EmediateAd
Sund for Sjov

Hvad så med de umættede fedtsyrer?

15 december , 2010 - af sundforsjov - Kategori: Kost, krop og kosttilskud - Tags: , ,

Når vi skelner mellem fedtsyrer, deler vi dem ind i tre kategorier:

  • Mættede fedtsyrer
  • Umættede fedtsyrer
  • Flerumættede fedtsyrer

De mættede fedtsyrer er dem, som er mest varmestabile og derfor er bedst til at stege og bage i. De umættede fedtsyrer er for eksempel:

  • Olivenolie
  • Hasselnøddeolie
  • Mandelolie
  • Sesamolie
  • Mecadamiaolie

De umættede fedtsyrer er ikke nær så varmestabile, som de mættede fedtsyrer. Olivenolien er den af de umættede fedtsyrer, som tåler den højeste opvarmning. Den må max. varmes op til 160 grader. Derfor bør du være mere varsom med de umættede fedtsyrer og kun stege eller bage ved meget svag varme med disse.

Olier som indeholder flerumættede fedtsyrer er dog helt fantastiske til at komme i supper eller ovenpå grøntsagerne.

Tilbage

2 kommentarer


  1. dec 15, 2010
    3:34 pm

    Janicke

    Tenkte jeg skulle kjøpe mandelolje å prøve på salat. Har du smakt det?


  2. dec 15, 2010
    5:28 pm

    sundforsjov

    Det lyder lækkert. Jeg har endnu ikke smagt det på salat – syntes ikke, at jeg har fundet en variant, som jeg har haft lyst til at smage. Jeg har i stedet brugt mandelolie til at pleje huden med udefra..

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *