det er ikke alle familier, som syntes, det er hverken nemt eller overskueligt at finde på variationer til den klassiske chokoladekage. Selv syntes jeg en smoothie er et super lækkert og utrolig nemt alternativ. Det er “bare” at gribe ingredienserne og pakke dem i bilen sammen med blenderen (tænk lige på al den tid, du sparer i køkkenet) og så blende lækkerierne lige før brug.  

En vandmelon-kage også en fantastisk løsning. Det tager selvfølgelig lidt længere tid, men hvorfor ikke sætte børnene i sving og lade dem stå for hele eller dele af projektet. Det kommer der som regel både glæde, selvtillid og sjov ud af.

Vandmelon 1 

SÅDAN

Skær vandmelonen i skiver og del skiverne i seks eller otte stykker. Og pynt så med alt hvad hjertet begærer.   

Vandmelon 2

Læs mere

Fladbrødet der gør det nemt at lave sund fast food

Hvem elsker ikke nemme løsninger – især i en travl hverdag? Jeg gør! Og jeg elsker dem endnu mere, når løsningerne både består af sundhed og nemhed. Det må siges at være tilfældet for disse fladbrød.

InstagramCapture_2d53db58-ef9c-4ebd-a38e-bbb72596f367I min barndom og ungdom var jeg ikke specielt glad for grøntsager. Når jeg tænker tilbage, så skyldes det sikkert, at grøntsager var noget, jeg forbandt med grønt kogt til udødelighed eller en salat bestående af iceberg, agurk og gulerødder. Som senere skulle indtages og tvinges ned, når jeg var på en af mine utallige slankekure.

Den dag jeg begyndte at arbejde med mine tanker, skete der noget – også på det grønne område.

Hvorfor ikke lege med grøntsagerne?

Hvorfor ikke forklæde dem eller rettere nytolke dem?

Så det grønne ikke “bare” var noget, der skulle overstås.

Det har siden været udgangspunktet for et hav af sjove og lækre retter. I dag elsker jeg det grønne. Så meget, at jeg lever overejende vegetarisk. Ikke at sundhedsmæssige eller religiøse årsager – udelukkende fordi, min krop bare trives fantastisk på det og jeg får meget mere energi og velvære af det.

Hvad med tiden, tænker du måske?

Du har ret, det tager ekstra tid at snitte og spise flere grøntsager – især når det skal være spændende. Derfor holder jeg som sagt særligt meget af løsninger, der gør det nemmere at leve sundt og grønt i en travl hverdag.

Det hjælper disse fladbrød mig med.

Fladbrød 1

INGREDIENSER

SÅDAN

Skyl spidskål og broccoli og skær broccolien i små buketter. Kom det hele i en food processer og riv det fint. Alternativt kan du rive begge grøntsager på den grove side af et rivejern.

Bland de revne grøntsager med de øvrige ingredienser og lad dejen hvile 5-10 minutter.

Beklæd en stor bageplade med bagepapir og smør hele grøntsagsmassen ud til et stort fladbrød. Bag fladbrødet midt i ovnen ved 150 g varmeluft i ca. 40 minutter.

Lad brødet køle af og del det i fire lige store dele med en kniv eller en pizzaskærer.

Frys brødene med bagepapir imellem, så det er lige til at tage ét fladbrød op. Det bliver ikke nemmere! Du tager bare ét frosent fladbrød op, smider det på brødristeren og rister det én gang på hver side. Så er brødet færdigt og klar til leg = klar til fyld, hvor det kun er fantasien, som sætter grænsen.

Fladbrød 2

Har du ideer til fyld, så del gerne – jeg elsker inspiration!

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Læs mere

Meget mindre madspild

Syntes du til tider, at det er dyrt at leve sundt, så kan du hente store besparelser hjem ved at sætte fokus på mindre madspild. Og så forebygger du samtidig overspisning og gør noget godt for miljøet. Total win win, hvis du spørger mig!

Ifølge websiden altomkost.dk smider den private husholdning mest mad ud – altså du og jeg – dit og mit hjem. Ca. 20 % (eller godt 1/3) af alle de varer vi køber ind havner i skraldespanden. Heraf er ca. 2/3 spiseligt og derfor er der virkelig penge at hente, hvis vi bliver bedre til at rydde op.

Personligt kan der godt gå lidt sport i at få ryddet op i køleskabet. Jeg elsker den kreativitet, der opstår, når der kun er få frugter eller grøntsager tilbage. Og tiden jeg bruger på at rydde op er givet fantastisk ud, fordi madresterne ender med at blive til små, sunde retter, som kan bruges til frokost eller aftensmad og gøre det meget nemmere at leve sundt (og undgå overspisning) i en til tider travl hverdag.

Fryseren er din ven

Brune bananer bliver aldrig smidt ud. De bliver i stedet skåret i skiver og smidt i fryseren til bananpandekager eller smoothies. Det samme gør frugt og bær. Grøntsager bliver revet og “gemt” i hjemmebagte madpakkeboller, som også bliver frosset ned og taget op efter behov osv. osv.

I går brugte jeg eksempelvis en rest spidskålssalat i bolledejen, fordi jeg ikke brød mig om smagen på en ny olie, som jeg havde brugt til dressing. I stedet for at smide salaten ud, så røg salaten på køl og næste dag kom jeg salaten i bolledejen sammen med revet gulerod og en masse korn og fiberholdig mel.

mindre madspildSenere på dagen, da vi skulle på juleudflugt i skoven med vores ældste datters klasse, kunne jeg nemt varme en rest hokkaido suppe fra fryseren, som vi tog med på tur på en termokande og spiste sammen med de friskbagte boller.

skoleudflugtOg det er netop pointen.

Det bliver meget nemmere at leve sundt og servere sund mad, når der er rester i fryseren.

En gang om ugen – ofte søndag – tager jeg oprydningsbrillerne på og tømmer ud i køleskabet. Det sker gerne samtidig med jeg bager boller til madpakken. Så føler jeg nemlig, at jeg slår to fluer med et smæk (man er vel kvinde!). De nye retter ryger som nævnt ofte i fryseren i passende portionsstørrelser og herved sparer jeg både tid og penge i hverdagen, når der rigeligt at se til.

Har du tips og/eller ideer til at undgå madspil og gøre det nemmere, at leve sundt i en travl hverdag, så vil jeg elske at høre om det i en kommentar i nedenstående felt.

Læs mere

Alt-eller-intet tankegangen – den direkte vej til fiasko i julen

Gennem årene som mentor og coach har jeg erfaret, at der er ét tankesæt, som næsten altid går forud for et sukker- eller ædeflip.

Alt-eller-intet tankesættet

Forestil dig et øjeblik, at du går på vægten efter en julefrokost (jooo den nærmer sig faktisk), hvor du har tilladt dig selv at skeje en lille smule ud. Vægten ser bestemt ikke ud, som du håbede og uden du helt når at opfatte, hvad der sker, popper en stemme op, som trold af en æske, og siger:

”PLUS 900 g. DET KAN SIMPELTHEN IKKE PASSE. Jeg har knoklet røven ud af bukserne, spist alt det rigtige og når jeg så skejer en lille smule ud, så tager jeg så meget på. Det er f… lige meget, hvad jeg gør og hvor hårdt jeg knokler, jeg taber mig aldrig. Så kan det også være lige meget…”.

Lige netop dét tankesæt skal du være særligt opmærksom på, når du vil have et naturligt forhold til mad. For det, du i virkeligheden siger til dig selv, er, at livet og de begivenheder, oplevelser og/eller resultater, som du opnår, kun er sort/hvide.

Der findes ingen gylden middelvej.

Se nuancerne – også i julen   

Har du forsøgt at få styr på sukkertrang og gå ned i vægt udelukkende ved at fokusere på dine kost- og motionsvaner, men altid udelukket dine tanker, så er det højst sandsynligt årsagen til, at du stadig kæmper med overspisning og elevatorvægten.

Der er mange måder hvorpå du kan arbejde med dine tanker og din adfærd. Personligt er jeg stor tilhænger af øvelser og teknikker, som får dig til at stoppe op og lytte til kroppen. Disse øvelser findes der ikke så mange af, som netop er skræddersyet til julen og dens udfordringer. Det fik mig sidste år til at skrive e-bogen: ”Tænk dig Let og Juleglad”

Selvom ferie og et pusterum er ved at højest tiltrængt på denne årstid, så behøver du ikke gøre, som de fleste og falde i den klassiske alt-eller-intet-fælde, hvor du enten syr munden sammen eller går all in. Du kan sagtens komme let og glad gennem julen og endda nyde den.

Det er lige præcis, hvad e-bogen: ”Tænk dig Let og Juleglad” hjælper dig med.

Tænk dig Let og Juleglad er fyldt med øvelser og specielt designet teknikker, som får dig til at stoppe op og lytte til din krop.

Heldigvis findes der en vej fuld af smukke nuancer, hvor du ikke behøver at spise løs for at bevare julefreden eller trækker dig og blive hjemme fra festlighederne og de (vist nok) velmenende lokkerier. Hvor du ikke behøver tænke sundt/usundt eller rigtigt/forkert i døgnets 24 timer.

Der findes en vej, hvor der er plads til familie, fællesskab og et naturligt forhold til mad – uden det går ud over vægten.

Den vej finder du i ”Tænk dig Let og Juleglad”.

Vil du have fingre i e-bogen? 

Så skynd dig at klikke her
Så har du god tid til at lære teknikkerne og øve dig – før julefrokosterne kommer.

Læs mere
Side 1 af 11612345102030Sidste »