EmediateAd
Sund for Sjov

Genveje til et stærkt immunforsvar

26 oktober , 2010 - af sundforsjov - Kategori: Gæstebloggere - Tags: , ,

At trække vejret og spise er to vigtige ting, som vi gør hver dag. Hvis vi vil opbygge et stærkt immunforsvar, og styrke vores sundhed, er det vigtigt at følge nogle gode regler og genveje – her får du mine:

  • Vær opmærksom på hvad du spiser, og spis fornuftigt. Din krop er skabt af jorden, og fra naturens frugter henter den sin næring
  • Spis varieret, spis groft og spis lidt oftere for at undgå at blodsukkeret driller
  • En god og sund kost bør bestå af mange, friske frugter og grøntsager. Helst seks stykker dagligt suppleret med krydderurter
  • Vælg fiberrige fødevarer, da de stimulerer fordøjelsen, eksempelvis lidt fuldkornsprodukter som groft brød, brune ris og fuldkornspasta 
  • Udvælg gode, økologiske råvarer og studér varedeklarationen grundigt
  • Undgå så vidt muligt tilsætningsstoffer og industriforarbejdet mad
  • Foretræk råvarer, der svarer til årstiden, og som overvejende dyrkes på vores egne breddegrader. Der kan dog suppleres med udenlandske råvarer i moderate mængder
  • Spis mindre kød, spis hellere fisk, fjerkræ og vegetariske proteiner som bælgfrugter og tofu
  • Spis så uforarbejdet fedt som muligt, og gerne fedt fra fritgående dyr. Vælg tillige de livsnødvendige fedtstoffer fra nænsomt behandlede planteolier og fisk. Disse fedtstoffer er vigtige for hormonsystemet, kredsløbet og immunforsvaret
  • Spis roligt og tyg din mad rigtig godt 
  • Undgå så vidt muligt søde sager, og hvidt mel, da det belaster tarmsystemet, blodsukkerbalancen og immunforsvaret
  • Brug uraffineret havsalt som Læsøsalt og Himmalayasalt, men brug det det med omtanke
  • Undgå så vidt muligt kaffe og almindelig the. Drik i stedet universal urtethe, ægte kinesisk, grøn the, hvid the eller rooibush the
  • Vær opmærksom på din tarmflora. Spis syrnede mælkeprodukter, eller hjælp tarmen med et tilskud af mælkesyrebakterier/probiotika
  • Drik højest to genstande dagligt og helst rødvin
  • Sørg for et godt indeklima med mange, grønne planter
  • Få motion og frisk luft dagligt – helst fire gange en halv time om ugen

Venlig hilsen

Frede Damgaard

www.helseministeriet.dk

Tilbage

2 kommentarer


  1. okt 26, 2010
    7:15 am

    En sunn familie

    Her var det mange gode tips 🙂 Neste prosjekter er nok å slutte med kaffe og få mer mosjon! kh Janicke


  2. okt 26, 2010
    12:45 pm

    sundforsjov

    Kaffen kæmper jeg også med. 1-2 kopper økologisk, instant kaffe dagligt, som du virkelig nyder, er efter min mening okay:-)
    KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *