EmediateAd
Sund for Sjov

Lonnie Boe Pedersen – Gæsteblogger del 1

16 juli , 2012 - af sundforsjov - Kategori: Gæstebloggere

Det er med stor glæde (og ikke mindst nysgerrighed og spænding), at jeg byder velkommen til gæsteblogger Lonnie Boe Pedersen  – selvstændig personlig træner, kost og sundhedscoach, instruktør og meget, meget mere.

Lonnie har gennem de sidste 5 1/2 år dyrket seriøs styrketræning med henblik på konkurrencerne Athletic Fitness og Body Fitness (konkurrenceformer inden for fitness).

Lonnie har allerede vundet flere titler og en af de ting som fascinerer mig allermest ved Lonnie, er hendes tankesæt og viljestyrke. For hvordan formår man at træne og spise så disciplineret, at man kan få sin krop til at se sådan ud? Hvad sker der både fysisk og mentalt? Og har det nogen konsekvenser?

Det spurgte jeg Lonnie om for nogen tid siden, da hun var forbi her på bloggen. Lonnie sagde ja til at gæsteblogge og give svar på nogle af disse spørgsmål og i dag bringer vi del 1.

 

 

Ordet er hermed givet videre til Lonnie Boe Pedersen

”Jeg har igennem længere tid fulgt denne blog ”sundforsjov.dk” og syntes Charlotte bidrager med nogle dejlige indlæg. Mange af hendes indlæg kan jeg sagtens relatere til og derfor har jeg af og til bidraget med kommentarer til diverse indlæg. Jeg vil gerne bidrage med et gæsteindlæg omkring mig og mine konkurrencediæter, om hvordan de påvirker mig fysisk og følelsesmæssigt og et par fif til at booste stofskiftet/fedtforbrændingen.

Kort om mig selv:

Jeg er 37 år og har siden 2007 og til og med 2011 været aktiv fitnessudøver i disciplinerne Athletic Fitness og Body Fitness. Det stiller nogle specielle krav til hvordan kroppen skal se ud, i balance med præstationsevne m.m. Træningen og diæten intensiveres op til konkurrencerne og kan sagtens kategorieres som en form for ekstremsport, specielt for kvinder, da vi skal ned i en fedt % som for kvinder er meget uvant at opretholde naturligt gennem længere tid. Vores krop fungere bedst med en moderat høj fedtprocent for at den kvindelige hormonbalance er mest optimal.

Jeg har ofte omkring 10 kg., som jeg skal tabe hver gang. Og det betyder at jeg skal starte diæt omkring 6 mdr. før en konkurrence for at jeg kan snige kiloene af og bevare så meget hårdt optjent muskelmasse som muligt. Det er egentlig samme fremgangsmåde, som alle der ønsker et varigt vægttab burde anvende, istedet for at hoppe på lynkure, der lover hurtigt eller rekord stort vægttab. Kiloene fra disse vender tilbage så snart du vender tilbage til din gamle livsstil.

Jeg har aldrig været overvægtig, men har set sund og naturlig ud og mange ville mene at det ikke burde være nødvendigt at jeg skulle på diæt, men det kræver en forholdsvis lav fedt % for at komme i form til Body Fitness/athletic fitness, for at man kan se så mange muskelmarkeringer som muligt.

Mine diæter er ikke nogen stor videnskab, men mine grundlæggende spilleregler er således:

Minus: brød, pasta, ris, kartofler

Plus: øgning i indtag af kød, grøntsager og fedt!

Jeg går op i at alt skal være så rent som muligt, altså uden tilsætningsstoffer og helst ikke processerede produkter, det vil sige produkter som ikke er blevet forarbejdet gennem flere processer med reduceret næringsværdi til følge. Der er dog ingen regler uden undtagelser og jeg må sande engang imellem i en travl hverdag med mangel på energi indtage produkter som ikke indgår i min optimale madplan, herunder kan det være en hurtig løsning at købe en pakke med kalkunpålæg eller lignende. Pålæg er tilsat en masse unødvendigt, såsom maltodextrin som egentlig blot er druesukker og ja det er sukker! Så det udgår jeg for så vidt muligt.

Jeg laver derfor ofte mad til flere dage ad gangen og afsætter som regel et par timer om søndagen til at forberede til ugen der kommer. Det kan være eks. wokretter som i bund og grund er meget hurtige at preparere. Chili con pollo eller Chili con carne hvor der er nok til 3 dage. Til det spiser jeg masser af kål eller salat. Kål er generelt meget sundt og mættende og fylder en del i min kostplan.

Jo længere jeg kommer hen i en diæt, jo mere forstyrrer det min generelle hormonbalance. Østrogen niveauet falder, kortisol (stresshormon) niveauet stiger i takt med at min fedt % bliver lav. Sult og appetitregulerende hormoner Leptin og Grehlin kommer ligeledes i ubalance, så sultfornemmelsen bliver stor og appetitregulereingen ikke eksisterende og her starter så den virkelige mentale udfordring! At bevare fornuften også selv om søvnmønsteret, grundet det øgede stress i kroppen, bliver forstyrret, hvilket betyder afbrudt søvn! Alle disse faktorer giver sig udslag i at jeg ofte bliver kortluntet og letpåvirkelig/emotionel.

Men flere års erfaring har efterhånden lært mig at det ofte bare er fordi jeg er hormonelt ude af balance og jeg er med tiden blevet bedre til at skelne mellem hvad der er virkelige følelser og hvad der skyldes at mine hormoner er ude af balance”.

Tilbage

4 kommentarer


  1. jul 16, 2012
    7:31 am

    frk. sveske

    Hej Charlotte/ Lonnie,
    Super spændende med et indlæg fra Lonnie. Jeg har selv siddet på tilskuerrækkerne, når Lonnie har stået på scenen. Min interesse for træning og kost startede faktisk med en fascination af fitnessverdenen. Det er imponerende hvordan atleterne kan gå til sådanne ekstremmer med deres krop. Jeg tager virkelig hatten af for den viljestyrke, som det kræver at stå så skarpt og tør (rigtig bodybuilder udtryk for total væsketømt krop) på den scene. Ville jeg aldrig selv kunne!
    Spændende at høre, hvilke konsekvenser det har for kroppen – glæder mig til at læse mere i del 2 😉
    KH
    – frk. sveske


    • jul 17, 2012
      11:08 pm

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Ej hvor sjovt at du har set lonnie på scenen og at din interesse for kost og træning startede her 🙂 Jeg er altså også impineret over den viljestyrke, som jeg forestiller mig, at det må kræve at gennemføre dette. Ikke at jeg tror, det er godt for kroppen og dens hormonbalance, som Lonnie også skriver, men alligevel vildt spændende – ikke mindst at høre det fra en, som har prøvet det på egen krop. Så jeg glæder mig også til del 2 🙂
      KH Charlotte


  2. jul 16, 2012
    11:34 am

    LovelyLiller.com - Helse, Livs

    kjempespennende å lese om!


  3. jul 16, 2012
    11:58 pm

    Trine

    Super spændende emne!:-)

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *