EmediateAd
Sund for Sjov

Antallet af ”Sundhedsbølger” stiger, og det samme gør antallet af overvægtige mennesker!

Aldrig har det været så nemt, som det er i dag, at få adgang til information om sund mad og motion, og aldrig har der været så mange overvægtige mennesker i dagens Danmark.

På bare to årtier er andelen af svært overvægtige danskere steget markant. En undersøgelse af 4.000 danske familier foretaget af Rockwool Fondens Forsikringsenhed i 2009 viste, at andelen af svært overvægtige danskere er steget markant. At dobbelt så mange mænd og fire gange så mange kvinder i dag er svært overvægtige og at hver 7. danskes BMI viser, at de er overvægtige.

Til trods for at de flest overvægtige er mænd, så er det kvinderne, som især er udsat for en høj helbredsrisiko, som følge af deres overvægt. De har en større tendens til at udvikle livsstilssygdomme som diabetes type II, forhøjet blodtryk og hjerte-kar problemer.  

Spørger du mig, så er det en klar indikation af, at overvægt og vægttab handler om mere end ”bare” mad og motion! Den mest brugte forklaring på overvægt har været (og er stadig mange steder), at det gennemsnitlige energiindtag fra kosten er højere end det gennemsnitlige energiforbrug. Af samme årsag står kalorier og motion øverst på dagsordenen, når overvægten skal bekæmpes. Efter min overbevisning er det ikke nok!  Det skal mere til. Først og fremmest et større fokus på andre væsentlige faktorer, som hænger sammen med udviklingen af overvægt. Heldigvis er der begyndt at komme mere fokus på betydningen af; stress, søvn og tanker, men ud fra min erfaring og mit perspektiv mangler der stadig noget…

Over de næste dage vil du få mit bud på, hvad der mangler! Hvad mener du?

Tilbage

14 kommentarer


  1. sep 20, 2011
    1:19 pm

    tanterne

    Jeg mener det mangler en frifindelse af fedt som årsag til overvægt.
    Desuden mangler der fokus på at man kan spise ‘noget’ kroppen ikke kan håndtere og derfor pakker i fedt og lagrer til der bliver overskud til at håndtere problemet. Og, at det ‘noget’ sagtens kan være indeholdt i erklærede sunde fødevarer.

    Det skal jo ikke være for nemt.


    • sep 20, 2011
      2:05 pm

      sundforsjov

      Vi har brug for mere fokus på sundt fedt. Vi bør ikke udelukke fedt, bare fordi en bølge af reklamefolk har tjent penge på at gøre os bange – og i øvrigt har fået produkter fyldt med kunstige sødemidler, hvedemel og stivelse fra majs og kartofler – til at fremstå som “det sunde alternativ”…
      Og ja – så er jeg meget enig i, at fødevareintolerance – også overfor sunde fødevarer – kan være en væsentlig årsag til overvægt. Det skal ikke være nemt, men i stedet utrolig lærerigt 😉


  2. sep 20, 2011
    2:38 pm

    Bjørn Larsen

    Noen ord fra Norge.
    Problemet er at vi ikke har kommet så langt at vi er blitt enige om hva som er sunt.
    .
    Det er den “nye” maten på brugsen(fabrikkprodusert) som vi bør kreve bevis for at er sunn.
    .Den gamle maten som kjøtt, fett, innmat og margbein fisk røtter og nøtter, skaldyr og grønnsaker har vi spist siden steinalderen..Den er sunn! Om man spiser den maten som vi er designet til å spise, holder vi oss slanke og friske. da slipper man å være fettskremt, man slipper å telle kalorier også.
    I naturen finnes mange rovdyr som spiser den maten som de er designet til.. Ulver og løver etc. de kan ikke telle kalorier, de spiser det fete kjøttet først og de er alltid slanke.

    Å si at vi blir fete fordi vi spiser for mye er riktig, men sier ingenting om hvorfor vi spiser for mye .Det er som å si at et menneske er alkoholiker fordi det drikker for mye. Det er sant men ikke spesielt smart.
    Å si at man blir fet av fett er like dumt som å si at vi blir grønne av grønnsaker…..eller søte av sukker:)
    En sannhet til slutt; kullhydrater gir sug/sult til mer…kullhydrater og gjør deg avhengig.
    Fett gjør deg mett! Hilsen Bjørn


    • sep 20, 2011
      7:41 pm

      sundforsjov

      Kære Bjørn
      Tak for et fint indlæg 🙂 Efter min mening findes der mange gode ting at sige om Stenalderkost. I stenalderen rørte vi os mere end mange gør i dag med de typer af arbejde, som vi har. Vi var ikke udsat for den samme mængde stress hverken fra stigende krav, medicin, trådløst netværk mm.. Så jeg mener ikke, at Stenalderkosten kan gøre det alene, men vi kan finde meget god inspiration her, og er meget enig med dig i, at vi ikke “bare” kan sige, at vi bliver fede, fordi vi spiser for meget.
      KH Charlotte


  3. sep 20, 2011
    5:04 pm

    Jane

    Jamen, jeg er jo rigtig enig med jer alle. Naturlig mad er vejen frem. Særligt Bjørns pointe om at kulhydrater kan gøre en afhængig og lede ud i overspisning trods alle de gode intentioner. Jeg oplever en ro i kroppen, som jeg aldrig har oplevet før, når jeg lever striks LCHF.

    Men jeg mener nu alligevel ikke, at det alene er svaret. Jeg tror også, at hormoner/kropskemi spiller en ganske stor rolle. Og her er du mere på hjemmebane, end jeg er, Charlotte. Men jeg oplever ofte en følelse i kroppen, som jeg kalder “rastløshed” eller “indre uro”, fordi jeg ikke ved, hvad jeg ellers skal kalde den. Den kan komme af to ting: ustabilt blodsukker eller fald i serotonin (min egen konklusion). Og det kan være vældigt svært at kende forskel på de to, men fælles for dem er, at de giver craving efter sukker/hurtige kulhydrater.

    Det var mit input til den spændende debat!


    • sep 20, 2011
      7:53 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Tak for dit indlæg 🙂
      Jeg mener som sagt også, at det afhænger af mere end “bare” kost, og at vores hormoner har en væsentlig indflydelse på vores vægttab og velbefindende.
      Kulhydrater fremmer din produktion af serotonin, som er med til at gøre dig træt og søvnige. Af samme årsag er det en god ide at starte morgenen med en god portion protein og i stedet spise et let måltid med grove kulhydraer til aften, så du slapper af, kommer ned i gear og fremmer en god søvn. En kost uden kulhydrater går efter min mening ikke an. Vi har brug for kylhydrater til energi og ikke mindst som et tilskud af sunde vitaminer og mineraler, men vi bør altid gå efter de grove og fiberholdige, og se på sammensætningen af vores mad. Serotonin er med til at dæmpe stress i kroppen, så det er helt rigtigt, at du kan opleve en indre uro, når din krop trænger til et sundt og nærende måltid 🙂
      KH Charlotte


      • sep 20, 2011
        9:38 pm

        tanterne

        Nu bliver jeg nysgerrig, hvad er grunden til, at du mener at vi ikke kan undvære kulhydrater? Vi får udelukkende energi fra dem, Og det kan endnu lettere fås fra fedt, som kroppen også har brug for som byggesten til hormoner. Det er lettere at blive dækket ind med vitaminer ved at gå målrettet efter dem fra grøntsager generelt, end ved at gå efter kulhydraterne..?


        • sep 21, 2011
          7:44 am

          sundforsjov

          For mig er det altafgørende, at der er balance, variation og et stort ernæringsudbytte i vores kost og kostsammensætning, og jeg er derfor ikke fortaler for stramme eller begrænsende kostplaner. Variation af sunde (gerne økologiske) råvarer giver et sundt og bredt udvalg af antioxidanter, men er ikke ensbetydende med, at man bare skal spise løs af frisk frugt og frugtjuice, da det kan skabe grobund for et ustabilt blodsukker.
          Grunden til jeg ikke vil undvære kulhydraterne i kosten er, at kroppen uanset aktivitetsniveau har behov for kulhydrater i sine forbrændingsprocesser. Kulhydrater er nødvendige for at kroppens energistofskifte kan fungere optimalt og udnytte kostens indhold af sunde fedtstoffer og proteiner.
          Det er dog vigtigt, at vi skelner mellem simple (hurtige) kulhydrater og komplekse (langsomme) kulhydrater, eftersom der både findes frugt og grønt med simple og komplekse kulhydrater. De simple kulhydrater er dem som får vores blodsukker til at stige hurtige, mens de komplekse kulhydrater har et højt fiberindhold og er længere tid om at blive optaget i kroppen og forbrændes langsomt.
          Grøntsager og begrænsede mængder frugt bidrager med mange vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre stoffer, som har betydning for vores sundhed. Det er derfor en god ide at spise grøntsager til alle vores måltider, og er samtidig med til at sikre en god syre/base fordeling i måltidet, som af og til bliver overset, når vi fokuserer på et højt fedtindtag.


      • sep 21, 2011
        4:33 am

        Jane

        Jamen, jeg er faktisk lidt på gyngende grund omkring det her med, om vi overhovedet har brug for kulhydraterne. LCHF er jo i sin oprindelig form en temmelig striks kulhydratrestriktion,, og min fornuft fortæller mig, at det ikke er den rette vej at udelukke et af næringsemnerne helt. Jeg forestiller mig, at det vil vise sig at være lige så dumt at være komplet kulhydratforskrækket, som det har vist sig at være fedtforskrækket.

        MEN… når jeg alligevel opponerer, er det, fordi jeg oplever at have det så godt, når jeg spiser striks LCHF. Jeg føler mig pludselig “normal”.

        Så min konklusion er egentligt, at alle med mærkelige cravings og indre uro kan have godt af at prøve at skære kulhydraterne ned til et minimum for at få reetableret balancerne. Herefter bør man, efter min mening, gå op i kulhydrater, indtil man finder det niveau, hvor man har det godt, har stabil vægt (eller taber sig hvis man skal det) og har god energi. Og her mener jeg, det er vigtigt, at de ekstra kulhydrater kommer fra grønt, nødder og lidt frugt. Korn mener jeg ikke er nødvendigt for nogen.

        Hej fra Jane


        • sep 21, 2011
          7:58 am

          sundforsjov

          Kære Jane
          Det vigtigste er, at du lytter til din krop og har en god fornemmelse af, hvad den har brug for. For mit vedkommende og mange af mine klienter handler det om, at tage små skridt og derved skabe store forandringer. Som overvægtig er mad noget af det, som fylder mest i tankerne. Når man går fra en meget næringsfattig kost med et ustabilt blodsukker, fylder mad meget, men mad bliver desværre ved med at fylde i hovedet, når vi skifter over til en ny stiks levestil, hvor mange ting bør udelukkes, og det kan være svært, ”snyd” og ikke mindst stressfyldt at skulle ændre på så meget og undvære en masse ting, og mange ender derfor med at give op. Det er synd og skam, fordi jo mere vi bevæger os ud over vores tryghedszone, jo bedre bliver vi til at mærke de positive forandringer, som de små ændringer har, jo mere får vi energi til at gennemføre flere og endnu bedre forandringer. Så alt i alt er jeg fortaler for balance, overskuelighed og små skridt til store forandringer.
          KH Charlotte


  4. sep 22, 2011
    8:00 am

    Jesper Lindgren

    Tror i højere grad der er behov for fokus på hvor stor en synder sukker er, sukker er en direkte årsag til overvægt , men vi kan ikke lide at tale om det, fordi det kan betyde vi skal styre vores søde tand, så i stedet angriber vi alt med fedt i, fedt er ganske rigtigt ikke det værste, fedt der ikke bliver forbrændt fordi vi har spist for meget sukker er derimod et reelt problem 🙂


    • sep 22, 2011
      9:01 am

      sundforsjov

      Kære Jesper
      Sukker er et stort problem – her er jeg meget enig. Undersøgelser viser også, at sukker kan være et stærkere stof sammenlignet med heroin. Så enig – mere fokus på sukker!!!
      KH Charlotte


  5. sep 24, 2011
    11:59 am

    Janicke

    Sukkeravhengighet er mye av årsaken + at folk må finne et sundt kosthold de kan leve med. Man blir ikke slank av å være jojo-slanker bare tykkere.


    • sep 25, 2011
      5:41 pm

      sundforsjov

      Uha nej – det bliver man bestemt ikke, og kroppen stresser også af alle de op og nedturer, så ja – det handler om at finde en metode, som passer til ens krop, personlighed og hverdag.

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *