EmediateAd
Sund for Sjov

Styr uden om fristelser og søde sager med blodsukkerstabiliserende fødevarer

02 september , 2011 - af sundforsjov - Kategori: Kost, krop og kosttilskud - Tags: , , , ,

Når vores blodsukker udsættes for store udsving dagen igennem en dag, mister vi vores energi, og vi får sværere ved at styre uden om fristelser og nemme løsninger som kaffe, chokolade, kiks, fast food o.lign.

For at undgå dette bør du kigge på din kostsammensætning og sørge for at få flere af de fødevarer ind i kosten, som har en positiv og stabiliserende indvirkning på blodsukkeret:

  • Skift alle simple (også kaldet hurtige) kulhydrater ud med komplekse kulhydrater
  • Vælg fuldkornsprodukter så som brune ris, hirse, boghvede, rug, byg, havre, quinoa (kan koges hele som erstatning for ris), hele korn og kerner.
  • Vælg grove grøntsager og især grønne grøntsager.
  • Sørg for at få protein og sunde fedtstoffer i hvert måltid.  
  • Foretræk sunde kilder til protein så som bælgfrugter, fisk, æg, kød, ost (såfremt det tåles), plante- og fiskeolier af god kvalitet, kokosolie og smør.

Og husk også hellere 6 små måltider frem for 3 store.

Tilbage

11 kommentarer


  1. sep 2, 2011
    8:00 am

    Sarah København

    Hej Charlotte,

    Nu går jeg en del i byen, som så mange andre unge. I nattelivet er der selvfølgelig svært at undgå alkohol, som ikke er så sundt.. Hvad er dit bedste råd til os der bare ikke kan leve uden den ugentlige bytur? det er jo svært at kvitte fuldstændig.. Tak for dit råd..

    vh. Sarah.


    • sep 2, 2011
      8:42 am

      sundforsjov

      Kære Sarah
      En sund livsstil ugen igennem som afsluttes med en ugentlig bytur med store mængder alkohol, er uden tvivl en kraftig påvirkning for kroppen – nogle vil endda sige en lille forgiftning.
      Sørg altid får at få rigeligt med vand op til festen og suppler gerne med et glas vand indimellem de farvestrålende drinks.
      Dyrk motion i frisk luft før du skal i byen, og støt desuden din krops udrensning med tilskud som Clorella Den Grønne Perle, AVIVIR Drikke Aloe Vera, Boldocynnara m.fl. både før festen, inde du går i seng og som det første om morgenen, når du står op.
      Nyd så festen og kom op på hesten næste dag i stedet for at hænge foran flimmeren med Fast Food og Friends 😉
      KH Charlotte


  2. sep 2, 2011
    8:07 am

    Kisser

    Hej Charlotte,

    Vil du ikke være sød at nævne, eller lave link til oversigt over, de simple (hurtige) kulhydrater.
    Det kan være svært at huske, om lige “X” er simpel eller kompleks
    😀

    <3ligt
    Kisser


    • sep 2, 2011
      8:31 am

      sundforsjov

      Kære Kisser
      Det kan du tro.. der går lige en uge, da jeg har fået en spændende kvinde og coach til at gæsteblogge her på bloggen i næste uge 🙂
      KH Charlotte


  3. sep 2, 2011
    2:58 pm

    Janicke

    Ha en super weekend Charlotte 😀


    • sep 2, 2011
      8:43 pm

      sundforsjov

      Tusind tak og mange gange i lige måde 🙂


  4. sep 4, 2011
    9:58 am

    Christina

    Hej Charlotte,

    Jeg har som Sarah ikke været helt god til at sige “nej tak” til fester, især ikke igennem sommeren. Nu begynder jeg dog på mit 3.semester på universitetet her i næste uge, og med alt det der skal gøres, bliver der “heldigvis”(efter min krops mening) ikke særlig meget tid til diverse drukture, men derimod en masse motion og sunde vaner. Kaffe kommer jeg nok desværre ikke til at holde mig fra det næste stykke tid;-)

    KH Christina


    • sep 4, 2011
      12:41 pm

      sundforsjov

      Kære Christina
      Et godt ordsprog siger; “det er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget” 😉
      Måske skulle du overveje at holde dig til 1-2 kopper kaffe om dagen og nyde dem. Du kan læse på dette link, hvad kaffe kan gøre ved din krop, vægt og sundhed:
      http://sundforsjov.wordpress.com/2011/03/29/koffein/
      Jeg husker nu godt, hvad jeg levede af, da jeg studerede på RUC!! Så pøj pøj og held og lykke med 3. semester 🙂
      KH Charlotte


      • sep 7, 2011
        2:59 pm

        Christina

        Haha! Tak for svaret, og jeg vil da lige tjekke dit link ud 🙂


  5. jan 3, 2012
    3:12 pm

    Charlotte Larsen

    Hej og tak for en skøn side. Har lige opdaget den og har allerede delt den. Fandt vej via Anja fra spipas.dk. Jeg kæmper selv med mit blodsukker. Men de sidste uger har jeg fulgt et råd jeg tilfældigvis faldt over. Det er Umahro der siger at extra krom/chrom er godt. Det må jeg sige. Jeg har aldrig oplevet sådan en ro og jeg kan opleve at være både sulten og mæt. 2 ting jeg normalt aldrig når at mærke, pga mit blodsukker. Jeg når altid at panikke….Også selvom jeg spiser det rigtige. Jeg ville bare lige nævne det, da der ikke er særligt meget at finde på nettet om at extra krom er godt. Glæder mig til dine nyhedsbreve. DU er velkommen i http://www.loslysthus.dk

    Kram Lo


    • jan 3, 2012
      8:45 pm

      sundforsjov

      Kære Lo
      Velkommen til 🙂 Og ikke mindst tak fordi du deler! Krom/chrom og kanel har en positiv indvirkning på blodsukkeret, og hvor er det dejligt at høre din erfaring. Jeg bruger ofte kanel i smoothie, og forsøgte på et tidspunkt at supplere med Chrom fra Soleray som også indeholder kanel og sort peber, men pillerne var desværre for store til mig, så jeg fik kvalme af dem – ellers en super god kombination.
      Tak for linket til din blog, jeg glæder mig til at kigge forbi 🙂
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *