EmediateAd
Sund for Sjov

Kan man få for meget frugt?

14 april , 2011 - af sundforsjov - Kategori: Kost, krop og kosttilskud - Tags: , , ,

Jeg kan!

Efter fire dage med frugt morgen og formiddag og ingen blanding af kød og brød i måltiderne havde jeg taget 2 kg på! Og så valgte jeg at stoppe.

Jeg fik endnu engang bekræftet, at selvom frugt er sundt og basedannende, så er det store indtag af frugt ganske enkelt ikke en metode som passer til min krop og min sensitivitet overfor kulhydrater.

Derfor er jeg igen tilbage til min egen metode og holder fast i:

  • 2 stykker frugt + 100 g bær dagl. eller
  • 1 frugt + 200 g bær dagl.
  • Og selvfølgelig altid sammen med en god essentiel olie eller nødder, mandler, frø mm.

Hvordan reagerer din krop, hvis du spiser meget frugt?

Tilbage

12 kommentarer


  1. apr 14, 2011
    8:55 am

    Janicke

    Jeg går opp i vekt og blir veldig sulten av frukt. Spiser nesten aldri frukt men bær går greit sammen med fett 😀

    Her er et veldig interessant innlegg om fruktose på blogggen til legen Espen Rostrup: http://espenrostrup.com/2011/04/05/visste-du-at-sukkerfruktoseglukose/


    • apr 14, 2011
      9:13 am

      sundforsjov

      Jeg har det også bedst med bær. Bær giver mere ro i maven. Jeg bliver meget let sulten af frugt, fordi det får mit blodsukker til at stige og falde hurtigt igen.
      Tusind tusind tak for linket 🙂 🙂


  2. apr 14, 2011
    11:51 am

    lovelyliller: trening ,mat og morro.

    jeg spiser mange kilo paprika daglig. det er jo en grønnskasfrukt. jeg får stort sukkersug av det pga fruktosen og overspiser lett.


    • apr 14, 2011
      12:02 pm

      sundforsjov

      Det lader til at vi er flere i samme båd :-/ Men du er bare så flittig til at få trænet, så det ses jo ikke på dig 🙂 Heldigvis findes der også masser af gode nødder og olier til blødsukkeret 🙂


  3. apr 14, 2011
    3:14 pm

    Jette Holm

    Hørt!
    I øvrigt siges det til diabetes patienter at de kun må få 3 stk. frugt dagligt og at en banan tæller for 2 stk. Hvis flere af os levede som diabetikere ville det stabileserede blodsukker have en meget gavnlig effekt – på rigtig mange ting – bla. vægten.:-)

    Mindre frugt, mere grønt.

    Velbekommen:-)


    • apr 14, 2011
      5:52 pm

      sundforsjov

      Du har helt ret Jette. Vi kunne alle have gavn af at leve som diabetikkerene – dog uden alle de lightprodukter som mange bliver anbefalet 🙁
      KH Charlotte


  4. apr 14, 2011
    4:25 pm

    Jane

    Uha, jeg bliver sur og opfarende af frugt (alene) og ender som regel med at kaste alt muligt utilsigtet i hovedet senere. Mit blodsukker kan slet ikke tåle det. Bær er bedre men heller ikke helt gode, og selvfølgelig kun sammen med fedt og/eller protein, hvis det endeligt er.

    Nå ja, og tyk bliver jeg også. Men det er næppe frugten, der gør det, men mere alt det andet, jeg kommer til at spise, fordi jeg er startet på frugten.

    Spændende eksperiment, Charlotte, tak for at du tester. Håber de 2 kilo bare er væskeophobninger pga. den nye kost.

    🙂 Jane


    • apr 14, 2011
      5:56 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Jeg er helt enig med dig.. det er ikke kun frugten som vi bliver tykke af, men også alt det andet som vi har svært ved at modstå, fordi vores blodsukker får store udsving af frugten. Værst har jeg det med æbler – uhh jeg bliver sulten efter at have spist sådan et!
      Det ene kilo var vist væske, men det andet hænger lidt efter. Nu lover de da heldigvis sol igen i weekenden, så jeg kan komme ud og gå en laaang tur 🙂
      KH Charlotte


  5. apr 15, 2011
    8:35 am

    Maria

    Det var interessant viden 🙂
    Det giver virkelig mening for mig nu. Jeg spiser nemlig rigtig meget frugt og alligevel har jeg svært ved holde vægten. Jeg er også de sidste par uger blevet opmærksom på det med kulhydraterne ikke altid så gavnlige virkning.
    Måske har jeg fyldt min krop med alt for mange dårlige kulhydrater at jeg også er blevet sensitiv…?
    Tak for at du gør mig opmærksom end en gang, på at det ikke er ligemeget hvad jeg fylder i min krop…
    Rigtig god weekend til dig også, kære Charlotte


    • apr 15, 2011
      8:47 am

      sundforsjov

      Kære Maria
      Velbekomme – hvor er jeg glad for, at du pludselig ser en mening med det hele 🙂 Når vi spiser for mange kulhydrater i vores kost, er vores bugspytkirtel hele tiden på arbejde. Den får ingen hvilepauser og tilsidst bliver den “træt” og så begynder blodsukkeret først rigtig at drille og vægten også.
      Rigtig dejlig weekend til dig også kære Maria.


  6. apr 17, 2011
    10:47 am

    Pauladesign

    Så interessant å lese om folks reaksjoner ang frukt. Jeg spiser ikke så mye frukt så jeg har ikke noen spesiell erfaring å komme med. Men jeg blir lett sulten igjen av frukt, men det kommer vel av at det er så lett fordøyd 🙂 Grønnsaker er nok det beste 🙂


    • apr 17, 2011
      7:23 pm

      sundforsjov

      Sulten kommer fordi frugt får blodsukkeret til at stige hurtigt og falde hurtigt igen og ja er let fordøjeligt 🙂 Grøntsager og alt med måde er efter min mening det bedste 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *