EmediateAd
Sund for Sjov

En sund blanding af de forskellige fedtsyrer

17 december , 2010 - af sundforsjov - Kategori: Kost, krop og kosttilskud

Der er delte meninger om, hvor stort et fedtindtag vi skal have i den daglige kost og hvordan fordelingen af de forskellige fedtsyrer bør være. Du bør som udgangspunkt ikke spise mere fedt, end du forbrænder. Hvis det sker, er du tilbage i den samme insulinproblematik, som vi lagde ud med. Hvis dit daglige fedtindtag er for stort, producerer du større mængder insulin og lagrer ekstra fedt.

En del forskere mener i dag, at 1-2 spsk. fedt til hvert måltid er anbefalelsesværdigt. Det afhænger selvfølgelig af, hvor fed din mad er. Hvis du eksempelvis spiser en halv avokado, grøntsager, protein og 5-10 nødder er det en god ide at holde sig til 1 spsk. til måltidet. Men spiser du kun en grøntsagssuppe, kan du sagtens spise 2 spsk. til måltidet. 

Fordelingen mellem de forskellige fedtsyrere bør ca. være 2 spsk. mættet fedt, 2 spsk.  umættet fedt og 2-4 spsk. flerumættet fedt.

Husk endelig at supplere med et dagligt tilskud af vitaminer og mineraler, fordi de er med til at understøtte din krops omsætning af fedtstofferne.

 Jeg håber, du får en fed weekend!

Tilbage

5 kommentarer


  1. dec 17, 2010
    11:41 am

    Janicke

    Hei Charlotte!! Det blir en fet weekend her 😀 Håper din blir super!! Skal prøve å bli ferdig til jul og lørdag blir det å se på håndball. Blir spennende med Norge-Danmark 🙂


    • dec 17, 2010
      2:28 pm

      sundforsjov

      Kære Janicke. Det bliver også en rigtig fed weekend her. Vi skal lave dine karameller, carobkugler, havregrynskugler, riskager med mørk chokolade og pynt og så skal vi helt sikkert også se håndbold:-)) Det bliver da for spændende.. rigtig god weekend Janicke. Kh Charlotte


      • dec 17, 2010
        2:47 pm

        Janicke

        Så mye lekkert 😀 Helt enig at håndballkampen blir alt for spennende…blir svett av å tenke på den!! En riktig god weekend til deg og familien din også. Kh Janicke


  2. aug 13, 2012
    9:26 am

    Bjørn Larsen

    jeg er ikke udelt enig med deg om fettinntaket. Jeg mener at fett kan nytes i større mengder om man er meget restriktiv med karbohydratene( 5-10%). Om man nesten ikke spiser sukker/stivelse, må jo energien komme fra fett. Protein er vel de fleste enige om skal være innenfor 15-20% av matinntaket. Flerumettede fettsyrer blir vel det samme som vegetabilsk fett.(bortsett fra fiskeoljer) De som bruker slike oljer i matlagingen, spiser mye industriprodusert kjøtt (dyr som lever på mais og soya etc.) og spiser mye brød eller frokostblandinger får en helt feil fettsyrebalanse. DVS for mye omega6 i forhold til omega3 og det skaper betennelsetilstander i kroppen.
    Folk er for redde for fett generelt og mettede fettet spesielt. Jeg spiser kokosfett,olivenolje og ekte smør. i tillegg til det naturlige fettet fra kjøtt og fisk.Helst fra gressfødde dyr og fra vill fisk.


    • aug 13, 2012
      5:30 pm

      sundforsjov

      Kære Bjørn.
      Vi har lidt forskellige indfaldsvinkler til sundhed og fordeling/indtag af mad og det skal der jo være plads til 🙂 Men jeg må da lige sige, at det er nogle rigtig gode kilder til fedt, som du vælger.
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *