EmediateAd
Sund for Sjov

For lidt mavesyre – hvad så?

Diabetes og stofskiftesygdomme er blot nogle af de mange ubalancer, som kan opstå efter år med for lidt produktion af mavesyre. Heldigvis er der en masse, som du selv kan gøre for at forebygge, og gode råd behøver ikke altid koste en bondegård. Du kan finde rigtig mange gode tips og forklaring om samme emne både på Helseministeriet og Sund-forskning.

Her får du 3 af de råd, som jeg selv bruger i min hverdag:

  • Undgå at drikke vand eller anden væske til dine måltider. Det fortynder mavesafterne og giver en dårligere fordøjelse.
  • Sørg for at få bitterstoffer til dine måltider. Det finder du blandt andet i rucolasalat, artiskok og mælkebøtteblade.
  • Suppler gerne med et kosttilskud som indeholder bitterstoffer. Jeg er ikke så god til smagen af ren mælkebøttesaft, så jeg foretrækker Gastrosan Complex fra A.Vogel.   

Tåler du syltede agurker, rødbeder og asier, så er de også værd at genindføre i kosten, da de er med til at understøtte nedbrydningen af kød. Jeg er blodtype a og har det ikke særligt godt med eddike og andre syltede fødevarer, derfor foretrækker jeg de andre former for bitterstoffer.

Har du mistanke om at du producerer for lidt mavesyre, så prøv dig frem og husk at lytte til din krop undervejs.

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *