EmediateAd
Sund for Sjov

SUND SALAT MED DE FEM GRUNDSMAGE – GIVER RO I KROPPEN

Salat med bagt rodfrugt 2Lur mig, om du ikke kender den her tankerække: ”Var det, det? Er der ikke andet? Noget sødt? Måske salt?”. Du har lige spist, og alligevel er du på vej op af stolen for at gennemsøge skabe og skuffer. Som et lille rovdyr går du på jagt efter et eller andet, der kan tilfredsstille din sult. Sulten efter noget, der kan få roen og tilfredsheden til at sænke sig i din krop.

I mange år troede jeg, denne tankerække var et spørgsmål om viljestyrke eller mangel på samme. Jeg tog fejl. Det er heldigvis en af de fantastiske gaver, jeg har opnået ved at lytte til min krop. Ved at være nysgerrig og accepterende fremfor kritiserende. Jeg har opdaget, det kan være stress, et spørgsmål om sammensætning af måltidet og hastigheden hvormed blodsukkeret daler efter måltidet, men sjovt nok, så har jeg også indset, at det kan være et spørgsmål om smag. Jeg kan sagtens spise et måltid, som er sammensat korrekt i forhold til blodsukkeret, men smager det mig ikke, er måltidet kedeligt, og bare noget, der er landet alt for hurtigt på en tallerken, så dukker uroen også op.

Af samme årsag er jeg de sidste år blevet meget mere opmærksom på at lege med fem grundsmage: salt, sødt, surt, bittert og umami. Jeg spiser efterhånden rigtig meget grønt, så det kan være en udfordring at opnå smagen af umami, der af de fleste beskrives som velsmag eller ”kødsmag”. Men med frisk salat toppet med bagte rodfrugter, kommer jeg hele vejen rundt.

Salat m bagt grønt 1

INGREDIENSER:  

  • Gulerødder
  • Rødbeder
  • Løg
  • Rosenkål
  • Revet blomkål
  • Olivenolie eller smør
  • Urtesalt
  • Rucola eller baby spinat
  • Friskpresset citronsalt
  • Blå birkes
  • Agavesirup
  • Friskrevet parmesanost

SÅDAN:

Kom de ordnede grøntsager – undtagen den revne blomkål – op på en bageplade beklædt med bagepapir. Hæld olivenolie over grøntsagerne eller lig små stykker af smør og drys til slut med urtesalt. Bag grøntsagerne midt i ovnen på 160 grader i 40 minutter.

Tag pladen ud af ovnen, kom den revne blomkål ovenpå og rør rundt. Bag yderligere 30 minutter og lad grøntsagerne køle af.

Når grøntsagerne er afkølede eller stadig en lille smule lune, kommes de ovenpå den friske salat. Herefter hældes friskpresset citronsaft over salaten med løs hånd. På samme måde gør du med agavesirup og blå birkes. Og til slut river du frisk parmesanost på toppen.

Så behøver jeg faktisk ikke mere for at få ro på øverste etage 🙂

Velbekomme.

PS: Du kan finde de 5 grundsmage her eller bare ved at søge på dem.

Læs mere

SPORTSBAR MED INGEFÆR & LAKRIDS

sportsbar

Om vi vil det eller ej, så er Januar er sæson for træning og vægttab. Går du for hurtigt frem eller træner du uden at fylde kroppens depoter op efterfølgende (fordi du bare skal se at få brændt en masse kalorier af), kan det udløse en negativ stresslignende virkning i kroppen. Og en stresset krop holder på fedtet. Det er jo ikke ligefrem det, du ønsker, når du rigtig lægger dig i selen, vel?

Selv kan jeg æde en ko i sovs til knæene, hvis jeg ikke spiser en lille mellemmad efter træning. Sulten kalder ikke på mig lige med det samme, men undlader jeg det lille måltid, går der en lille halv time og så kan jeg næsten slå en død mand ihjel for at få mad.

Derfor er det altid rart at have en sund løsning lige ved hånden (læs: i fryseren).

Proteiner, antiinflammatorisk kost og tilskud er fantastiske for kroppen efter træning. Drik en protein-shake, spis et lille måltid med æg, fisk eller kylling eller nyd en lækker og økologisk sportsbar som denne. Så er du rigtig godt på vej.

INGREDIENSER

SÅDAN

Vej alle ingredienserne af på en vægt. Kom dadlerne i en foodprocessor og blend. Tilsæt de øvrige ingredienser og lad foodprocessoren køre, til du har en sammenhængende masse.

Ælt evt. massen lidt ekstra i en skål, hvis det skulle blive nødvendigt. Form til små barer eller tril til kugler og frys gerne halvdelen ned, så har du altid en sund snack på lager.

Har du i øvrigt set, at New Nordic har udviklet en ny serie af tilskud til sportsfolk og supermotionister, som gør det ekstra nemt at være dækket ind uanset hvilket træningsniveau, du er på? Serien er sammensat af naturlige, virksomme urter med fokus på at skabe balance i en krop, som skal yde ekstra.

Det optimale er selvfølgelig altid en sund kost, men forbruger du i perioder mere end du spiser, eller får du ikke spist varieret nok, er det en god ide at supplere med tilskud. Alder spiller også ind, for med alderen får din krop brug for ekstra næringsstoffer for at kunne yde på samme niveau – både når det gælder træning og en travl hverdag.

 

PS. bær over med udseende på sportsbaren (jeg ved, hvad den ligner!!!).

Som min ældste sagde: “den ser ikke så appetitlig ud, men smager appetitligt” 🙂

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Læs mere

JULEKUGLER – DEN NEMMESTE OPSKRIFT I VERDEN!

julekuglerElsker du julehygge (læs: julegodter fremstillet med rigtige råvarer) og har du helt ærligt lidt svært ved at nå det hele her i december, så er denne opskrift noget for dig.

 

INGREDIENSER TIL 60 JULEKUGLER

  • 1 Figenrulle fra Aurion (fås i Helsam)
  • 50 g mandler
  • 200 g mørk chokolade

SÅDAN

Rist mandlerne på en plade midt i ovnen ved 175 grader i ca. 8 minutter. Imens deler du figenrullen på langs i 6 stykker. Hvert stykke deles igen i ti små stykker, som trilles til kugler.

Hak mandlerne i en minihakker eller med en kniv.

Smelt halvdelen af chokoladen over et vandbad. Rør rundt undervejs, så chokoladen smeltes ensartet. Fjern skålen fra vandbadet og tilsæt det sidste chokolade lidt ad gangen, mens du rører, indtil al chokoladen er smeltet.

Overtræk kuglerne med chokolade og drys med hakkede nødder.

´Helt ærligt, nemmere bliver det ikke vel?

Læs mere

Movember Kanelkage

movemberkageDenne kage er til ære for mændene og alle de dejlige damer, som står bag mændene med et kærligt og brændende ønske om at beholde mændene meget længere i deres liv.

November er blevet mændenes måned. Vores kære mænd dør for tidligt i forhold til deres alder, men heldigvis har Move-udfordringen været med til at sætte fokus på mænds sundhed.

Sidste år deltog jeg i move-udfordringen ved at gå 100 km i løbet af Movember. I år går jeg allerede 25 km hver uge, så jeg syntes, der måtte noget andet og sjovere til.

En move-udfordring kan være en vandretur, et løb, en cykeltur, men hvorfor ikke udvide med en Movember Bagedyst?

Jeg lægger ud med en kærlig kanelkage, som tilfører kroppen en masse gode næringsstoffer, når vi har været aktive.

INGREDIENSER:

SÅDAN:

Kør dadler, mandler, æg, appelsinskal, appelsinsaft og kokosolie på en foodprocessor, til du har en fin, sammenhængende masse. Kom dejen op i en skål og tilsæt fintrevne gulerødder, hørfrø, ren vanilje, stødt ingefær, kanel og bagepulver.

Kør så havregrynene på en minihakker til det ligner mel. Tilsæt havremel og kokosfiber til dejen, rør det hele godt sammen og kom massen op i en springform beklædt med bagepapir.

Bag kagen midt i ovnen ved 180 grader i 45-50 minutter. Lad kagen køle af på en rist og sæt den efterfølgende på køl. Så er den lige klar til at nyde, forkæle manden med og allerhelst jer begge, når I trænger til lidt ekstra lækkert ovenpå en aktiv-movember-tur.

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Læs mere

Glutenfri Appelsinmuffins ca. 14 stk

appelsinmuffinsTåler du ikke gluten eller har du fravalgt det af den ene eller anden årsag, men elsker stadig kage, så er disse muffins noget for dig.

Vi har holdt uhyggelig halloween spilleaften i weekenden. Vi spiller mest for at hygge og have det sjovt, meeen vinde vil vi altså gerne (det udløser jo ligesom håneretten og retten til at danse total overskudsagtigt hen over køkkengulvet) – og jo, det gør vi!

Lækkerier skal der til sådan en aften. Pigerne ønskede sig noget Halloween-agtigt, så det kom der disse uhyggeligt velsmagende appelsinmuffins ud af.

INGREDIENSER:

SÅDAN:

Blend dadler, kokosolie, appelsinsaft, appelsinskal, vaniljekorn og æg til en luftig masse. Hæld massen op i en skål. Mal hasselnødder og havregryn til mel (her bruger jeg en minihakker). Vend melet i massen og tilsæt også hørfrø. Skræl gulerødder, riv dem fint og vend dem i massen.Tilsæt bagepulver og kokosfiber og rør det hele godt sammen.

Sæt muffinsforme på en bageplade og fyld formene til de er næsten fyldte. Bage kagerne midt i ovnen ved 180 grader i 30 minutter og lad dem køle af.

APPELSINCREME MED HAKKET MØRK CHOKOLDE:

Kom alle ingredienser undtagen chokoladen op i en skål og pisk ostecremen godt sammen med en elpisker. Pynt kagerne og top til slut med hakket mørk chokolade.

Selvom disse muffins er tiltænkt Halloween, så kan de sagtens nydes i julen, hvor appelsin også hører sig til. Her kan du også prøve at bytte vaniljen ud med kanel, så er der dømt ægte julestemning.

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Læs mere
Side 1 af 11812345102030Sidste »