EmediateAd
Sund for Sjov

Hvad må vi stege og/eller bage i?

14 december , 2010 - af sundforsjov - Kategori: Kost, krop og kosttilskud - Tags: , , , , ,

Som jeg nævnte i går, kan både varme, lys og ilt ødelægge fedtsyrernes gode egenskaber. Det kan være svært at overskue, hvordan det sker, så derfor får du et eksempel på, hvordan varme kan ødelægge en sund olie.

Forestil dig at du kommer en økologisk, koldpresset og flerumættet solsikkeolie på din stegepande og tænder for varmen for at steget en kyllingefilet. Så længe panden er kold, har du at gøre med en sund olie, men så snart panden bliver varm, ødelægger du olien og danner transfedtsyrer.

Det kan være svært at forholde sig til, fordi den olie, du i bedste overbevisning, købte for at være sund, pludselig bliver usund, når du steger i den. Det betyder ikke, at du ikke længere skal købe olien. Du skal i stedet spise den kold på dine salater og så skal du vælge en mere varmestabil olie at stege i.

  • Kokosolie
  • Mejerismør (her er der ikke tale om de nye smørbare udgaver) 
  • Palmeolie

Kokosolie, smør og palmeolie er alle mættede fedtsyrer, som tåler høje temperaturer uden at blive ødelagt. Selvfølgelig må du ikke branke dit smør på panden, så steg ved lidt lavere temperaturer og i lidt længere tid. Så er du på den sikre side.

Tilbage

4 kommentarer


  1. dec 14, 2010
    9:56 am

    Janicke

    Kokosolje er supert til å fritere aubergin i ! Bruker man extra virgin blir det en deilig kokossmak på lekkerbiskene!!


  2. dec 14, 2010
    12:00 pm

    sundforsjov

    Uhh tak for dit skønne tip Janicke:-)) Jeg har engang brugt stegte auberginer som erstatning for brød til en kyllingeburger. Måske jeg snart skulle prøve det igen:-))


  3. dec 23, 2010
    1:51 am

    susanne Koborg

    hej
    Det er jo meget intressant alt det her med fedt. Var der ikke engang debat omkring Kokosolie?? jeg bruger rapsolie når jeg bager så det er heller ikke godt eller??
    🙂


    • dec 23, 2010
      8:49 am

      sundforsjov

      Kære Susanne
      Du har helt ret. Kokosolie var meget omdiskuteret på et tidspunkt. Flere læger stod frem i medierne og advarede folk mod at spise det, fordi kokosolie er en mættet fedtsyre. Som du sikkert allerede har læst, er mættede fedtsyrer, de eneste fedtsyrer, som tåler høj opvarmning. Skal vi stege eller bage med en olie, skal den derfor være mættet, så vi ikke ødelægger den.
      Når det er sagt, så forbrænder du hurtigere kokosolien sammenlignet med andre mættede fedtsyrer, fordi kokosolie er sammensat af flere kortkædede mættede fedtsyrer. Nogle af kokosoliens kæder er på 4, 6 og 8 kæder, mens en almindelig triglyserid er på 18 kæder eller mere. Det betyder, at vi lettere kan spalte den og forbrænde den. Desuden indeholder uraffineret kokosolie laurinsyrer, som virker foryngende på dine celler. Der er så mange positive egenskaber i kokosolien og dette er kun nogle af dem.
      Som svar på dit spørgsmål til rapsolien, så kan jeg ikke anbefale dig hverken at stege eller bage i denne olie. Rapsolien er en flerumættet fedtsyre og derfor ødelægger du dens positive egenskaber ved at varme den op. Brug den i stedet til dressing og hæld den over din salat, dine grøntsager eller din frugt.
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *