EmediateAd
Sund for Sjov

Har du fokus på fedt eller sukker, når du handler?

I går – første gang – blev jeg interviewet på lokal TV om vægttab og kalorier. Har du lyst til at se det, kan du klikke lige her (du skal ca. 12 minutter ind i indslaget, hvis du ikke har tid til at se det hele).

En af de ting som slår mig allermest i indslaget er – som vi har været inde på før – fedtforskrækkelse. En af kvinderne i supermarkedet fortæller, at hun hellere går uden om fedtholdige fødevare frem for sukkerholdige, fordi hendes børn nemmere forbrænder sukker. Det vil jeg bare lige slå fast, at det er jeg ikke enig i. Sukker er langt farligere for vores sundhed, helbred og vægt end fedt (og her taler jeg om sundt fedt). Er du i tvivl om, hvad sundt fedt er, så kan du læse mere om det her.    

ALLE kulhydrater bliver til sukker i blodet, men det er især de simple/hurtige, som er de store syndere. Simple kulhydrater kaldes også for sukker, tilsat sukker, glukose, fruktose, maltose, sirup, maltsirup mm. Dem finder vi især i slik, is, kage, saft, sodavand men også i morgenmadsprodukter, marmelade, yoghurt, salatdressinger og brød – især de nye, bløde, brune brødtyper, som får deres brune farve fra maltsirup. Sagt med andre ord – sukker fylder mere og mere i vores hverdag end de fleste lige regner med.

Mange har i en lang årrække troet, at de blev fede af fedt (og mange tror det altså stadig!). Derfor fjernede fødevareindustrien fedtet fra vores fødevarer og kaldte dem ”fedtfattige”, ”magre” eller “light” produkter. Som erstatning for fedt tilsatte man flere kulhydrater, stivelse og sukker og resultatet er, at vi er blevet mere og mere overvægtige med alverdens sygdomme til følge (og ja så har vi samtidig fået en mere stillesiddende livsstil). Sukker gør os sliksultne, stresser vores bugspytkirtel, gør den overnervøs og får os til at lagre mere energi fra den mad, vi spiser. Lad os derfor sætte meget mere fokus på sukker og især skjult sukker!

Vidste du, at ½ l sodavand indeholder 50 g sukker og at sundhedsstyrelsen max. anbefaler børn i 3-6 års alderen 30 g. sukker om ugen?

Tilbage

7 kommentarer


  1. jul 11, 2012
    3:38 pm

    LovelyLiller.com - Helse, Livs

    jeg prøver å unngå mye mettet fett og tilsatt hvitt sukker :9


    • jul 12, 2012
      12:49 pm

      sundforsjov

      Det er et rigtig godt udgangspunkt. Der er jo også forskel på fedt på samme måde som der er forskel på kulhydrater 🙂


  2. jul 11, 2012
    7:39 pm

    Jane

    Du gjorde en rigtig fin profil på TV, Charlotte! Og det er godt, at du også lige får modsagt den fedtforskrækkede dame, som hellere ville give sine overvægtige børn sukker end fedt, for hun handler jo i allerbedste mening (og fremlagde da også sit argument med største overbevisning). Problemet er bare, at hun tager fejl – ligesom hundredevis af andre.


  3. jul 11, 2012
    7:42 pm

    Jane

    Og nu svarede jeg slet ikke på dit spørgsmål, om jeg har fokus på sukker eller fedt. Begge dele, egentlig. Og en hel del andet også. Tilsætningsstoffer, f.eks. Jeg nærstuderer ofte næringsdeklarationerne, og hvis listen er for lang og der er for mange “svære ord”, lægger jeg produktet tilbage. Undtagen når jeg vælger at gøre en undtagelse. Nå ja, intet er jo sort/hvidt 😉


  4. jul 12, 2012
    12:44 pm

    sundforsjov

    Tusind tak Jane 🙂
    Ja for pokker – jeg tror på, at vi gør det bedste, vi kan med det, vi har lært. Og når vi lærer noget nyt, så får vi en mulighed for at handle på en ny måde.
    Tilsætningsstoffer er også noget jeg kigger meget efter og jeg kan blive særligt forundret over, hvor mange flere e-numre der findes i light udgaverne – for det er mange!! Intet er sort/hvidt – der findes masser af smukke grå nuancer lige der imellem 🙂


  5. jul 27, 2012
    11:09 pm

    Mikkel

    I like you already … and this is the first of your postings I’ve read 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *