EmediateAd
Sund for Sjov

10 afgørende principper for hvordan du nyder julen uden det koster 5 kg ekstra på badevægten

Spring ikke din morgenmad over i julen; Spis en god, sund og nærende morgenmad med masser af god protein og sunde fedtsyrer for at holde dit blodsukker under kontrol resten af dagen.  

Planlæg dine måltider i det omfang, du kan; Beslut hjemmefra hvad der er vigtigst for dig at smage til julemiddagen/frokosten. Er det julemedisteren, risalamanden eller den hjemmelavede konfekt, som du ikke vil undvære? Når du tager stilling til dette hjemmefra, slipper du for at være afhængig af din viljestyrke. Det fjerner enhver tvivl eller diskussion med dig selv om, hvad du må spise, og det mindsker din frygt for at miste kontrollen.

Spis langsomt; Der går 20 minutter før din hjerne registrerer, at du er mæt.  Læg dit bestik fra dig hver gang, du har taget en bid, og løft det først igen, når du har sunket din mad. På den måde undgår du at spise mere mad, end din krop har brug for.

Støt din fordøjelse; Tyg din mad ordentligt, smag på hver eneste mundfuld mad, og undgå så vidt muligt at drikke vand, eller anden væske, til din mad. Det fremmer din fordøjelse og modvirker forstoppelse. Tag også gerne et ekstra tilskud af probiotika (gode tarmbakterier) i juledagene, hvor du ofte spiser mere og samtidig ”tungere” mad end din mave er vand til.

Hold igen med kaffen; Kaffe er med til at øge din krops indhold af stresshormoner, som dæmper din sultfølelse – også når blodsukkeret er lavt. Umiddelbart lyder det godt, men det betyder rent faktisk at din sultfølelse kommer voldsomt igen senere på dagen, og gør det svært det at kontrollere trangen til at kaste sig over slikfadet.    

Brug ikke mandariner og anden frugt som et sundt alternativ til slik; Frugt er som udgangspunkt sundt og indeholder mange gode antioxidanter. Af samme årsag har du måske fået den opfattelse, at du bare kan spise løs af frugt, fordi det er sundt. Frugtsukker påvirker bugspytkirtlens insulinproduktion kraftigt (og får dig til at lagre ekstra fedt) samtig med at det ikke mætter særlig længe. Spis ikke mere end 2 stykker frugt og 100 g bær dagligt, og spis det sammen med mandler eller nødder for at modvirke den kraftige påvirkning af blodsukkeret.  

Slap af; Når du er stresset, skelner du ikke mellem fysisk og psykisk sult. Stress bevirker, at du glemmer at lytte til kroppen og de signaler, den sender dig, og herved bliver du mere påvirkelige overfor søde julesager, som du møder i dine omgivelser. Samtidig får stresshormonet kortisol dig til at vælge mad med et højt kalorieindhold, tage større portioner og spise hurtigere.   

Sæt harddisken til at optage julefilmen og gå i seng; Film til langt ud på natten og for lidt søvn forstyrrer dine appetitregulerende hormoner og snyder din krop til at tro, den er sulten. Når du er i søvnmangel, falder niveauet af mætheds-hormonet leptin og samtidig stiger indholdet af appetit-hormonet Ghrelin, som stimulerer din lyst til at spise. Søvnmangel hæmmer ikke kun dit stofskifte, det er også med til at øge din trang til julesager, sodavand og salte flæskesvær.    

Kom ud i naturen og brug din krop; Motion gør at du frigiver mindre insulin, når du spiser, og mindsker desuden din lyst til at overspise. Samtidig sætter motion ekstra skub i dit stofskifte, og du forbrænder herved flere kalorier, selv når du sidder stille til julefrokosten.

Tro på dig selv; En klog herre ved navn Henry Ford har engang udtalt; ”Hvad enten du tror, du kan eller ikke kan, så har du ret”. Vær bevidst om, at de tanker, du sender ud i Universet, får du også tilbage. Forvent derfor at få succes med din juleplan og bekræft dig selv i det flere gange dagligt.

Og så må det være tid til at ønske dig og dine en rigtig glædelig jul 🙂

Kærlig hilsen Charlotte

Tilbage

6 kommentarer


  1. dec 23, 2011
    11:04 am

    frk. sveske

    Hej Charlotte,

    Mange tak for de gode råd, der er helt sikkert flere af rådene, som jeg vil tage med mig.
    Jeg spiser dog ikke traditionel tung julemad, men mere mad (af det mad, jeg synes er godt, som jeg ellers sparer på i mit forsøg på en sundere hverdag). Den med bestikket er en keeper for altid, men svært når selskabet ’sluger’ maden i min terminologi. Jeg har heldigvis fået den med at spare på frugten pga. frugtsukkeret arbejdet rigtig godt ind i hverdagen, så den skal bare med i julen også 😉
    Jeg er lidt nysgerrig efter, hvordan du selv gør? Skal du stå for julemaden? Hvordan ser den så ud eller?
    Jeg skal selv til mine forældre. Kæresten og jeg splitter os (der er jo stadig ikke børn inde i billedet). MEN jeg kan lige forestille mig, hvilken udfordring det ville være, hvis jeg skulle stå med julemad, som så ikke lige ville være efter traditionerne, da jeg foretrækker andet.
    Tak for al din sunde inspiration.
    Glædelig jul.
    – frk. sveske


  2. dec 23, 2011
    12:09 pm

    sundforsjov

    Kære frk. sveske
    Juleaften står min mor for det meste af maden – det er traditionelt med and og flæskesteg. Jeg bryder mig ikke om and, så den står på flæskesteg, rødkål og en rosenkålssalat med bacon. Kartoflerne springer jeg over. og jeg spiser kun en portion. Vi får også risalamente og her spiser jeg en lille smule. Når vi har danset om juletræet, så får vi en kop kaffe og her lavet jeg nogle havregrynskugler og karameller med gode sunde fedtsyrer. Og så drikker jeg masser af vand. Nogle år drikker jeg et glas rødvin, men den springer jeg over i år.
    I juledagene spiser jeg som nævnt et solidt morgenmåltid med æg, bacon, tomater, avokado, smoothie og 1 mørk bolle. Jeg er altid ude og motionere om formiddagen, tager ekstra probiotika og går så vidt muligt uden om brødet. Min familie har efterhånden lært, at jeg spiser mest protein og grønt tilbehør (det kan godt ende med kun at blive i form af tomater, agurker, rødkål og rødbeder, men lidt er bedre end ingenting). Jeg slæber ikke ekstra grøntsager med. Alkohol vælger jeg fra, og tilbyder at køre hjem. Og så spiser jeg nødder fremfor kager. Det var i store træk det.
    Rigtig glædelig jul til dig og dine 🙂
    Kærlig hilsen Charlotte


  3. dec 23, 2011
    3:16 pm

    lovelyliller.com

    <3 takk for de gode råd :*


  4. dec 23, 2011
    4:48 pm

    sundforsjov

    I lige måde 😉


  5. dec 23, 2011
    6:34 pm

    Anette

    Rigtig gode råd som det er godt at blive mindet om netop nu – håber at det lykkees at undegå de ekstra 5 …Jeg har i hvertfald en plan, det er et godt skridt på vejen.
    God lille juleaften.
    Kh. Anette


    • dec 24, 2011
      12:34 pm

      sundforsjov

      Kære Anette
      En plan er det første og altafgørende skridt – nu gælder det om at tro på den. Du kan gøre det!
      Rigtig dejlig jule til dig og dine
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *