EmediateAd
Sund for Sjov

KÆMPER du med mad og motion, men har stadig svært ved at tabe dig?

Så har du måske overset en væsentlig faktor – STRESS!

Jeg har blogget en del om samme emne tidligere, men det er så vigtigt et emne (og i øvrigt også svært for rigtig mange at erkende og acceptere), at jeg vil gøre det igen. Indimellem oplever jeg klienter, som spiser lige efter bogen, motionerer og alligevel rykker vægten ikke en meter – og forståeligt nok til stor frustration.

Hvad mange af os har svært ved at forstå og acceptere er, at stress påvirker vores vægt og at stress ikke kun er at have for travlt på arbejdet! Stress er så; uopdagede fødevareintolerancer, angst, depression, bekymring, infektioner, inflammation, ensomhed, arbejdsløshed, overdreven motion, stimulanser og tilsætningsstoffer, dårlig økonomi – for bage at nævne nogle få!!!

Er du svært overvægtig, så kan du også føje sociale og psykologiske stressbelastninger som manglende evne til at lege med dine børn, skamfølelse over at shoppe tøj i store størrelser og frustration over at vægten ikke rykker en meter med på listen!  Stress er ikke kun ting, som SKER i dit liv – det er OGSÅ de TANKER, som du har har om det, der sker (eller som du er bange for vil ske). Og alle disse former for stress sætter en kæde af reaktioner i gang i kroppen, som er med til at skubbe os ud af balance og få os til at tage på i vægt.

Man har via forskning med laboratorierotter kunne dokumentere selv samme problematik. I et af forsøgene bandt man rotterne fast, så de ikke kunne løbe fri rundt og så, at rotterne – uden nogen stigning i kalorieindtag (de spiste rent faktisk mindre) eller nedgang i energiforbrug – tog på i vægt. For at sige det mere direkte, så spiste rotterne mindre, fik mere motion (fordi de forsøgte at komme fri) og alligevel tog de på i vægt – udelukkende på grund af stress!

Hvor meget fokus og energi bruger du på at nedbringe din stresstilstand, når du forsøger at tabe dig?

Tilbage

9 kommentarer


  1. mar 21, 2012
    4:16 pm

    LovelyLiller.com - Helse, Livs

    stress har veldig mye å si når det kommer til vekt og væskeannsamlinger.


  2. mar 21, 2012
    5:33 pm

    Jane

    Jeg synes, det rigtige spørgsmål her er, hvordan man får nedbragt stressen i et hektisk liv? Uanset vægt. For hvordan pokker gør man det? Det mangler jeg svaret på. Min oplevelse er, at mange af stressfaktorerne er udefrakommende, og jo derfor netop stressende. De ligger uden for min (umiddelbare) kontrol.

    Kh (stresset) Jane


    • mar 21, 2012
      10:26 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Det er et rigtig godt spørgsmål, som kræver og et meget individuelt svar 🙂 Jeg oplever både ude- og indefra kommende stress faktore – ofte flere indefra end man lige er klar over. Jeg sætter lidt mere fokus på emnet, men nu ved jeg jo, du godt kan lide at læse, så jeg vil da lige anbefale “Binyretræthed” af James L Wilson, hvis du ikke allerede har læst den.
      KH Charlotte


      • mar 22, 2012
        7:05 am

        Jane

        Du har ret, Charlotte. Jobbet er måske en udfrakommende faktor, men ens måde at takle tingene på er jo i den grad indefrakommende.

        Jeg har læst Binyretræthed, men det er noget tid siden. Måske skulle jeg vende tilbage til den.

        Tak 🙂


  3. mar 26, 2012
    3:04 pm

    Lisbeth

    Jeg lånte for nylig en bog på biblioteket; “Hjernen styrer vægten” af Martin Ingvar & Gunilla Eldh. Den er simpelthen bragende god (DEN ER GULD) og kan stærkt anbefales! Kort fortalt beskriver den, hvordan vi får bedre kontrol over hjernen ved at lære mere om vores indbyggede belønningsystem.


    • mar 26, 2012
      8:12 pm

      sundforsjov

      Kære Lisbeth
      Tak for tippet 🙂 Bogen er virkelig GULD værd. Den står allerede på min boghylde med en masse lyserøde streger i. Jeg er så enig i alt, der står i den 🙂
      KH Charlotte


  4. apr 14, 2012
    9:23 pm

    Rikkeprikke

    Jeg kunne være en af de laboratorierotter…aaarrrgghhh det er til at blive vanvittig af!!


    • apr 16, 2012
      8:40 pm

      sundforsjov

      Kære Rikke
      Stress har bare så uendelig meget at sige, når du har svært ved at tabe dig. Tænk både i mad som holder dit blodsukker stabilt og derved ikke stresser din krop, men også i “ting” som du kan minimere for at mindske følelsesmæssig stress.
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *