EmediateAd
Sund for Sjov

Bliver man fed af fedt?

Aldrig har det været så nemt som nu, at få adgang til information om sund mad, motion og vægttab. Alligevel er tallet af overvægtige i Danmark ikke faldet – tværtimod! Ifølge Rockwoold Fondens Forskningsenhed er antallet af overvægtige stedet markent på bare to årtier. Sammenlagt er hver 7 dansker i dag overvægtig.

Den mest ”normale” forklaring på overvægt er, at det gennemsnitlige energiindtag fra kosten er højere end det gennemsnitlige energiforbrug og af samme årsag findes det et utal af slankekure, som handler om at tælle kalorier.

MEN vil du skabe et succesfuldt og varigt vægttab, er det vigtigt at forstå, at alle kalorier IKKE er skabt lige

Fed af fedt?

Vi er nærmest blevet hjernevasket til at tro, at vi bliver fede af fedt. Gennem de sidste 30 år har vi forsøgt at forbedre vores kost og helbred ved at fjerne fedt fra kosten, og alligevel har fedme-epidemien forsat med at stige! Vi spiser mindre fedt end nogensinde, supermarkedernes hylder bugner af fedtfattige fødevare, lightprodukter og nøglehuller og alligevel bliver vi federe og federe. Noget passer ikke!!!  

At tro man bliver fed af fedt, er det sammen som at tro, at man bliver grøn af grøntsager. Det virker logisk, men så enkelt er det ikke!! Men hvis ikke det er fedt, vi skal være på vagt overfor, hvad er det så? Det kan du læse meget mere om på onsdag.

Indtil da kunne det være rigtig interessant, hvis du har lyst til at dele, hvilke erfaringer du har med fedtfattige slankekure?

Tilbage

12 kommentarer


  1. jun 25, 2012
    7:02 am

    frk. sveske

    Hej Charlotte,
    Min erfaring med fedtfattig diæt er: Jeg gør det ALDRIG igen! Jeg er konstant sulten og bliver sur, irriteret, træt etc. Jeg har tabt mange kilo med fedtfattig kost (også de samme kilo flere gange), men jeg så bestemt ikke sund ud – kroppen blev drænet på alle mulige måder ud over energien.
    Fedt gør underværker for energi og blodsukker – det er kommet for at blive i min kost.
    Glæder mig til onsdags-indlægget 😉
    KH
    – frk. sveske


    • jun 25, 2012
      2:27 pm

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Det er rigtig interessant, det du oplever omkring sult. I vores forsøg på at undgå fedt, har vi erstattet fedtholdig mad med simple og stivelsesholdige kulhydrater, som eksempelvis mel, ris, pasta, kartofler og sukkerstoffer/alkoholer. Disse fødevare er med til at dulme vores sultfølelse, som skabes pga. af fedtmangel i maden. MEN stivelse og simple kulhydrater nedbrydes hurtigt i tarmsystemet, hvilket resulterer i at vores blodsukker og insulinniveau øges, giver sultfornemmelse, sukkertrang og vægtstigning. Så jeg kan godt forstå, at du tives bedre med sundt fedt i kosten 🙂
      KH Charlotte


  2. jun 25, 2012
    7:23 am

    LovelyLiller - Diet recepies

    man kan bli fed av alt..bare det har for mye kalorier over tid


    • jun 25, 2012
      2:30 pm

      sundforsjov

      Sundt fedt er byggesten til vores krop, hormoner og forbrænding – derfor kan man ikke bare sige, at man bliver fed af fedt,så enkelt er det ikke. Men som udgangspunkt har du ret i, at man kan blive fed af at spise for meget af alt.


  3. jun 25, 2012
    8:28 am

    Jane

    Super pointe, Charlotte. For man bliver jo netop ikke fed af fedt. Hvis man gerne vil være fed, skal man spise mange kulhydrater i kombination med meget fedt. Det tror jeg er den farligste kombo.

    Det er mange år siden jeg har spist fedtfattigt, så jeg kan næsten ikke huske, hvordan det føles. Men hvis jeg en sjælden gang får lavet et måltid mad, hvor proteinindholdet er højt, men fedtprocenten lav, mærker jeg øjeblikkeligt denne her følelse af uro og rastløshed indeni, og jeg føler mig sulten/ikke tilfreds, selvom jeg lige har spist.

    Kan man tabe sig på en fedtfattig kur? Det kan man vel godt. Men kan man tabe sig og være mæt og tilfreds samtidig? Det tvivler jeg til gengæld på.


    • jun 25, 2012
      2:44 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Ja du kan godt tabe dig på en fedtfattig kur, men mange oplever, at de har svært ved det – og det kan der være flere årsager til. Ofte bliver fedt erstattet med stivelse og hurtige kulhydrater, som godt nok mætter nu og her, men som giver sult og sukkertrang sidst på dagen, fordi det får os til at frigive mere insulin. Er du viljesvag og stresset kan det være svært ikke at smugspise lidt ekstra, når sulten melder sig. Den øgede frigivelse af insulin gør samtidig, at du lagrer eller gemmer en større mængde energi af måltidet og derved opnår et langsommere vægttab. Endelig kan du spise flere kalorier fra fedt, protein og komplekse kulhydrater, fordi kroppen bruger energi på at omsætte det. Tager du eksempelvis 100 g protein, vil du bruge det, der svarer til ca. 30 g protein på at omddanne maden, og derfor vil du reelt set kun få energi fra de restende 70 g. Du kan altså snyde dig til flere kalorier, hvis du vælger de “rigtige” 🙂
      KH Charlotte


  4. jun 25, 2012
    8:44 am

    Trine

    Jeg har i mine yngre dage været på kur HEEELT uden fedt – Anne Larsen style. Jeg spist samtidigt enormt få kalorier, og jeg oplevede den vildeste træthed, at fryse konstant (især dét tror jeg, var det manglende fedts skyld) og at være sulten hele tiden. Faktisk oplevede jeg også, at min hjerne ikke fungerede optimalt. Min mor har heldigvis altid været god til at fortælle, at man skulle have fedt til hud, øjne og led (og hun er altså meget flot slank). Jeg har for ikke så længe siden været på kur med 1000-12000 kcal (ikke så godt), og der oplevede jeg en smule af de samme symptomer pga. det lave energiindhold, men slet ikke i damme grad, fordi jeg hver dag fik fedt fra nødder, gode olier og avocado. På 1400 kcal og med endnu mindre fedtforskrækkelse er det nu ENDNU bedre:-)
    Pyh, det blev en lang smøre. Glæder mig til at læse dit indlæg senere på ugen!

    Kh Trine


    • jun 25, 2012
      2:57 pm

      sundforsjov

      Kære Trine
      Ulempen ved at skrue så langt ned for kalorieindtaget er, at kroppen tror, der er hungersnød og holder igen på reserverne ved at forbrænde de kalorier som du indtager langsommere. Ikke nok med at du sætter din forbrænding ned, du ender også med at lagre mere fedt af den lille mængde mad, du spiser, fordi din krop tror, den er i fare og gemmer til “dårlige tider”.
      Fedt og protein er med til at give varme i kroppen, så det er helt naturligt, at du har oplevet kulde. Og godt du har din mor 🙂 Vi er bygget op af fedtceller, så vi har brug for sundt fedt til at holde kroppen i balance på mange området. Tænk bare på, hvad der sker, hvis ikke du kommer olie på din bil? Det samme sker med dig!
      Dejligt at du har brudt med din forskrækkelse for fedt og lever et sundere liv 🙂
      KH Charlotte


  5. jun 25, 2012
    8:48 am

    Sigrid Rosendahl

    Min erfaring med fedtfattige slankekure er, at jeg har tabt mig. Jeg har tabt mig og dernæst taget det hele på igen – med ca. 5 kilo ekstra, til trods for at jeg hverken spiser raffineret sukker, stivelse eller drikker alkohol. De fedtfattige kure gjorde mig hurtigere sulten, derfor spiste jeg større mængder end normalt. Jeg spiser nu en blanding af LCHF og Paleo og har det fantastisk.
    Min vægt er stabil, jeg er sjældnere sulten og spiser uden dårlig samvittighed.


    • jun 25, 2012
      3:01 pm

      sundforsjov

      Kære Sigrid
      Det er meget karakteristisk, at man taber sig på fedtfattige slankekure, MEN at det er utrolig svært at holde vægttabet, fordi både fedt og protein er byggesten til hormoner og muskler. Derfor opstår der let en ubalance i stofskiftet og et tab af muskelmasse som gør, at man nedsætter stofskiftet og har svært ved at leve på den samme mængde kalorier uden at tage på i vægt igen – til rigtig stor frustration! Super at du nu har fundet dig en levestil, som holder dig mæt, din vægt stabil og dårlig samvittighed fra døren 🙂
      KH Charlotte


  6. jun 25, 2012
    11:01 am

    Anja C

    jeg har ikke den store erfaring med dem for de holder sjældent da jeg bliver for sulten 🙂
    Men jeg kom til at tænke på om stigningen i overvægtige mon også hænger sammen med alt det mennesker forventes at nå i løbet af en dag/et liv? Alle de inputs vi skal processere= stress= overspisning?

    Det virker ihvertfald som om at os der har den mekanisme har glemt at mærke os selv, så forklaringen er nok psykisk og handler måske ikke så meget om proteiner, fedte ller kulhydrater? Hvad tænker du Charlotte?


  7. jun 25, 2012
    3:09 pm

    sundforsjov

    Kære Anja
    Jeg er meget enig i din pointe! Udover at vi har erstattet fedt med stivelse og sukkerholdige kulhydrater, og spiser mad med ødelagte fedtsyrer (en længere forklaring), så har stigningen i antallet af overvægtige uden tvivl også noget at gøre med stress og alle de krav, som både vi og vores omgivelser stiller til os. Et vedvarende stressniveau og et stigende antal af stresshormoner i kroppen lukker ned for vores fordøjelse og forbrænding. Samtidig fremmer stress et ustabilt blodsukker, en øget sukkertrang og gør det svært at skelne mellem fysisk og psykisk sult. Stress får dig til at lagre mere energi af den mad du spiser osv. osv. Så jo – i virkeligheden handler det lige så meget om at reducere følelsesmæssig stress og tillade sig selv at gennemleve negative følelser 🙂
    KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *