EmediateAd
Sund for Sjov

Slip kampen mod selvkritik og negative følelser

Hvis du vil undgå at ”blive ramt” og skabe ubalancer i din krop, må du først og fremmest stoppe kampen mod de negative følelser. Hvis du holder dig selv fast ved at kæmpe imod (måske fordi søde, pæne piger rummer alle andres følelser – bare ikke deres egne og heller ikke taler grimt eller brokker sig), vil du aldrig komme til bunds i dine følelser og finde ud af, hvor de har deres ”rod” eller hvad det er, de har at fortælle dig.

Måske er du vokset op hos en mor, som gang på gang har fortalt dig, at dine følelser var noget pjat og hvis du insisterede på at overbevise hende om det modsatte, endte hun måske med at ”lukke helt af” og hverken hørte eller så dig. Den oplevelse kan du bære med dig ind i dit voksne liv og ubevidst forsøge at af- eller bekræfte overfor dig selv gennem forskellige oplevelser. Og du vil holde fast i sådanne oplevelser hele livet, med mindre du slipper kampen, tillader dig selv at mærke dine følelser – FOR TÆNK NU HVIS HUN TOG FEJL … tænk, hvis du og dine følelser var helt perfekte, præcis som de var/er? Tænk hvis du har levet på en ”løgn” eller fejlfortolkning lige siden og stadig gør det? Er det så ikke på tide at lave dem om, så du kan få det bedre?

Valget er selvfølgelig helt op til dig. Jeg har lovet dig 3 tips og de kommer her:

1. Du har altid et VALG. Sig JA til dig selv og vælg at føle, acceptere og ære dine følelser. Følelser kan selvfølgelig opstå på de mest upassende tidspunkter og sker det, så sig inden i dig selv; ”Jeg kan føle dig. Jeg ved, at du er der. Jeg vil ære dig senere”. Der findes et hav af både fysiske og mentale øvelser til at understøtte denne proces og jeg kan varmt anbefale bøger som; ”Succes for Sjælen” af Sonia M. Miller eller ”Kast lys over skyggen” af Debbie Ford.

2. Er du ikke den store læsehest, kan du finde støtte på CD’er. De virker selvfølgelig bedst, når du tillader dig selv at slappe af samtidig, men de kan sagtens høres til og fra arbejde også (jo jeg har selv testet det) – her kan jeg anbefale PNN Enhedsterapi eller Illusionsterapi fra Holistica Medica.

3. Har du lyst til at gå et lag dybere og arbejde med dig selv, din sundhed, indre glæde og balance, anbefaler jeg Tanke Felt Terapi. Tanke Felt Terapi er et meget målrettet værktøj, som jeg bruger til mig selv og mine klienter. Det er fantastisk til at konfrontere gamle følelser og oplevelser, som kan være årsag til, at vi skaber ubalancer i krop og sind. I TFT skærer man direkte ”til benet” og mærker ubehaget (de grimme, tunge følelser) med henblik på at forløse det, skabe nye tolkninger i sindet og opnå balance i kroppen. Det sker bl.a. ved hjælp af en samtaleteknik, hvor man aktiverer specifikke meridianpunkter på kroppen ved hjælp af små lette prik. Er du nysgerrig, kan du læse mere på min hjemmeside her eller er du til DVD så klik her.

Tilbage

8 kommentarer


  1. aug 10, 2012
    8:02 am

    frk. sveske

    Hej Charlotte,
    Tak for tips.
    Jeg har forsøgt mig med TFT, men uden det store held… Jeg må i gang med bøgerne og har også haft kik på PNN-cd’erne.
    Jeg synes faktisk, det er både lettende og skræmmende at give mig selv lov til at mærke mine følelser.
    Tak for endnu et godt indlæg, Charlotte. Jeg er som du ved stor tilhænger af dit fokus på ‘hele mennesket’ – også den mentale del i et vægttab, som jeg aldrig har haft ‘med’ tidligere.
    God weekend.
    KH
    – frk. sveske


    • aug 10, 2012
      8:54 am

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Velbekomme – dejligt du kan bruge tips og den helhedsorienterede tankegang 🙂
      Med hensyn til TFT så er det min erfaring både fagligt og personligt, at der sjældent sker det helt store første gang og måske også anden gang. Det er virkelig essentielt, at man er tryg ved den behandler som udfører terapien på en, for ellers har man det med at holde lidt tilbage på sig selv og så virker det ikke optimalt. Nogle bruger af og til kræfter på at spekulere over, hvad det mon er for nogle svar terapeuten gerne vil høre – det vil sige, at man bliver oppe i hovedet under terapien og det blokerer også for optimal effekt. Det handler virkelig om at give slip, mærke og have tålmodighed med sig selv, for alle følelser er rigtige. Er man en person, som har meget kontrol og perfektionisme i sit liv (dem hører jeg til), får man også størst effekt ud af TFT, når man VIRKELIG er parat og kan se en mening med at mærke de negative følelser. Så måske du ikke har været helt klar eller helt tryg .. ellers også skal du bare følge en anden vej 🙂 Det kan du sikkert mærke, når du kommer i gang med bøgerne.
      Dejlig weekend til dig og dine. Kærligst Charlotte


      • aug 10, 2012
        10:31 am

        frk. sveske

        Hej igen søde Charlotte,
        Du har nok ret i, at jeg ikke var klar. Var der en 3-4 gange og startede ellers med nogle ’simple’ problemstillinger (bl.a. min frygt for hunde), synes jeg. Terapeuten spiller også ind og der var nok ikke lige den optimale tryghed ved hende. Måske jeg bliver klar og vender tilbage til TFT en anden god gang.
        KH
        – frk. sveske


        • aug 10, 2012
          11:26 am

          sundforsjov

          Kære frk. sveske 🙂
          Jeg er helt sikker på, at din krop og dine følelser nok skal fortælle dig, hvis/når du er klar igen. Ellers er det jo heldigvis mange andre veje, som fører til Rom 🙂
          KH Charlotte


  2. aug 10, 2012
    4:56 pm

    Jane

    Det er så spændende og relevant, det der, Charlotte. Dog synes jeg stadig, det er svært at overføre til praksis. Gad vide hvorfor det er sådan? Men når man står der og udefinerbare følelser raser rundt i kroppen, så er det bare sværere at stoppe og observere end at tage et stykke chokolade, der får det til at gå (midlertidigt) væk.

    Jeg tror, jeg mangler sådan et kampråb. Sådan à la Hu-Ah! Som Chris MacDonald bruger. Et, der med ét kan bringe en et øjeblik tilbage, så man lige kan sunde sig og tænke sig om et øjeblik.

    Som vi to også har talt om tidligere, så virker det her med at anerkende følelser bedst for mig i de perioder, hvor jeg får mediteret. For i meditationen lærer jeg at rumme de svære følelser, hvilket gør det nemmere at håndtere dem, når jeg møder dem ude i det virkelige liv. Men som du også ved, har jeg dødsvært ved faktisk at få det gjort.

    Så jow, jeg har også et arbejde her. Men så er der jo noget at kaste sig i gang med.

    Tak for et inspirerende fredagsindlæg 🙂


    • aug 12, 2012
      10:30 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Tak 🙂 Det er rigtig svært at udføre i praksis, fordi vi mennesker som udgangspunkt ønsker at være glade og har svært ved at se meningen med at gå gennem mørket for at komme ud til lyset. Dog vil jeg sige, at det godt kan blive en vane, som man øver sig i at træne op. Forleden overhørte jeg Thea stå ved vandet og sige til sig selv; hvad er det værste ved, at der er brandmænd? At det gør ondt! Hvad er det værste ved, at det gør ondt?” osv. – Det kom alligevel et kæmpe smil på mine læber. Og her er det en vane at blive opmærksom og bruge den samme spørgeteknik. Kampråb eller teknik – det handler om at finde, det som virker for dig 🙂 Jeg er også engang blevet opfodret til at gå med en elastik om hånden og hvergang jeg tog mig selv i ikke at være nærværende, så skulle jeg give mig selv en “slammer” med elastikken – det virkede bare ikke for mig. Men for andre på mit hold virkede det fantastisk. Så bare i gang med at finde dit eget HU-AH 😉 Det første skridt er ofte det sværeste 🙂 KH Charlotte


      • aug 13, 2012
        8:15 am

        Jane

        Ej, hvor er hun god, Thea! Mine børn stiller mig også “hvad nu hvis…” spørgsmål dagen lang, så jeg tror, jeg vil bruge teknikken der på dem. Genialt!

        Elastiktricket virker også lidt brutalt på mig… :-/


        • aug 13, 2012
          5:28 pm

          sundforsjov

          Skønt Jane – jeg glæder mig til at høre, hvad dine skønne børn siger til, at du begynder alle disse spørgsmål 😉

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *