EmediateAd
Sund for Sjov

Godnat og sov godt

04 marts , 2011 - af sundforsjov - Kategori: Søvn

Når du vil genopfylde dine energireserver, er det vigtigt, at du går i seng før kl. 22.00. Klokken 23.00 bliver din krop nemlig ramt af en energibølge, som kan få dig til at kvikke op, og så kan det være svært at falde til ro og få en god nats søvn.

I weekenden, eller så ofte det er muligt, bør du tillade dig selv at sove til klokken 9.00. Normalt stiger vores kortisol niveau brat kl. 06.00 om morgenen, men hvis du er udbrændt, stiger dit niveau af kortisol ikke ret meget, eller også daler det hurtigt igen. Af samme årsag kan det være en kamp at komme op og i gang om morgenen.

Når du sover i tidsrummet mellem kl. 06.00 og 09.00, får din krop mulighed for at ”gemme” det kortisol, du producerer, og oplagre det i dit reservelager. Ikke nok med at du vil føle dig mere udhvilet og have det bedre, når du vågner, du vil også være mere frisk og ”vågen” resten af dagen.

Tilbage

4 kommentarer


  1. mar 4, 2011
    8:33 am

    LovelyLiller

    takk for tipset 😀


  2. mar 4, 2011
    8:38 am

    sundforsjov

    Velbekomme 🙂


  3. mar 4, 2011
    9:10 am

    Janicke

    åååå det er her jeg sliter! Jeg synes det er så deilig å slappe av etter at barna har lagt seg og når man har en 13 åring er det vanskelig å legge seg før kl. 22.00. Jeg kjenner jeg trenger mer søvn så jeg får jobbe med dette. Ingenting er umulig selv om man er et nattdyr 😀


    • mar 4, 2011
      3:08 pm

      sundforsjov

      Alt er muligt for den som bærer viljen i hjertet:-) Hvis du har svært ved at komme i seng om aftenen, kan du måske nå en kort lur i løbet af dagen. Det gør også underværker… Krammer

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *