EmediateAd
Sund for Sjov

Hold dig fra hydrogeneret olie

Af og til bliver jeg sgu træt! Træt af at opdage alt det lort, som mange fødevareproducenter kommer i vores mad, og som vi forbrugere køber i bedste tro og overbevisning. Det er desværre ingen rettesnor, at fordi vi køber økologisk eller fordi vi handler i en helsekostbutik, så er vi sikret mod industrielt ødelagte fødevarer.

For et par år siden blev jeg introduceret til sojafløde og blev jublende glad, fordi der rent faktisk fandtes et alternativ til fløde, som hele familien kunne lide. Sojafløden har været flittigt brugt hjemme hos os til fredagsguf og familiefødselsdage på kager og i kakao.

MEN så skete det, at sojafløden blev taget ud af produktion og da den endelig kom tilbage på helsekostbutikkernes hylder, modtog jeg en mail om, at sojafløden var tilbage – og her var det så, jeg falder over ingredienslisten, som fortalte, at sojafløde indeholder hydrogereret olie.

For et par dage siden skrev jeg til forhandleren, som var sødt at give mig et hurtigt svar og bekræfte, at sojafløden indeholder mættet fedt, da det er nødvendigt for at den kan piskes til flødeskum.

Men, men, men – det er ikke ”bare” mættet fedt, vi her taler om. Hydrogenering er en proces, hvor vegetabilske fedtstoffer tilsættes brint for at gøre fedtstofferne mere faste i konsistensen og samtidig gøre dem langtidsholdbare. Det vil sige, at de med andre ord kan sidestilles med transfedtstoffer! Disse transfedtstoffer bruges ofte i industrielt behandlet fødevarer, fordi transfedt aldrig bliver gammelt. Har du nogensinde tænkt over, hvor længe en pakke kiks kan ligge i dit skab uden at blive gammel?     

Så glem at jeg har været fortaler for sojafløde! Der er slut!!! Jeg vil i stedet i gang med at afprøve forskellige mærker af kokosmælk og se, hvor godt det bliver/smager, når jeg pisker det fede lag i toppen af kokosmælken.

Tilbage

17 kommentarer


  1. maj 10, 2012
    12:31 pm

    frk. sveske

    Hej Charlotte,
    Øv øv!
    Glæder mig til at høre, om dine erfaringer med at piske det tykke i kokosmælken. Har læst og set det på nettet, men ikke forsøgt mig med det.
    Jeg har i øvrigt været heldig at få tid hos Frede på mandag – det glæder jeg mig til!
    KH
    – frk. sveske


  2. maj 10, 2012
    12:52 pm

    sundforsjov

    Kære frk. sveske 🙂
    Mega øv! Jeg har i sin tid fået det anbefalet af Janicke fra en Sunnfamilie, men har aldrig kastet mig ud i det. Det kommer til at ske nu 🙂
    Super du har fået tid hos Frede! Jeg håber virkelig, det kan give dig svar på en masse 🙂 KH Charlotte


    • maj 10, 2012
      8:49 pm

      frk. sveske

      Hej Charlotte,
      Jeg har netop modtaget spørgeskemaet fra Frede – håber, jeg kan udfylde det tilstrækkeligt.
      Har du noget, jeg skal ‘tage med’ mig? Spørgsmål, som der er gode at få svar på eller andet?
      KH
      – frk.sveske


      • maj 11, 2012
        6:31 am

        sundforsjov

        Kære frk. sveske
        Skriv alle de symptomer som du kan komme i tanke om – både fysiske og følelsesmæssige. Gerne hvor længe du har haft dem, om der har været nået af stressmæssig karakter, som er sket forud for symptomerne, om du har amalgamfyldninger (sølvplumber) osv. Mærk i det hele taget bare efter, hvilke spørgsmål som ligger dig på sine og skriv spørg om de ting som undrer dig 🙂
        KH Charlotte


        • maj 11, 2012
          12:18 pm

          frk. sveske

          Tak Charlotte,
          Jeg vil forsøge at forberede mig og udfylde det tilsendte spørgeskema i weekenden. Glæder mig til analysen.
          KH
          – frk. sveske


  3. maj 10, 2012
    1:40 pm

    Jane

    Måske kan også mandelfløde bruges? Det har – forestiller jeg mig – en mere neutral smag end kokosfløde. Men jeg skal da have tjekket mandelfløden for hydrogeneret fedtstof, slår det mig lige…Hvor er det irriterende, at man skal være sådan på vagt!

    PS: Hvad med laktosefri piskefløde? eller bøvler I med andet end laktosen?


    • maj 11, 2012
      6:26 am

      sundforsjov

      Kære Jane
      Tak for tippet 🙂 Jeg skal også tjekke mandelfløden, for jeg kunne se, at flere af disse typer fløde var tilsat hydrogeneret olie! Jeg kan nu rigtig godt li smagen af kokos, men det kunne også være rart med et mere neutralt alternativ. Har du prøvet at lave “flødeskum” ala Caroline Fibæk med nødder?
      KH Charlotte


      • maj 11, 2012
        5:12 pm

        Jane

        Nej, aldrig. Efter min kokoslatte-oplevelse er jeg også blevet (endnu mere) hooked på kokosmælk. 🙂 Hvor køber du kokosfløde? Eller bruger du bare den fede creme fra dåsen?


        • maj 12, 2012
          12:24 pm

          sundforsjov

          Jeg forsøgte mig med kokosmælk i kaffen til morgen, men det blev en meget plumret oplevelse!! Jeg har godt nok heller ikke en maskine til at lave mælkeskum, men jeg prøver igen 🙂 Jeg har endnu ikke fundet et sted, hvor man kan købe kokosfløde, så jeg vil eksperimentere med at piske den fede creme fra dåsen. Finder jeg noget, så skal du nok høre det 🙂 KH Charlotte


  4. maj 18, 2012
    12:51 pm

    Malene fra Paleolivet

    Jeg har pisket den fede creme fra dåsen og det virker egentlig fint. Men det smager altså bare “forkert” på en eller anden måde, som er meget svær at forklare. Her tænker jeg alene, hvis man bruger det som rent flødeskum uden tilsætning af anden smag. Jeg savner flødeskum SÅÅÅÅ meget.


  5. maj 20, 2012
    8:44 pm

    sundforsjov

    Kære Malene
    Skønt at du lige smider en kommentar og fortæller om din oplevelse 🙂 Mon det giver en bedre smag, hvis man tilsætter ren vanilje? Blander med avokado? Uha det kan blive en rigtig kreativ process 🙂 Kunne det ikke være sjovt, om alle vi madglade mennesker samledes en dag og bare eksperimenterede 🙂 🙂
    KH Charlotte


  6. jun 30, 2016
    4:15 pm

    Evi

    Lidt malurt i bægeret vedr. ovenstående:
    Eneste plantefedt der indeholder kolesterol er:
    kokusolie og palmeolie.
    BEKLAGER, BEKLAGER, BEKLAGER.

    Hilsen Evi.


    • jun 30, 2016
      8:16 pm

      sundforsjov

      Hej Evi
      Det kommer vel an på de studier, du kigger.
      Kærlig hilsen Charlotte


      • sep 22, 2017
        1:42 pm

        Astrid Egholm Hougaard

        Hej Charlotte. Hvilke studier kan du linke til, som kan afvise at kokosfedt indeholder kolesterol?

        Dette er konklusionen fra en undersøgelse fortaget på Københavns universitet:

        “Kokosolie minder meget om smør, hvad angår fedtkvalitet. Det har et højt indhold af mættet fedt, ligesom smør har. Både kokosolie og smør hæver det dårlige LDL kolesterol, men samtidig også det gode HDL kolesterol.

        I forhold til HDL kolesterol er kokosolie måske en anelse bedre end smør. Dog hæves LDL kolesterol meget af både smør og kokosolie, hvilket ikke er gunstigt.
        Kokosolie er således ikke en sund olie”.

        Jeg tror ikke det kan diskuteres hvorvidt kokosolie indeholder kolesterol eller ej, men måske hvorvidt det indeholder andre gavnlige stoffer, der kan opveje det usunde indhold af fedt, ved at have en række sundhedsfremmende effeker. Mvh Astrid


        • okt 2, 2017
          1:47 pm

          sundforsjov

          Hej Astrid
          Hvor er det, du har set mig skrive, at kokosfedt ikke indeholder kolesterol?


          • okt 24, 2017
            1:47 pm

            Astrid Egholm Hougaard

            Til Evi lige ovenfor, hvor hun gør dig opmærksom på kokosolie er det eneste plantefedt som indeholder kolesterol, hvortil du svarer at det kommer an på hvilket studie man kigger på. Jeg opponerer imod den fejlagtige opfattelse der gør sig gældende hos den brede befolkning om at kokosfedt skulle være særlig sundt. Det er lige så sundt/usundt som smør er. Ligesom den fejlagtige opfattelse af at soyafløde skulle være sundere end kofløde. Du skriver selv at du ikke går ind for restriktioner i forhold til kost, men hvorfor er det så at du udelukker særlige fødeemner fra din kost. Hvis du har lyst til flødekage, hvorfor bruger du så ikke rigtig fløde istedet for substitutter, der alligevel ikke tilfredsstiller den psykiske sult? Det fremgår ikke nogen steder at du lider af mælke- eller glutenintolerans, men hvis det er tilfældet forstår jeg naturligvis din intention.


          • okt 26, 2017
            9:29 am

            sundforsjov

            Hej igen Astrid 🙂
            Jeg tror egentlig ikke, at vi er så uenige. For mig handler det ikke om kolesterol eller ikke-kolesterol. Kolesterol er en livsvigtig byggesten til flere af vores hormoner.
            For mig er det vigtigt, om fedtstofferne tåler opvarmning – om der sker en reduktion eller oxidation af kolesterolet, når vi bruger fedtstofferne i fødevarer og/eller spiser det.
            Jeg har brugt soyafløde, fordi vores yngste datter gennem en periode har været intolerant overfor komælk/fløde (det fremgår i andre blodindlæg), så soyafløden er et alternativ til allergi/intolerance – ikke et spørgsmål om sundhed. Kigger vi på sundhedsværdien i soyafløden, så er den der ikke, fordi soyafløden indeholder hydrogeneret olie.
            Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *