EmediateAd
Sund for Sjov

Lonnie Boe Pedersen – Gæsteblogger del 2

14 september , 2012 - af sundforsjov - Kategori: Gæstebloggere

Jeg har glædet mig utrolig meget til at byde  Lonnie Boe Pedersen velkommen til Sund for Sjov igen. Lonnie er selvstændig personlig træner, kost og sundhedscoach, instruktør og meget, meget mere. Gennem de sidste 5 1/2 år har hun dyrket seriøs styrketræning med henblik på konkurrencerne Athletic Fitness og Body Fitness (konkurrenceformer inden for fitness). Lonnie har allerede vundet flere titler og en af de ting som fascinerer mig allermest ved Lonnie, er hendes tankesæt og viljestyrke. For hvordan formår man at træne og spise så disciplineret, at man kan få sin krop til at se sådan ud? Hvad sker der både fysisk og mentalt? Og har det nogen konsekvenser? Du kan læse første del af Lonnies svar på disse spørgsmål ved at klikke her. I dag givet hun det andet og sidste del af sit svar. Tak Lonnie fordi du deler så åbent og ærligt!

Og så er ordet ellers givet videre til Lonnie Boe Pedersen:

I forrige indlæg tog jeg hul på en forklaring om hvordan det påvirkede mig fysisk at være på diæt op til en fitnesskonkurrence. I dette indlæg, vil jeg uddybende beskrive hvordan det påvirker mig både psykisk OG fysisk da de to ting er tæt forbundet.

Jeg er stor modstander af at skulle måle, veje og tælle kcal. man kan sagtens tabe sig uden kalorie tyranniet, blot ved at vælge de rigtige råvarer og den rette mængde makronutrienter. Hvad er den rette mængde? Det er individuelt og det finder man ud af ved en trial and error periode, hvor man eksperimentere med hvad der holder en mæt i 3 – 4 timer, arbejder med sultfornemmelsen og ikke går stopmæt fra bordet, spiser langsomt og her jeg sikker på Charlotte har mange fif også!

Når det så er sagt, er der så stærke kræfter på spil i kroppen at hvis man skal ned i en så lav fedtprocent som jeg har været, er det en kamp mod kroppen, specielt som kvinde, fordi det ikke er ment fra naturens side at vi skal være supertynde og markerede. I den form jeg har haft på scenen er det sjældent at kroppen vil være i stand til at reproducere, altså er det oftest umuligt at blive gravid med alt for lav fedt % og det handler om ren overlevelser for kroppen, derfor er vi skabt fra naturens side til ALTID at have en vis mængde fedt på kroppen.

Når fedt % kommer under det der er naturligt for din krops grænse vil kroppen automatisk sende et signal om at der skal fyldes mere mad på hurtigst muligt. Her får man ofte lyst til hurtige kulhydrater så som sukker og andre lækre ting. Kroppen ved instinktivt godt hvad den vil have for at få fyldt op hurtigst muligt. Det vil sige at appetit reguleringen delvist eller helt forsvinder i løbet af processen. Faktisk kan det allerede efter 14 dage med reduceret kcal. indtag måles i mængden af Leptin og med en diæt på min. 20 uger er det rigtig lang tid at skulle slås med den slags.

Jeg har brugt meget tid på at fortælle/overbevise mig selv om at jeg rent faktisk har indtaget et måltid mad og at den mængde mad der var på tallerkenen var tilstrækkelig og jeg rent faktisk var fyldt. Mine portioner er faktisk ret store, for med kun grøntsager og kød, er der plads til ret meget og faktisk er det noget af det første mine konkurrence atleter som jeg vejleder paradoksalt nok klager over.(det går over;-)) De har ofte svært ved at kapere størrelserne på portionerne, fordi de har fyldt sig med tomme kcal. Mit bedste trick er at bruge 20 min. på at spise et hovedmåltid så kroppen rent faktisk opdager at den er mæt og faktisk har jeg af og til spist med venstre hånd blot fordi det tog længere tid.

Det tærer også på psyken altid at være sulten, aldrig give efter for sine cravings. Det har også været under mine strenge diæter det er gået op for mig hvad mad har været og betyder for mig. Jeg har brugt mad som en stressafhjælper. Det at spise udløser dopamin og får dig til at slappe af.

Når man ikke har den mulighed, hvad gør man så? Jeg havde ualmindeligt svært ved at få fred for min stress og bekymringer som bestemt ikke blev mindre af de hormonelle forandringer. Det var fysisk stress pga. kombinationen af alt for meget træning og alt for lidt mad, men det påvirkede også min psyke.

Det kunne resultere i at når jeg en enkelt gang imellem fik lov til at spise lidt mere mad, overhovedet ikke kunne beherske mig selv og endte med at spise alt for meget i forhold til det der skulle til for at jeg stadig kunne opretholde et kcal. underskud, dels fordi jeg ikke kunne mærke jeg var mæt, men bestemt også fordi jeg fik en dejlig fred i kroppen. Dagen efter var jeg så til gengæld fuldstændig drænet for energi fordi kroppen nu reagerede voldsommere og var blevet mere insulinsensitiv, desuden var jeg også ramt af super dårlig samvittighed. Det føles fuldstændig tømmermænd og var bestemt ikke det værd, så jeg droppede de dage hvor jeg havde frit valg til fordel for at taste det hele ind i et ark, så jeg kunne overholde kcal. mængden.

Kroppen autoregulerer sit stofskifte og nedsætter forbrændingen i takt med mindre mad, så selv om du prøver at spise mindre, tilpasser kroppen sig let og man bliver helt automatisk mindre aktiv, fordi du bliver hurtigere træt. Hvordan kommer man så uden om det?

Det kan man gøre ved at undgå at ligge for lavt i madindtag altså find et for dig acceptabelt kcal. niveau og øge dine øvrige aktiviteter. Altså ved at røre dig så meget som muligt, når du er på job, så rejs dig engang i timen, tag trapperne, støvsug lidt mere 😉

Hvis man reducere sit kcal indtag til alt for lidt uden styrketræning og kun konditionstræning, vil kroppen begynde at tære på muskelmassen, som jo er kroppens motor og det vil sige din motor bliver mindre og kroppen skal have mindre brændstof = dårligere forbrænding.

Så for at opretholde muskelmassen under en diæt er det vigtigt at blive ved med at styrketræne og man kan sagtens kombinere styrketræning med konditionstræning, bare man holder sig fra den langsomme og langvarige og i øvrigt efter min mening, ganske kedelige af slagsen.

Mine bedste fedtforbrændingsråd eller råd til at booste forbrænding er at bruge din styrketræning som intervaltræning, lave komplekser- det vil sige vælge 3-5 øvelser ud, der rammer så mange muskelgrupper som muligt, kør dem i en køre feks. Burpees, airsquats,  udfald, pushups 10 gentagelser af 4 sæt ud i en køre, det tager max. 15 min. men kan mærkes længe efter.

Eftervirkningerne af mit sidste 1,5 års lange næsten non-stop diæt periode har sat sine spor og det har været en lang vej tilbage til mit gamle jeg og mit gamle humør. Det har ført til lange perioder med ekstrem træthed, og lange perioder hvor jeg var ude af stand til at klare pres fra mine omgivelser. Min hukommelse har jeg også oplevet i perioder har været forringet. Det kræver også tid at vænne sig til sin ”nye” krop, som på mange måder er så meget sundere end konkurrenceudgaven, men desværre er 12 kg. tungere og nu ser jeg blot helt almindelig og kvindelig ud, men det er der min krop trives bedst og det smitter af på mit psykiske  velvære og jeg har fundet en balance jeg i mange år har stræbt efter at finde.

Jeg mærker faktisk stadig forskel fra måned til måned i forhold til små ændringer, søvnen bliver bedre og dybere, appetitten fungere mere og mere normalt, jeg har på fornemmelsen at jeg ikke helt er tilbage til normalen, men stærkt på vej. Jeg fungere som en kvinde igen med alt der følger med de hormoneller udsving der i perioder hører med ;-). Kroppen er en stærk overlevelses maskine som belønner dig hvis du behandler den godt, den kan tåle meget, så vær god ved den og dig selv!

Mine konkurrence år har givet mig en kæmpe indsigt i hvordan kroppen fungere og hvilke mekanismer der er på spil både fysisk og psykisk og det er en gave at kunne vejlede mine kunder, så de ikke falder i de samme fælder, det betyder også at jeg forstår tanker og handlinger omkring mad og spisevaner. En erfaring jeg ikke ville være foruden selv og det har haft langvarige konsekvenser.

Jeg er stærkt på vej tilbage!

Børnetøj i god kvalitet

Tilbage

Én kommentar


  1. sep 19, 2012
    10:26 am

    frk. sveske

    Hej Lonnie & Charlotte,
    Virkelig spændende læsning endnu en gang.
    Jeg er slet ikke i tvivl om, at ‘kampen’ op til en konkurrence har konsekvenser. Kroppen er intelligent og ikke nem at narre. Det er godt at høre, at du er godt på vej tilbage til dit gamle ‘jeg’.
    – frk. sveske

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *