EmediateAd
Sund for Sjov

Du kan ikke spise det, der ikke er der!

Vi kan bruge vores viljestyrke til rigtig mange ting, og det er ofte den, som slankekure er bygget op omkring. Viljestyrken er en fantastisk styrke, som vi alle kan bruge i kortere perioder, især når vi brændende ønsker os et eller andet. Men dét der starter som en god ide, ender som regel med at blive for svær en kamp, fordi viljestyrken … og det er lige meget hvor topmotiverede vi er … ender med at svigte os.

Vil du have succes med dit vægttab, er det vigtigt, du også fokuserer på dine omgivelser. Dine omgivelser er nemlig dem, som støtter dig og bære dig igennem, når din viljestyrke svigter dig.

Udover at fjerne alle fristelser i dine omgivelser, så er det en rigtig god ide at gøre sund mad let tilgængeligt i dine omgivelser. Der vil nemlig komme dage, hvor arbejdet trækker ud, hvor vi kommer til at side uventet i kø eller hvor vi er blevet for trætte og ganske enkelt ikke gider lave aftensmad og så tyr vi nemt til usund mad, fordi det er hurtigt og lettilgængeligt.

Brug gerne en formiddag i weekend, hvor du snitter spidskål, rødkål, gulerødder mm., og kommer dem i lufttætte bøtter og opbevare dem i køleskabet. Lav små fryseposer, som du fylder med frugt og grønt i tern, så de passer til en morgensmoothie og sparer dig for en masse tid og besvær om morgenen. Og sørg altid for at lave lidt ekstra aftensmad, så du har nem mad til madpakken næste dag.

Det er bare et par af de små genveje, jeg bruger til at få sundhed og hverdag til at hænge sammen. Men jeg vil rigtig gerne høre, hvad der virker for dig?

Tilbage

7 kommentarer


  1. feb 20, 2012
    10:10 am

    frk. sveske

    Hej Charlotte,

    Efter en weekend med alt for meget af det søde, så gik jeg også i køkkenet søndag eftermiddag og fik styr på mandagens måltider. Jeg er i den grad tilhænger af den med at lave ekstra aftensmad, så der er til madpakken dagen efter. Derfor står den i dag også på peanutmarineret kylling og råkost af gulerod, squash og æble med citronsaft og ristede kerner i dag 😉

    Jeg er en meget struktureret person, så er dagens måltider ikke nogenlunde på plads, falder jeg langt nemmere i de mindre sunde løsninger, når blodsukkeret bliver lavt.

    Tippet med snittet kål i køleskabet, tror jeg også, jeg skal have gjort brug af snarest, så de der grove grøntsager også kan flytte ind i mit køleskab. Foodprocessoren står efterhånden højt på min ønskeseddel.

    Det tip jeg vil give videre må være, at have en ’sød’ snack som plan B, hvis dine cravings bliver for store. Ofte ender det med, at jeg ikke får brug for den – men at muligheden er der, synes jeg virker godt for mig.

    – frk. sveske

    Tak for endnu et motiverende indlæg.


    • feb 20, 2012
      4:54 pm

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Uhh for en lækker frokost du nævner der :-)) Peanutmarineret kylling – det lyder virkelig spændende! Har du en opskrift på din blog?
      En sund snak er en super god ide 🙂 Jeg spiser gerne et stykke frugt om eftermiddagen og skærer det ud med mandler, kanel mm., så det bliver mere dessert-agtige og mætter mig på flere planer 😉
      KH Charlotte


  2. feb 20, 2012
    10:51 am

    Jane

    Jamen, jeg gør sådan set meget som dig. God forberedelse er vigtigt for mig også, så man ikke bliver tvunget ud i hovsa-løsninger.

    Jeg går aldrig på kompromis med med min morgenmad. Aldrig! Det er mit vigtigste måltid.

    Desuden køber vi os til nemme løsninger som f.eks. måltidskasser fra Middagsfred.

    Og så prøver jeg at skemalægge min motion. Jeg går simpelthen kalenderen igennem og får plottet ind, hvor der er plads til en løbetur eller andet.

    Det er mine bedste tips 🙂


    • feb 20, 2012
      4:58 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Forberedelse er alfa omega. Og så må jeg bare stemme i og sige JA morgenmaden er også mit/vores vigtigste måltid 🙂 Vi sætter altid god tid af om morgenen (nu er det dog mig som sætter vækkeuret!!), så vi kan få røræg, blødkogte æg, smoothie, grønt mm. – en god bund – og så elsker jeg, at vi har tid til at tale sammen, inden vi bliver spredt i alle retninger, når hverdagen kalder!
      Jeg kan nu godt lide sunde og nemme løsninger, så jeg må lige tjekke dit tip ud mht måltider fra middagsfred. TAK 🙂 KH Charlotte


  3. feb 20, 2012
    1:39 pm

    LovelyLiller.com - Helse, Livs

    ja det er sant. handler man ikke inns likkerier kan man heller ikke spise av dem.


    • feb 20, 2012
      4:59 pm

      sundforsjov

      Præcis – så det er altid en god ide at handle, når maven og hovedet er mæt 😉

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *