EmediateAd
Sund for Sjov

Slank med Ketolysekuren

Som du måske husker, forsøgte jeg for ca. 2 måneder siden at være prøvekanin på en vægttabsmetode i forbindelse med det job, som jeg har i et fitnesscenter. Vægttabsmetoden havde til formål at bringe mig i en ketosefase, hvor kroppen lever på et absolut minimum af kulhydrater og i stedet forbrænder fedt. Eksperimentet varede jo ikke ret længe – ca. 1 døgn, da jeg måtte stoppe på grund af min intolerance overfor mælk.

Jeg blev dog rigtig nysgerrig for at lære mere om denne ketosefase – ikke mindst, om ikke det var muligt at opnå den med “rigtig” mad. Jane fra Madbanditten var utrolig sød og tilbød mig at låne mig hendes madbibel, men da jeg er en klovn til norks, måtte jeg opgive at læse den. MEN NU KOMMER MULIGHEDEN PÅ DANSK 🙂 I sidste uge udkom bogen; “Slank med ketolysekuren”, som jeg allerede er godt i gang med at læse.

Ketolysekuren i bogen er udviklet til voksne med en sundhedsskadelig overvægt – det vil sige mindst 15 kilo overvægt eller et BMI over 30. Kuren anbefales altså ikke til dem, som bare ønsker at smide et par kilo lige før badesæsonen.

Jeg syntes, det er en interessant bog, og jeg er sikker på, at jeg vil lære en masse nyt. Dog vil jeg sige, at hvis du “bare må prøve kuren”, så vil jeg råde dig til at holde dig langt væk fra de sødestoffer, som anbefales i bogen og i stedet bruge stevia eller sukrin.  

Har du allerede læst bogen, så vil jeg da rigtig gerne høre, hvad du syntes om den 🙂

Tilbage

28 kommentarer


  1. maj 21, 2012
    7:05 am

    Jane

    Jeg vil gerne lige tilføje, at min bibel i det her tilfælde var Madrevolutionen af Andreas Eenfeldt og ikke den bog du viser her 😉 Madrevolutionen handler om hvilken mad, vi er skabt til at spise mere end den handler om ketose.

    Men ellers synes jeg som udgangspunkt, at det er positivt, at overvægtige nu bliver mødt med noget, der giver dem mulighed for at tabe sig og samtidig spise sig mætte og tilfredse. Det må alt andet lige være det bedst tænkelige udgangspunkt. Men som med alle andre kure – og det er jo en kur, indtil du beslutter dig til at gøre det til en livsstil – så hjælper den jo kun, så længe du overholder den. Hele konceptet omkring slankekure gør mig faktisk lidt ked af det. Har du det ikke også sådan?

    Og så en sidste ting: hvem har valgt det bogcover for manden? Det ligner jo noget fra start 90’erne. LOL.


  2. maj 21, 2012
    7:30 am

    frk. sveske

    Godmorgen Charlotte,
    Den tror jeg også lige, jeg skal have et kik i – den er netop bestilt på biblioteket 😉
    Tak for tippet.
    KH
    – frk. sveske


    • maj 21, 2012
      9:20 am

      sundforsjov

      Dejligt frk. sveske 🙂
      Jeg forsøgte at bestille den på biblioteket i sidste uge, men der var den endnu ikke på hylderne, så den blev købt. God læselyst 🙂
      KH Charlotte


  3. maj 21, 2012
    9:18 am

    sundforsjov

    Kære Jane
    Tak for tilføjelsen 🙂 🙂 Jo jeg har det præcis lige sådan. I går sad jeg faktisk lige og filosoferede over det her med slankekure og det at sige nej tak til mad/fristelser – altså hvorfor det er så svært. Måske er det, fordi vi er så godt til at gå på kompromis med os selv i så mange andre situationer og sammenhænge her i livet, at det bliver en følelse af nærmest at miste alt godt eller de sidste af sig selv, hvis det også går ud over maden? Ved det ikke helt, måske det kræver noget Tanke Felt Terapi 😉
    For mig handler det uden tvivl om, at vi alle finder frem til en livsstil, hvor vi kan slippe kontrollen og ikke hele tiden være i konstant dialog med os selv omkring vores mad – om det så er via den ene eller den anden metode, gør mig ikke så meget, så længe den bygger på “rigtig” mad som nærer os og balancerer vores hormonbalance. Hermed bliver det også lettere at finde ro i os selv og vise vores “sande” jeg, og så begynder følelsesmæssig stress og kilo for alvor at slippe.
    Hæ hæ – jeg kommer også til at tænke på Horton Sagaen, når jeg ser bogens coverbillede!!
    KH Charlotte


  4. maj 21, 2012
    2:58 pm

    LovelyLiller - Diet recepies

    jeg har ikke lest den,men den er absolut værdt en titt 😀


  5. jun 9, 2012
    7:11 pm

    Kirsten Petersen

    Hej!
    Er i gang med at læse “Ketolyse” bogen, jeg undrer mig også over valg af sødemidler, når vi kan bruge sukrin og stevia, og jeg skimmede desserter, hvor han brugte fun light, det kunne jeg aldrig drømme om at tilsætte min mad, kroppen vil ikke ane, hvad den skal stille op med et så ringe ligth produkt. Men den skal have en chance, der kan sagtens bruges en masse derfra, men vigtigt at være kritisk.
    KH Kirsten


    • jun 11, 2012
      1:01 pm

      sundforsjov

      God fornøjelse med den Kirsten – det lyder som om, du har et rigtig godt udgangspunkt hvorfra du kan sortere skidt fra kanel 🙂 Jeg så godt hindbærdesserten med fun – arrrr vel!! KH Charlotte


  6. jul 11, 2012
    11:07 am

    Paheje

    Er det ikke lidt mærkeligt, at man går i svime over denne “gamle vin på nye flasker” (ja måske er flasken ikke så ny med det omslag :-)??
    Det her er jo bare en omskrivning af ATKINS kuren.
    Og det er korrekt at man kan tabe sig en hel del (tabte 11 kg. på 3 uger) – problemet er blot at når man falder tilbage i kulhydraterne (hvilket man gør stort set hver gang man spiser noget man ikke selv tilbereder) så kommer de tabte kilo desværre mangfoldigt på. Se bare de amerikanske kendiser der har prøvet det adskillige gange.
    Så man skal holde sig i “kurens verden” for at holde vægten. Og hvem vil det ikke spise på restaurant, drikke vin osv. årevis?


  7. jul 14, 2012
    4:09 pm

    Anders Bo

    Jeg er netop gået i gang med kuren, som jeg vælger at følge – foreløbig i en måneds tid. Jeg vil bruge kuren som springbræt til at komme i mit livs form igen. Og nej, jeg skal ikke smide 10 kilo men 6-7 stykker, så er jeg trimmet.
    Jeg har tænkt mig at justere kuren alt efter, hvor meget jeg kommer til at træne. Efterfølgende er min plan at bruge kuren i hverdagene og spise som et svin i weekenden 😉


    • jul 15, 2012
      4:45 pm

      sundforsjov

      Kære Anders
      Super hvis du kan bruge den som springbræt – pas dog på, at du ikke ender med at lave en forgiftning i weekenden og skaber ubalancer i kroppen i weekenden! Rigtig god fornøjelse 🙂
      KH Charlotte


      • jul 24, 2012
        9:42 am

        Anders Bo

        Kære Charlotte
        Jeg har nu snart været i gang i 14 dage og kan mærke en stor forskel. For det første spiser jeg ikke særlig meget mere – på trods af at jeg en høj kleppert på 189 cm. Der hvor jeg har virkelig set lyset er mht til ikke at spise brød. Min mave er ikke længere oppustet, hvilket jeg helt klart kommer til at fortsætte med når jeg er færdig med kuren. I lørdags fik jeg et mindre ædeflip af kager og anden stimuli. Overraskende nok var det meget nemt for mig at vende tilbage igen til grøntsagerne og kødet. Min hemmelighed er at jeg elsker alle afskygninger af dåsebønner. Jeg blander dem med tomater og hvad jeg nu har af kød og majs. Desuden tilsætter jeg chilisauce, som jo også er med til at sætte forbrændingen i vejret. Broccolien kommer på bordet i den kommende uge, selv om den keder mig ;-).
        Det hårdeste var helt klart opstarten, hvor jeg var sulten konstant de første 3-4 dage. I dag er jeg så glad for at jeg er startet på den. Dog synes jeg at det er noget dyrt med dette special proteinpulver, hvis man skal følge kuren slavisk.
        Mvh
        Anders


        • aug 6, 2012
          9:53 am

          sundforsjov

          Kære Anders
          Tak fordi du deler din erfaring og tips 🙂 Fantastisk at du mærker en helt anden mæthedsfornemmelse og at du nu er klar over, at brød har en indvirkning på din fordøjelse. Opstarten er gerne svær, fordi der kan gå 3-4 dage for du rammer ketonfasen og i den tid vil kroppen stadig gerne bruge kulhydrater for energikilde. Men flot at du klarer det så godt og nemt kommer tilbage på rette kurs efter et ædeflip 🙂 Jo det er dyrt, men tænkt på alle de penge du sparer på slik, sodavand mm. 🙂 Pøj pøj med de næste kilo.
          KH Charlotte


  8. jul 25, 2012
    10:11 am

    Jan

    Hej 🙂

    Jeg er på udkig efter lidt mere information om ketolysekuren for at kunne sammenligne den med bl.a. stenalderkost, som jeg selv er stor tilhænger af. Jeg håber, du kan afse et lille minut til at hjælpe mig 🙂

    Hvilke sødestoffer bliver anbefalet i bogen? Sikkert aspartam – og hvad ellers? Sukrin har jeg i øvrigt ikke prøvet endnu, men er ret glad for stevia (foretrækker dog honning).

    Ved du, hvad kurens forhold til salt er? Og hvad med ost, yoghurt, mælk og mejeriprodukter generelt? Er alt tilladt?

    Vh. Jan


    • aug 6, 2012
      9:48 am

      sundforsjov

      Kære Jan
      I bogen anbefales cyklamat E952, aspartam E951 og Saccharin E954. Her vil jeg anbefale dig stevia eller sukrin. Honning påvirker blodsukkeret på stor set samme måde som almindelig sukker. Jeg har ikke helt styr på, hvad de anbefaler omkring salt – jeg vil dog til enhver tid anbefale dig havsalt. Og ja mejeprodukter er tilladt – dog indefor en bestemt kaloriegrænse, da du vil tage på, hvis du spiser for meget.
      KH Charlotte


      • nov 5, 2012
        8:59 am

        Lise Wilton

        Er også på Ketolysekuren, skal tabe 10 kg, men der er kun røget 3 på en måned 🙁 Hvor meget ost kan jeg tillade mig at spise?


        • nov 6, 2012
          9:41 am

          sundforsjov

          Kære Lise
          Du skal selvfølgelig holde dig indenfor de kalorier som angivet i bogen og huske at få masser af grønt til dine måltider. Dog er det ikke alle mennesker som tåler ost lige godt og har du en intolerancer over for ko-mælk, laktose eller kasein og produkter som fremstilles heraf, så vil det kunne blokere for dit vægttab. Stress i alle former kan yderligere blokere for vægttabet.
          KH Charlotte


  9. aug 6, 2012
    1:35 pm

    Supertrim

    Hej

    Vil gerne dele min erfaring om ketolysekuren med jer.

    For det første har jeg ikke set nogle nævne de såkaldte “ketolyse stiks”, som man bruger til at teste hvorvidt kroppen er i kentose. Dette er ikke blot et redskab for at se om man følger kuren, men også en super motivationsfaktor.
    Som jeg har oplevet kuren hidtil, handler dette mere om det mentale end om det fysiske. Hele ens dagligdag skal handle om at holde kroppen i kentose (altså ikke lade sig friste af kage på arbejde eller lign.) en dags sidespring vil betyde at det tager 2-4 dage at komme “back on track”.
    Min trang til mad er dalet enormt, og jeg føler stort set ingen sult længere efter 10 dage. Allerede nu kan jeg se en rigtig fin effekt der er med til at holde motivationen.

    Men – hvorfor snakker i så meget om sødestoffer? i hvilke retter anvender i disse? de tilladte 20g kulhydrater bør (i følge mine erfaringer) udelukkende komme fra grøntsager.


    • aug 6, 2012
      3:01 pm

      sundforsjov

      Hej 🙂
      Dejligt du har lyst til at dele din erfaring 🙂 Jeg har set de såkaldte ketolyse stiks på http://www.helsam.dk så de skulle være mulige at købe. Tror også de fleste apotekter har sådanne.
      Krop og psyke hænger uden tvivl sammen, så jeg er slet ikke forundret over, at du også oplever udfordringer på det mentale plan – og det er også her, man virkelig kan lære noget om sig selv, hvis man tør arbejde med de følelser, som dukker op under en kostomlægning. Et sidespring kan tage 2-4 dage afhængigt at hvor stort det er, men ja du falder tilbage, hvis du får for mange kulhydrater – her kan du også bruge ketolyse stiks til at teste om du er i fasen.
      Vi taler en masse om sødestoffer, fordi mange kunstige sødestoffer rent faktisk påvirker blodsukkeret alligevel og/eller skaber ubalancer i krop og stofskiftet. Når vi taler sødestoffer er det ikke kun udfra et vægtmæssigt perspektiv men også et sundhedsmæssigt, hvor man kigger på om maden er med til at bygge kroppen op eller nedbryde den. I bogen findes opskrifter med sødestoffer – men ja du får da mest ud af at “bruge” dine kulhydrater på grønt, når du følger denne kur.
      KH Charlotte


  10. aug 6, 2012
    7:13 pm

    Jette L

    Hej med jer.

    Faldt lige over denne side og alle indlæg.
    Jeg har været på Ketolyekuren siden 9. maj 2012 og er det stadig og er også stadig i ketose. Jeg har aldrig haft det bedre og har tabt 13 kg. Ligenu står vægttabet i stampe.
    Jeg vil godt lige komme med en kommentar omkring indtag af kulhydrater. Når man starter kuren, må der max indtages 15g kulhydrat dagligt ikke 20 som jeg har set nogen skrive her. Forøgelsen kommer først når man vælger at gå til vedligehold. Når man kommer dertil er det tilgængæld slut med at spise så meget fedt som hidtil.Man tæller IKKE kalorier på kuren, det sker kun hvis man absolut IKKE taber sig efter en tid og så er det kun i en kort periode. Der indtages forskellige kosttilskud undervejs og man bruger som skrevet ketolysesticks. Det anbefales bestemt ikke at gå til og fra kuren, da det bliver sværere at komme tilbage i ketose for hver gang. Det anbefales tilgengæld at følge et kursus. Det eneste i Danmark pt. er hos http://www.livrem.net. Her gik jeg selv i 3 uger og der kan man få støtte og opbakning og svar på alle den slags spørgsmå man finder her i bloggen :o) Hos livrem anbefales og sælges også sukrin og stevia og man bliver gjort opmærksom på, at det ikke er alle kunstige sødemidler der er ok, da de som nævnt her får blodsukkeret til at stige. Man kan sagtens følge kuren, uden at bruge kosttilskud, proteinpulver, og sticks, men det er en hjælp undervejs.
    Jeg kan kun anbefale kuren til andre. Det er korrekt at sulten, madfokus forsvinder og at sliktrang reduceres betydeligt og lettere lader sig styre. Selv har jeg ikke mistet den helt, men jeg har et helt andet fokus på slik i dag, slet ikke hunger efter det ;o) og så ved jeg at det “koster” mig hvis jeg giver efter. Der er også mulighed for at bruge eks.vis. Nelli’s Dellis, men vi blev også gjort opmærksom på, at man skal passe på, at man ikke bare skaber et nyt misbrug og så hvad light sodavand angår :o)) Når jeg nævner light, så vil jeg også lige sige at mit lightforbrug er minimalt, for mig er det for sødt, men jeg bruger det hvis jeg virkelig har lyst til noget sødt. Og så har jeg jo valget om jeg vil være fed eller ????

    Håber dette kan bruges og til jer der væger at kaste jer ud i ketolysekuren: Held og lykke det skal nok lykkes


    • aug 7, 2012
      6:32 am

      sundforsjov

      Kære Jette
      Tusind tak for dit lange og besvarende indlæg. Jeg har ikke selv fulgt kuren, men kun læst i bogen så det er skønt med et svar fra en, som har prøvet på egen krop 🙂
      KH Charlotte


    • aug 7, 2012
      2:16 pm

      Supertrim

      Hvis man følger bogens anbefaling så er det 15 kuldydrater til kvinder og 20 til mænd. Muligvis derfor du har set det omtalt.


  11. sep 26, 2012
    5:18 pm

    MS

    Hej 🙂
    Jeg har først lige hørt om den bog, og også kuren for den sags skyld. Endda ordet Ketolyse er helt nyt for mig 😀
    MEN! Mit bmi er desværre alt for højt, jeps. Jeg er ret overvægtig. Så det vil jeg da helt klart prøve. Men hvor køber man bogen og ca pris?? Tak 🙂


    • okt 4, 2012
      4:47 pm

      sundforsjov

      Kære MS
      Du kan købe bogen via Helsam og flere stedet på nettet – kan ikke huske den præcise pris.
      KH Charlotte


  12. nov 24, 2012
    2:30 pm

    lp

    Hej, jeg har været på kuren i 5uger og jeg har ikke tabt mig… Jeg har været i ketose hele tiden, holdt mig til mit personlige kcal indtag og har kun fået 10-12 gram kulhydrat om dagen. Har læst bogen og kan ikke finde nogle svar.. Kan nogle hjælpe ?


    • nov 25, 2012
      8:50 pm

      sundforsjov

      Kære Anne
      Det er svært at give dig et præcist svar i dette tilfælde. Spørgsmålet er, om du har været på slankekur mange gange og levet efter stramme kostplaner, hvor du har været langt nede i kalorieunderskud? I så fald kan du have stresset din krop godt og grundigt og skabt ubalancer i dit stofskifte, som du må arbejde med at genoprette, før din krop kommer tilbage i balance og slipper kiloene. Du kan også have en ubalance i din fordøjelse og trænge til udrensning og evt. udredning af eventuelle fødevareintolerancer eller for store syreophobninger i krop og bindevæv. Alt i alt kan der være flere forklaringer på dit manglende vægttab.
      Kærlig hilsen Charlotte


      • jan 9, 2013
        5:01 pm

        Maybritt

        Hej med jer – til Info så er der en mini udgave af kuren inkluderet i denne uges Ude og Hjemme. Kh Maybritt


  13. jan 9, 2013
    6:16 pm

    Carina

    Hejsa…håber at der er nogle kloge hoveder her der kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

    Er det rigtig forstået at man kun må få 10-20 gram kulhydrat pr. dag alt efter køn?
    Jeg fandt nemlig denne kalorietabel på nettet http://www.kalorietabel.dk/index.htm
    Ud fra den kan jeg læse at der er “hele” 6,5 g kulhydrat i 100 g broccoli. Det vil sige at man ex. kun kan spise ca. 200 g broccoli om dagen inden man rammer loftet for tilladte mængde kulhydrater.
    Er det mig der totalt har misforstået noget?
    Hvis det imidlertid er korrekt læst og forstået, hvordan i alverden skal det så lade sig gøre at holde sig mæt en hel dag. Og hvad med fødevarestyrelsens råd om 6 om dagen?

    På forhånd tak


  14. jan 10, 2013
    4:42 pm

    marianne christensen

    hej carina
    en lille smule hjælp fra en der stadig er ved at undersøge hele nettet ang kulhydrater, der er gode og onde kulhydrater, dem i grøntsager er gode, dem i frugt er vel midt imellem, med hældning over til onde idet der er frugtsukker, og de slemme er jo som du ved,hvidt brød ris paste kartofler mm.
    ang 6 om dagen ja så er det vel ok HVIS man ikke er på kur.
    jeg har et lille fif hvis du mangler brød til alt det pålæg det er (kavli flatbrød) det er det jeg har fundet frem til med mindst kulhydrat 2,6g pr skive hvor andet knækbrød har mindst 6,2g pr skive, held og lykke med din kur og skriv her hvis du finder noget godt, er selv på kur, så jeg tar på i kilo og når jeg taber mig så er det i pund ha ha
    mvh marianne bornholm

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *