EmediateAd
Sund for Sjov

Er du ramt af influenza?

11 november , 2011 - af sundforsjov - Kategori: Kost, krop og kosttilskud - Tags: , , ,

PT underviser jeg hver torsdag et hold søde, unge mennesker i Health & Fitness på Idrætshøjskolen Bosei, og det gjorde jeg også i går. En stor del af holdet måtte dog udeblive fra undervisningen pga. influenza. Et par af pigerne fra holdet, som gerne vil tabe sig, har i de seneste uger erfaret, at man ikke nødvendigvis taber sig, fordi man ligger syg og intet spiser – tværtimod – fordi kroppens forbrænding lukker ned.  

Der er dog ikke kun manglende vægttab, som kan være et irritationsmoment omkring influenza. Nogle bliver så hårdt ramt af influenza, at de føler sig matte og trætte længe efter, fordi de har svært ved at få energiressourcerne og immunforsvaret op igen. Og måske ender de sågar med at løbe ind i en ny virus eller bakterie igen, fordi modstandskraften er lav, og så er vinteren for alvor lang.

Heldigvis kan vi selv gøre noget for at forebygge.

Vi kan blandt andet sørge for at spise flere fødevarer med selen og evt. supplere med en god vitaminpille som indeholder selen, da selen har en evne til at gøre virus mindre aggressiv i kroppen. Selen findes først og fremmest i torskelever – måske ikke lige det, vi spiser mest af! Rødtunge, tunfisk, solsikkefrø, hummer, makrel, rødspætte, hørfrø og æg er også gode kilder til selen.

Hvad så hvis vi bliver ramt alligevel?

Så er det bare hjem under dynen og i gang med ekstra c-vitamin. Jeg har også altid et eller flere homøopatiske produkter stående i mit lille helseapotek, som jeg kan bruge til at sætte ekstra ind med. Lige for tiden er Infeksin fra Holistiska Medica mit foretrukne middel.

Hvad gør du for at forebygge og bekæmpe influenza?

Tilbage

6 kommentarer


  1. nov 11, 2011
    7:42 am

    Anja

    Infeksin er også brugt herhjemme til sådanne perioder, men ellers er Urte Pensil virkeligt godt!


  2. nov 11, 2011
    8:30 am

    sundforsjov

    Åh ja Urtepencil er også en klassiker – et super godt produkt! Tak for tippet 🙂


  3. nov 11, 2011
    9:37 am

    Bjørn Larsen (@NaturalNordic)

    Mange Nordmenn er flinke med å ta en skje tran hver morgen. Det har vi lært fra vi var barn. Det inneholder jo både Omega 3 og D-vitamin som vi behøver her nord hvor solen ikke er sterk nok om vinteren til at vi får nok D- vitamin.
    Spørsmål fra meg, får vi nok selen gjennom å ta en matskje torskelever tran hver morgen?


    • nov 11, 2011
      11:03 am

      sundforsjov

      Kære Bjørn
      ADT (anbefalet daglig tilførsel) for selen er i dag: 50 mcg. Da jorden her i Norden er meget fattig på mineralet selen, og mange mennsker lever af en alt for ensidig kost, er det meget få, som får dækket ADT i deres daglige kost. Derfor vil det for de fleste være gavnligt at tage et tilskud med 50 – 125 mcg selen dagligt.
      Med hensyn til dit spørgsmål, så er svaret nej. Vi får ikke dækket vores daglige behov for selen ved at supplere med 1 spsk. torskelevertran dagligt. Torskelevertran fremstilles med henblik på at være et tilskud af gode sunde omega fedtsyrer, og for at smagen ikke bliver for stærk, udelades selen og en del af vitaminerne A og D. Torskelevertran kan indeholde en anelse selen, men i så fald er det i så små mængder, at det ikke må angives på flaskerne.
      Vil du være helt dækket ind, vil jeg anbefale dig spise flere af de nævnte fødevarer, supplere med et tilskud af selen og evt. Cod Liver Oil fra Nordic Naturals, som har det største indhold af DHA fedtsyrerne. I dette produkt får du samtidig EPA fedtsyrerne og naturligt A-vitamin og D-vitamin fra torsken. Du kan læse mere om produktet lige her:
      http://www.bidro.dk/produkter.php?showProd=41
      KH Charlotte


  4. nov 12, 2011
    3:03 pm

    Jane

    Jeg forebygger ved hjælp af kosten og kosttilskud. Måske er det et tilfælde, men jeg har hverken været forkølet eller haft influenza siden jeg skar i kulhydraterne, dvs. i snart 1½ år… (og der jinxede jeg så lige mig selv, så jeg i næste uge sikkert lægger mig med kold lungebetændelse or similar ;-))


    • nov 13, 2011
      4:33 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Jeg tror ikke det er et tilfælde! Når vi får større fokus på vores kost, bliver det også lettere og nemmere at give gode byggesten til kroppen.
      Griner … kender godt den der .. skynd dig at sige; “jeg er su´nd og rask” 😉

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *