EmediateAd
Sund for Sjov

Boost dit stofskifte med mørk chokolade

Vidste du…….. at mørk chokolade indeholder antiinflammatoriske polyfenoler såkaldt PEA eller fenyletylamin, som er med til at ”tænde” for dit stofskifte?

Da det er kakaoen, som indeholder de vigtige antioxidanter og polyfenoler, er det vigtigt at vælge en mørk chokolade med et kakaoindhold på minimum 70 % – gerne mere!

Lad mig endnu engang slå fast, at sundhed og vægttab ikke KUN handler om kost og kalorier. Inflammation (en indre betændelsestilstand, som mange går rundt med uden at være klar over det) kan rent faktisk også være med til at spænde ben for et vægttab.

De antiinflammatoriske polyfenoler PEA og fenyletylamin er også en rig kilde til OEA – et særligt fedtstof, som tænder for vores stofskifte. Lidt god mørk chokolade dagligt – max. 30-40 g – kan andre ord fremme både sundhed og vægttab.

Tilbage

17 kommentarer


  1. maj 23, 2012
    1:35 pm

    Fru Bred

    Fantastisk den bedste nyhed jeg har fået idag : )


    • maj 23, 2012
      9:23 pm

      sundforsjov

      Dejligt kære Mette – skønt at man spise chokolade med RIGTIG god samvittighed 🙂


  2. maj 23, 2012
    3:41 pm

    Christine

    Hvilket herligt indlæg! Chokolade er og bliver en vinder 🙂


  3. maj 23, 2012
    4:01 pm

    Monsterscircus

    Ja jeg vidste godt at mørk chokolade var “sundt” men ikke lige helt konkret hvorfor. Nå men så er der da fakta bag, når jeg ved 2 stykke sir, de kloge sir det faktisk er sundt. Er det ikke også hyben der kan virke på samme måde? Eller er det noget helt andet. I hvert fald rigtig god aften!


  4. maj 23, 2012
    8:26 pm

    Trine

    Det skal du dælme ikke sige to gange! 1-2-3 mig ned i Brugsen efter 70% med mint:-) Elsker ALLE gode undskyldninger for at spise chokolade:-)


  5. maj 23, 2012
    9:28 pm

    sundforsjov

    Kære Monsterscircus
    Hyben er desværre ikke mit stærkeste område, men jo det er uden tvivl godt til inflammation. Rigtig god aften til dig også 🙂 Nyder min med en kop the og mørk chokolade 😉 Kh Charlotte


  6. maj 23, 2012
    9:32 pm

    sundforsjov

    Hæ hæ Trine 🙂 God tur – kan da lige anbefale den mørke 70% chokolade fra samme mærke med havsalt og pecannødder – mums 🙂


  7. maj 23, 2012
    10:11 pm

    Lisbeth

    Det er i hvert fald det lækreste “slanketip” jeg til dags dato har hørt om. Jeg kan med lethed klemme en 30-40 gram ned, kunsten bliver nok at begrænse sig til det 😉


  8. maj 23, 2012
    10:31 pm

    sundforsjov

    Kære Lisbeth
    Ja skønt ikke 🙂 Sørg for at begrænse dit indtag af hurtige kulhydrater – især de stivelsesholdige – så er mængden helt fin 😉 KH Charlotte


  9. maj 24, 2012
    6:20 pm

    Lisbeth

    Kære Charlotte

    Det er også sjældent, jeg indtager hurtige, stivelsesholdige kulhydrater. Jeg spiser nemlig hverken kartofler, ris, pasta, korn eller sukker! Eller … det sker da, men det er virkelig sjældent! Det gør bare ikke den store forskel, altså rent vægtmæssigt. Jeg guffer nok ALT for mange nødder og frø! Well, måske kan vægt-nålen rykke sig lidt, hvis jeg spiser lidt mere chokolade ;o) I’ll give it a go 🙂


  10. maj 24, 2012
    7:37 pm

    sundforsjov

    Kære Lisbeth
    Hvis du ønsker at gå ned i vægt – selv på en livsstil uden stivelse mm. – ja så må du desværre også her være opmærksom på, at du ikke spiser over 1500 kcal – altså sådan ca. alt efter hvor meget, du motionerer. Du kan evt. tjekke dig selv på http://www.madlog.dk. Rykker det ikke, så kan stress, for mange affaldsstoffer, fødevareintolerancer, inflammation og stofskifteubalancer også være relevante at kigge på. Pøj pøj 🙂
    KH Charlotte


  11. maj 24, 2012
    8:15 pm

    Lisbeth

    Jeg orker det næsten ikke kære Charlotte, men mange tak for tippet. Jeg mangler vist “bare” motion ;o) Det er min koloenorme udfordring hér i livet, for jeg synes ikke spor om det! Andre nyder og løbe, danse, svømme osv. … men for mig, er motion kun en pestilens! Jeg har gigt og hver eneste lille bevægelse gør ondt. Det eneste motion (som sådan) jeg får, er mine gåture. Ja, det er for dumt, jeg ved det godt. Suk! Ha’ en smuk aften.


    • maj 24, 2012
      8:57 pm

      sundforsjov

      Kære Lisbeth
      Det lyder ikke spændende 🙁 Vær opmærksom på, at du ikke får for meget syre i din kost, da det kan være med til at fremme inflammation. Og så tænker jeg da, om du har overvejet Bailine til at få hjælp til at opbygge muskelmasse og dermed øge din forbrænding? Smuk aften til dig også kære Lisbeth 🙂


  12. maj 24, 2012
    9:53 pm

    Lisbeth

    Til 450,00 kr for 1 behandling er Bailine IKKE en mulighed! Men jeg burde bare se og komme i svømmehallen! Det er den bedste motion for mig og heller ikke dyrt. Jeg ved det jo godt, men har bare så ufattelig svært ved og komme i gang og afsted! Det er så nemt og falde i den dér … det er synd for mig rolle 😉

    Tak, fordi du gav dig tid og kom med gode råd 🙂


  13. maj 31, 2012
    3:54 pm

    Jimmy

    Der er ikke noget bedre end når man kan være “slem” uden at det gør noget. 😉
    For jeg bruger mørkt chokolade til at stille trangen til sukker og andre søde sager, som mange andre også gør det dog er der stadigvæk mange der mener at chokolade er chokolade selv om det er mørkt eller mælke…. men det må de om. 😉


    • jun 4, 2012
      8:49 am

      sundforsjov

      Kære Jimmy
      Lad dem om det, hvis det virker for dig og den er den sunde udgave, så er det jo kun fantastisk! 🙂
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *