EmediateAd
Sund for Sjov

Alt hvad du spiser efter 18 …

Jeg møder af og til klienter, som har for vane at springer morgenmaden over eller spise den lang op af formiddagen. Desværre gør denne vane absolut intet godt for stofskiftet! At springe morgenmaden over svarer til, at vi undlader at fortælle vores krop, at den skal ”bryde fasten” og sætte gang i stofskiftet.

Manglende morgenmad går dog ikke kun over forbrændingen. Blodsukkeret bliver også ramt – især fordi mange forsætter den kedelige vane og glemmer at spise mellemmåltid og frokost. Måske snacker man lidt, men det er ikke nok til at holde blodsukkeret stabilt og så bliver det svært at bevare kontrollen sidst på dagen. Man føler bogstavlig talt, at man er ved at dø af sult og kan æde i ko i sovs til knæene, før roen sænker sig over kroppen og man falder sammen i sofaen – med en plade chokolade! Og så ligger man her, til man skal i seng, hvis ikke man falder i søvn forinden.  

Vil du lagre ekstra fedt på sidebenene, så er dette den absolut mest effektive metode, du kan vælge. Kroppen går i en hvile- og reparationstilstand, når vi sover. Mens vi er børn, vokser vi i højden, men når vi er udvoksede, så vokser vi kun i bredden! Kroppen sænker stofskiftet, når vi sover, så al den mad, vi ikke har fordøjet, inden vi går i seng, lagrer sig automatisk som fedt. En rigtig god huskeregel er derfor; alt hvad du spiser efter kl. 18.00 – tager du på af om natten!

Tilbage

6 kommentarer


  1. mar 6, 2012
    3:19 pm

    frk. sveske

    Hej Charlotte,
    Sikke et humoristisk indlæg. Det er humor.
    Jeg kan og vil ikke undvære min morgenmad. Jeg elsker mad og glæder mig til min morgenmad HVER morgen – endnu mere efterhånden som jeg tager mig mere tid til at variere den. Det kunne derfor aldrig falde mig ind at springe den over.
    Til gengæld kæmper jeg godt nok med den der snack efter aftensmaden. Jeg vil gerne uden om den, men det ligger bare SÅ indgroet – jeg er nemlig vokset op med ‘aftenkaffe og kage’.
    Jeg ved godt, et stabilt blodsukker skulle fjerne trangen til ’sød’ snack (ryger typisk i nødder, raw kugler el. lign.), men jeg har svært ved at sætte en finger på, hvorfor mit ikke skulle være nogenlunde stabilt (de fleste dage).
    Pointen med dit indlæg = jeg fortsætter kampen, da de par ekstra kilo fra den sidste måneds tid skal af.
    – frk. sveske


    • mar 8, 2012
      10:13 am

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Morgenmad er det bedste – det er også mit yndlingsmåltid 🙂 Jeg er helt med på, hvad du mener med hensyn til aftensnack. Jeg er også vokset op med aftenkaffe og småkagedåse på bordet foran tv, så det sidder dybt i kroppen. Personligt kan jeg i dag fornemme, om jeg har en af disse dage, hvor jeg falder i senere på aftenen. Når det forekommer, sørger jeg altid for at få ekstra fibre til mit aftensmåltid i form af ½ stk. rugbrød, lidt fuldkornsspeltkerner eller en banan med mandler og kanel som dessert.
      Forsæt endelig og nu med tanken om, at alt hvad du spiser efter 18 …. 😉
      KH Charlotte


  2. mar 6, 2012
    7:24 pm

    Jane

    Til gengæld er det jo et kendt faktum, at det, du spiser, når du er alene, ikke sætter sig nogle steder 😉

    Jeg er jo også morgenmadsmenneske af rang. Det er mit absolut bedste og vigtigste måltid for min trivsel. Derfor synes jeg også, det er lidt brutalt, når jeg løber om morgenen før morgenmaden. Som regel tager jeg et olieshot inden, bare for at jeg har fået en eller anden form for energi ind, men har du andre forslag til hvordan man griber morgentræning an ift. morgenmad?


    • mar 8, 2012
      10:23 am

      sundforsjov

      Det faktum har jeg levet efter i mange år Jane og selvom det oppe i mit hoved lød sådan, så sagde vægten desværre noget andet!!!
      Træner man på tom mave om morgenen, giver det den bedste fedtforbrænding. Om morgenen har kroppen ikke er nogen kulhydrater, som den skal forbrænde først (med mindre du har spist lige før sengetid og ikke har forbrændt det om natten!). Personligt har jeg det dog bedst med at spise ½ banen og drikke et lille glas vand før morgentræningen. Det giver mig en rigtig god energi og fylder ikke for meget i maven. Jeg kender andre, som har det bedre på en halv skive ristet rugbrød og lidt vand og så igen nogle som sagtens kan træne på tom mave. Så det er vidt forskelligt.
      Det vigtigste er dog, at du får spist et proteinholdigt måltid lige efter din morgentræning, så du får byggesten til dine muskler. Her er æg eller en morgensmoothie med proteinoulver helt i top 🙂
      KH Charlotte


  3. nov 28, 2012
    11:07 pm

    Iben

    Jeg ved godt det er et super gammelt indlæg, men jeg er simpelthen nødt til og prøve og spørge ind til noget da jeg sad og ledte efter lidt morgenmadsinspiration og faldt over dette indlæg.

    Hvorfor er det netop lige kl. 18.00 man skal tage som udgangspunkt?
    Jeg står normalt op et sted i mellem halv otte og halv ni, og springer på ingen måde nogen måltider eller mellemmåltider over.
    Dog på træningsdage hænder det at vi først får spist ved en 19-20 stykker da vi går på arbejde sent, så skal træne, og derved først er færdige med træningen omkring kl. 18.00

    Er det bare mig, som er hysterisk men tager vi så på af denne grund? Går normalt i seng ved en 23-00 tiden, så nogle timer til forbrændning er der da..


    • nov 30, 2012
      5:45 pm

      sundforsjov

      Kære Iben
      Klokken 18 er en god huskeregel, fordi det rimer på “natten”, men senest kl. 20.00, fordi man via forskning har fundet frem til, at forbrændingen lukker ned, så vi i stedet kan bruge vores energi på at “fordøje” dagens følelsesmæssige indtryk. Der er ingen, som siger, at du SKAL – det ville være hysterisk, men det er en god ide, hvis du vil aflaste din fordøjelse og undgå at skabe ubalancer i dit mave-tarm system, som over halvdelen af Danmarks befolkning lider af. Som jeg ofte nævner, er det vigtigste at lytte til kroppen. Hvis du ikke oplever vægtstigning, luft i maven, træthed osv. så har du det givetvis fint med at spise på din måde.
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *