EmediateAd
Sund for Sjov

Videnskabelig hjælp til overvægtige

Som nævnt er det kommet et nyt vægttabskoncept på det danske marked, der hedder Diet & Genes. Konceptet er udviklet af Lasse Hessel, der er uddannet læge fra Københavns Universitet og har et helt liv som erfaring med ernæring og kost.

Diet & Genes samler i en DNA test de 16 gener, som har størst betydning for, hvordan din kost- og motionsomlægning bør ske. Ud fra en gen-analyse og din nuværende kost og motionsprofil vurderes det, hvilke ændringer du bør foretage for at gå ned i vægt og sikre dig et varigt vægttab.

Med en Diet & Genes DNA test får du:

  • En personlig slankeprofil – baseret på egen DNA
  • Svar på om du har et såkaldt sprintergen eller er bedre disponeret for udholdenhedsidrætter
  • Mulighed for vejledning og gode råd fra læger og diætister via mail

Personligt havde jeg rigtig store forventninger til testen (måske lidt for store), da jeg skulle til informationsaften på det nye koncept. Her fik jeg lov til at kigge nærmere på, hvad testen viser. Jeg havde forestillet mig, at man udover svar på, om man har gen for at sprinte eller være udholdende, også fik svar på, hvilke motionsformer, man ville have et effektivt vægttab ud af – altså om man skulle foretrække løb eller yoga.

I kostvejledningen blev der anbefalet vegetabilske olier (som ofte er ødelagt og blevet harske under fremstillingen) og derved har en dårlig indvirkning på stofskifte og forbrænding – det ærgrede mig.

Helt afskrives skal konceptet dog ikke. Jeg syntes, at folkene bag konceptet var meget åbne og lydhør overfor kritikken af deres kostvalg og anbefalinger, så det kan udvikle sig meget på sigt.

Har du lyst til at prøve testen, så er mit råd til dig, at du sørger for at gennemgå den med en erfaren terapeut, kostvejleder eller ernæringsterapeut og husker på, at overvægt handler om meget mere end gener, kost og motion.

Tilbage

6 kommentarer


  1. jul 25, 2012
    9:52 pm

    Ditte

    Jeg har selv fået lavet testen, jeg er ligemgået igang mec min kur for en uge siden.. Jeg er nog også lidt skuffetmover minnreport men jeg har i samarbejde med en diatist fået lavet en forståelig kostplan, ud over det vil jeg sige at der er super motiverende at vide lidt mere om ens fedme..

    Hvad vil du anbefale nu du ikke anbefaler vegatabilske olier?


    • aug 6, 2012
      9:34 am

      sundforsjov

      Kære Ditte
      Det er en super god ide, at du har fået gennemgået testen sammen med en diatist, så du kan få flere konkrete svar og anvisninger på din test Til bagning og stegning vil jeg anbefale økologisk smør, kokosolie og olivenolie (koldpresset og i mørk flaske). Andre olier er fine som supplement til salat, grønt og smootihes mm. så længe du ikke varmer dem op og vælger de økologiske, koldpressede og i mærke flasker.
      KH Charlotte


      • okt 15, 2012
        6:40 pm

        Britta

        hej Charlotte
        Jeg bruger Maccadamian nøddeolie – dyrt med rigtig godt – en olie med 85% af de gode fedt og har et rygepunkt på 220 gr.
        Venligst Btitta


        • okt 16, 2012
          1:31 pm

          sundforsjov

          Kære Britta
          Det lyder super spændende. Må indrømme, at jeg endnu ikke har prøvet at bruge maccadamian nøddeolie (med en mand på sygedagpenge, så er der restriktioner på madbudgettet), men kan sagtens forestille mig at smagen må være fantastisk. Tak for et super tip 🙂
          Kh Charlotte


  2. jul 25, 2012
    9:54 pm

    Ditte

    http://Www.jegerhvadjegspiste.blogspot.dk
    Jeg har selv fået lavet testen, jeg er ligemgået igang mec min kur for en uge siden.. Jeg er nog også lidt skuffetmover minnreport men jeg har i samarbejde med en diatist fået lavet en forståelig kostplan, ud over det vil jeg sige at der er super motiverende at vide lidt mere om ens fedme..
    Hvad vil du anbefale nu du ikke anbefaler vegatabilske olier?
    Din kommentar afventer moderation.


    • aug 6, 2012
      9:34 am

      sundforsjov

      Kære Ditte
      Det er en super god ide, at du har fået gennemgået testen sammen med en diatist, så du kan få flere konkrete svar og anvisninger på din test 🙂 Til bagning og stegning vil jeg anbefale økologisk smør, kokosolie og olivenolie (koldpresset og i mørk flaske). Andre olier er fine som supplement til salat, grønt og smootihes mm. så længe du ikke varmer dem op og vælger de økologiske, koldpressede og i mærke flasker.
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *