EmediateAd
Sund for Sjov

Pizza – med god samvittighed

Vi har talt en del om simple kulhydrater og hvad de gør ved vores krop, sult og sukkertrang. Et af de steder hvor du finder hurtige kulhydrater er i en pizzabund. Jeg har kastet mig ud i et alternativ, som jeg er ret glad for. Jeg har tidligere lavet bunden på kokosmel (den fintmalede), men familien brokkede sig over smagen – det skete ikke med denne.

  • 7 økologiske æg
  • 1½ spsk. fiberhusk
  • 10 spsk. økologisk sojamel

 

 

Bunden skal være som en tyk pandekage-agtig dej, når du smørrer den ud på en bageplade. Læg fyld på som du godt kan lide og pynt evt. med revet ost. Pizzaen bages i ovnen ved 200 grader i ca. 20-25 minutter. Husk det grønne tilbehør (mit var ikke det mest inspirerende den dag – så find gerne på meget sjovere alternativer)

Tilbage

11 kommentarer


  1. jun 29, 2012
    9:19 am

    Laura

    Hej Charlotte
    Kan man evt bruge noget andet end soyamel?
    På forhånd tak for svar.
    Knus Laura


    • jul 2, 2012
      7:57 am

      sundforsjov

      Kære Laura
      Du kan bruge kokosmel/fiber i stedet – denne mel er dog mere koncentreret, så her skal du regne med at bruge mindre mel. Malene fra Paleolivet foreslår kikærtemel som også er en mulighed, da det har et højre indhold af både fedt og protein og et meget lavt indhold af sukkerarter.
      KH Charlotte


  2. jun 29, 2012
    12:51 pm

    katarina

    hvor mange kcal er der pr 100 gr i pizzabunden? eller i den hele 🙂


    • jul 2, 2012
      8:01 am

      sundforsjov

      Kære Katarine
      Jeg tæller som udgangspunkt ikke kalorier, så jeg har ikke lavet en beregning på denne pizza. Det vil dog helt sikkert være muligt at regne sig frem til det via eksempelvis madlog.dk
      Jeg lægger i stedet stor vægt på, at de kalorier du får, påvirker dit stofskifte i en positivt retning, så du på den måde kan “snyde” dig til lidt ekstra uden at skulle være afhængig af at tælle og kontrollere hele tiden 🙂
      KH Charlotte


  3. jun 30, 2012
    9:45 pm

    Malene fra Paleolivet

    Man ku måske bruge kikærte mel i stedet?


    • jul 2, 2012
      8:02 am

      sundforsjov

      Kære Malene
      Umiddelbart ja 🙂 Det vil jeg da prøve. Kikærtemel har jo også et højere indhold af både protein og fedt. Tak for tippet 🙂 KH Charlotte


  4. jul 2, 2012
    1:10 pm

    Laura

    Tak for svar.
    Har kokosmel, så det er bare at går igang.


  5. jul 25, 2012
    9:42 pm

    Ditte

    Tak for din blog og alle de fantastiske gode råd 🙂 jeg er midt i kampen mod kiloerne og jeg sluger gode råd og opskrifter råt !


    • aug 6, 2012
      9:35 am

      sundforsjov

      Velbekomme Ditte 🙂 Hvor er det dejligt at høre – pøj pøj med udfordringerne og ikke mindst alle glæderne 🙂
      KH Charlotte


  6. okt 5, 2013
    10:17 am

    Anine Marie Mikkelsen

    Hej Charlotte 😀

    fantastisk hjemmeside!
    Jeg ville høre om pizzaen kunne laves på sesam mel?
    Mvh Anine 🙂


    • okt 5, 2013
      3:21 pm

      sundforsjov

      Kære Anine
      Det har jeg faktisk ikke forsøgt, men det er da en super ide! Det ville jeg helt sikkert kaste mig ud i 🙂
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *