EmediateAd
Sund for Sjov

Morgenstykker med god Mæthedsfornemmelse

Kathrine har fødselsdag i dag .. 5 år .. det var en stor dag her til morgen 🙂 Ikke kun fordi hun blev fem og skulle have fødselsdagsgaver, men også fordi vi skulle have rundstykker og tebirkes fra bageren. I ”gamle” dag kunne vi sagtens spise hvide boller eller rundstykker flere gange om ugen. Da vi så begyndte at ligge vores livsstil om, reducerede jeg denne type morgenmad til weekenden (selvfølgelig ikke uden brok fra familien), og i dag er det kun til fødselsdage. Små skidt – Store forandringer 🙂

Jeg syndede også til morgen med et møllehjul, og jeg nød det! Sjovt nok mærker jeg dog med det samme, at jeg har lyst til mere, og jeg skal virkelig bruge min viljestyrke for ikke liiiige at spise et rundstykke til formiddag også!

Nå men ugen har jo stået i motionens tegn, men hvad er motion uden sund mad? For mig hænger disse ting uløseligt sammen, fordi det er svært for ikke at sige umuligt at have energi til at gennemføre træningen, hvis ikke der er ordentlig brændstof på motoren. Lige meget om du ønsker at tabe dig eller dyrke motion, så husk at få godt med sundt protein om morgenen til at øge din energi, handlekraft og stabilisere dit blodsukker.

Når hverdagen melder sig igen .. det vil sige i morgen .. står den på ordentlig morgenmad igen. Derfor får du her opskriften på et par super nemme og meget mættende morgenstykker (som også er uden mælk og gluten):

3 æg
1 spsk. Havregryn (glutenfri)
1 spsk. FiberHUSK
3 spsk. Kokosfiber

Formes til 2 boller som drysses med birkes og bages ved 175 grader i 12-15 minutter.

Tilbage

18 kommentarer


  1. nov 17, 2011
    9:50 am

    Jane

    Stort tillykke med hende! Sjovt som du beskriver trangen til mere. Den har jeg også. Det er næsten nemmere helt at lade være.

    Og spændende opskrift på gode rundstykker. Den skal jeg da teste.


    • nov 17, 2011
      12:28 pm

      sundforsjov

      Tusind tak Jane 🙂
      Ja det er faktisk nemmere at lade være, og i dag føler jeg ikke, at jeg går glip af noget, hvis jeg ikke spiser det samme som alle andre. Ro, energi og en dejlig fornemmelse i maven vejer meget tungere på vægtskålen 😉 Og så mærker jeg det heller ikke på samme måde, når der findes så mange gode alternativer.


  2. nov 17, 2011
    12:27 pm

    lovelyliller.com

    å så flotte de ble 😀 sikkert nydelige


  3. maj 28, 2012
    10:56 am

    Emma

    De ser rigtig dejlige ud. 🙂
    Hvor kan man købe fiberhusk? Og ville en enkelt så være optimal som morgenmad med noget magert pålæg, og evt. kvark og friskt frugt ved siden af?
    Meget fin blog!


  4. maj 28, 2012
    10:34 pm

    sundforsjov

    Kære Emma
    Du kan købe fiberhusk i helsam, matas og vist også i større supermarkeder som føtex mm. En optimal morgenmad ville være et af disse rundstykker med smør, noget magert protein evt. kvart eller øko. hytteost og en håndfuld tomater med urtesalt evt. også ½ avokado. KH Charlotte


  5. jun 20, 2012
    3:54 pm

    heidi

    Hej

    Jeg har lavet dine morgenstykker i dag, men jeg undrer mig meget over hvordan du har fået dejen så tyk at du kunne forme boller? Min dej blev meget flydende, selvom der faktisk kom mere kokos og havregryn i, så jeg lavede dem i muffinsforme i stedet. Fungerede ok, men jeg spekulerer bare over om jeg har gjort noget forkert?


    • jun 21, 2012
      9:54 am

      sundforsjov

      Kære Heidi
      Det eneste jeg lige kan komme på er, om du har brugt kokosmel ala den vi altid har kendt i DK og trillet havregrynskugler i, eller om du har brugt den nye variant af kokosmel (fås i helsekostbutikker) som er fintmalet og ligner “almindelig” mel og utrolig drøj. Den suger nemlig en masse fugt og får dejen til at blive klistret. Skriv endelig igen, hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener 🙂 KH Charlotte


      • jun 22, 2012
        2:03 pm

        heidi

        Tak for svaret! Du har nok ret da jeg brugte noget almindeligt kokosmel, som jeg kværnede en tur i minihakkeren 🙂
        Jeg fandt noget helt fint kokosmel i en net-helsebutik (har ikke lige linket her) og formoder det er den type du mener…


        • jun 23, 2012
          10:36 am

          sundforsjov

          Velbekomme da 🙂 Jeg er sikker på, at du har fundet den rette mel – nyd duften, når du åbner posen 🙂 KH Charlotte


  6. okt 14, 2012
    5:34 pm

    Lone Hall

    Hej Charlotte kan jeg evt bruge soja mel istedet for kokos mel? venlig hilsen Lone


    • okt 16, 2012
      1:29 pm

      sundforsjov

      Kære Lone
      Det er bestemt et besøg værd, men du skal være opmærksom på, at du ikke kan erstatte den samme mængde mel med sojamel, da kokosfiber binder mere væske end sojamelet. Du vil derfor skulle bruge mere sojamel i opskriften.
      KH Charlotte


  7. feb 1, 2013
    1:57 pm

    Heidi Frimann

    Hej Charlotte
    Jeg bagte dine flotte boller idag.
    Men efter 25 min i ovnen, er de stadig klistrede indeni.
    Har det noget med, at havregryn er med gluten (havde ikke andet, da trangen meldte sig)…..

    God dag 🙂

    Heidi


    • feb 1, 2013
      2:59 pm

      sundforsjov

      Kære Heidi
      Jeg ville ikke mistænke havregrynet, men måske koskomelet… Har du brugt den klassiske kokosmel (altså den man triller havregrynskugler i) eller kokosfibre? Det skal nemlig være kokosfibre for at de får den rette konsistens. Hvis ikke – må du bare skrive igen 🙂
      God weekend til dig og dine.
      KH Charlotte


  8. maj 8, 2013
    10:12 am

    Tina Mulvad Madsen

    Hej 🙂
    Hvor ser de godt ud dine morgenboller 🙂
    Dem vil jeg prøve at lave, men hvor meget kulhydrat tror du der er i sådan et stykke brød ?

    Rigtig god dag 🙂


    • maj 9, 2013
      8:43 am

      sundforsjov

      Kære Tina
      Det lyder dejligt 🙂
      Jeg tæller hverken kulhydrater eller kalorier (arbejder ud fra en mere simpel model), så det kan jeg desværre ikke svare dig på. Det afhænger også lidt af hvilken type kokosfiber, som du vælger ift. indhold af kulhydrater. Rigtig god dag til dig og dine 🙂
      KH Charlotte


  9. aug 23, 2013
    7:50 pm

    Gitte

    Hej 🙂
    Mon havregrynene kan erstattes af lidt mere husk og kokosfibre? 🙂

    KH Gitte


    • aug 23, 2013
      7:52 pm

      sundforsjov

      Hej Gitte
      Det kan de helt bestemt 🙂 Måske lidt fintrevet gulerod kunne være sjovt at prøve – bare en tanke som lige slog mig 🙂
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *