EmediateAd
Sund for Sjov

Spis brød til!

01 december , 2010 - af sundforsjov - Kategori: Kost, krop og kosttilskud - Tags: , , , , ,

 

Det er ikke kun slik og sukker, som får bugspytkirtlen til at overproducere insulin. Brød, ris og pasta frigiver også enorme mængder insulin i din krop.

Og her bliver det intressant.

Hvor mange gange har du ikke hørt en indre stemme i dit hoved, som har sagt; “Du har ikke godt af mere mad. Jeg ved godt, at du stadig er sulten, men så tag et stykke brød og spis det. Det feder ikke”! 

Og hvor mange gange har du ikke fået tudet ørerne fulde med, at du skal spise groft; “Spis mere groft brød, flere brune ris og fuldkornspasta – det er det, der mætter”!

Så i bedste overbevisning har du spist flere kulhydrater, mere light og mere fedtfattigt. Uden at vide det har du spist fødevarer, som frigiver store mængder insulin og på den bekostning har du lagret en masse “skjult” fedt. Og så har du oven i købet fået at vide, at du er doven og bare skal tage dig sammen, hvis du vil af med din overvægt!

Er der noget at sige til, det føles som en uendelig kamp og at viljestyrken af og til svigter?

Tilbage

2 kommentarer


  1. dec 1, 2010
    12:47 pm

    Louise

    Hej Charlotte,
    Spiser du slet ikke brød, rid og pasta?
    Jeg kan selv mærke at jeg på den ene side har det bedre, når jeg slet ikke spiser det, men synes samtidig at kommer til at mangle nogle fibre. Så jeg forsøger at begrænse det, og jeg kan med det samme mærke, når jeg har fået for meget – og jeg kan lige så nemt overspise i brød som i sukker – og begge dele er dårligt for mig, mit blodsukker og den søde tand, der kommer til at larme unødigt meget.
    Kh Louise


    • dec 1, 2010
      1:27 pm

      sundforsjov

      Kære Louise
      Jo jeg spiser det indimellem, men slet ikke i samme mængder, som jeg gjorde tidligere. Før var brød noget jeg spiste tørt, fordi jeg var fedtforskrækket. I dag forsøger jeg at holde det på et minimum. Eksempelvis et halvt stykke rugbrød med en æggemad til formiddagsmad med tomater og agurker. Når jeg spiser middagsmad, tager jeg to spsk. planteolie i stedet for brød, ellers bliver jeg sulten med det samme og så sørger jeg også for at spise flere nødder og mandler. Der er masser af fibre i grøntsager, så spørgsmålet er om mangler proteiner og olier til at give dig en bedre mæthedsfornemmelse og til at lukke munden på din søde tand?
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *