EmediateAd
Sund for Sjov

Et gratis redskab mod stress, som du altid har med dig.

16 maj , 2011 - af sundforsjov - Kategori: Gæstebloggere - Tags: , ,

Stressekspert Jette Holm gæsteblogger i denne uge…

People are not lazy. They have simply impotent goals – that is, goals that do not inspire them. -Tony Robbins

Gennem mit terapeutiske virke har jeg mange års erfaring med stress. Her følger nogle af de håndfaste tricks, som virker bedst til at bekæmpe stress med.

Du har sikkert hørt det før; træk vejret dybt og mærk hvor afslappet du bliver. Vi ved det godt, men vi glemmer det, fordi vi har så meget andet, vi også skal gøre. Men her er der absolut ingen undskyldning jvf. citatet.

Åndedrættets effekt på vores helbred kan måles.

Jeg anvender på min computer, et system der hedder Em Wawe (et biofeedback energi system) der måler åndedræt og hjertekohærens (rytmen mellem hjerteslagene). Dette system afspejler vores følelsesmæssige stress tilstande. Ved hjælp af målinger kan vi se hvordan åndedrættet kan henholdsvis stresser eller berolige os. Jeg bruger systemet til at synliggøre for mine klienter, hvordan de kan forebygge stress og lære at ”vende energien” med åndedrættet.

Prøv selv og mærk forskellen.

Sæt dig godt til rette, med fødderne i gulvet og håndfladerne vendt opad. (det er ikke et spirituelt trick, men en kendsgerning at vi trækker vejret bedre på denne måde, fordi lunge meridianen løber armen og ud i tommelfingeren).

Træk nu vejret ind gennem næsen og hold det et øjeblik – og pust langsomt ud gennem munden. Forsæt minimum 2-3 minutter og mærk forskellen. Krop og psyke hænger sgu sammen.

Brug det i din hverdag.

  • Sover du dårligt, så brug det dybe åndedræt.
  • Lider du af præstations angst så brug dit åndedræt til at slippe spændingen.
  • Har du en vigtig samtale så få åndedrættet helt ned i maven, og du vil blive mere fattet.
  • Løber følelserne og temperamentet af med dig, så træk vejret dybt og du bliver i stand til at ”skifte spor”.
  • Sidder du i en bilkø og hidser dig op, så træk vejret dybt og du får overskud til at smile af de andre stressede bilister.
  • Sid i toget til og fra arbejde og træk vejret dybt- du ”lander” altså bedre.

Det er min erfaring, at jo oftere folk har fokus på at trække vejret dybt, jo lettere og hurtigere har kroppen ved at falde til ro.

Kærlig hilsen Jette Holm

Tilbage

6 kommentarer


  1. maj 16, 2011
    11:26 am

    Maria C

    Tak for gode råd…
    Det er fantastisk som fokusering på åndedrættet kan gøre underværker :))


    • maj 16, 2011
      5:36 pm

      sundforsjov

      Ja – og især når vi gør det 🙂


  2. maj 16, 2011
    2:22 pm

    Janicke

    Dette var gode råd som jeg trengte i dag 😀 Tusen takk!!!!


  3. nov 19, 2013
    10:02 am

    Julie Zielke

    Nogle steder hvor man kan købe sådan et apparat der måler hjertekohærens? 🙂


    • nov 19, 2013
      2:39 pm

      sundforsjov

      Kære Julie
      Jeg er desværre ikke klar over, hvor Jette har købt sit program til computeren, men jeg har læst, at der skulle være udkommet en gratis app, Inner balance, til hhv. Iphone/Ipad. App’en kræver, at man køber et lille sensor modul, som hedder Inner Balance Sensor til iOS hos fx Heart Team Danmark.
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *