EmediateAd
Sund for Sjov

Tænk hvis du var helt perfekt

Det behøver du ikke at tænke, for det er du!

Rigtig mange – især kvinder – går rundt med en indre overbevisning om, at der er noget galt med os, at vi skal lave om på os selv, vores krop og udseende (og nå ja selvfølgelig tabe os), for at vi kan slappe af, slippe selvkritik og tillade os selv at blive elsket. Men har du nogensinde midt i al den selvkritik og indre kamp tænkt tanken … hvad nu hvis jeg er helt enestående og perfekt præcis, som jeg er?  

Som udgangspunkt tror jeg ikke, at overvægt kun handler om overspisning! Det handler om meget mere – især social stress. Social stress som opstår, når vi kritiserer os selv, forsøger at skjule vores svage sider, distancerer os selv til andre, fordi vi er flove over os selv eller har svært ved at sige fra. Når vi i det hele taget forsøger at kontrollere, hvordan andre opfatter os.

Når vi hele tiden går rundt med en følelse af at der er noget galt + en frygt for, at nogle skal opdage vores fejl og mangler, så aktiverer vi vores kamp/flugt nervesystem og alle dets reaktioner.

En af disse reaktioner er, at når vores binyrer begynder at producere stresshormonet adrenalin – et hormon som enten frigør vores levers glykogendepoter eller stimulerer vores bugspytkirtlen til at producere mere insulin. Kort sagt igangsætter vi en proces som gør os mere sultne. Øger vores trang til sukker og står det på i længere tid (hvad selvkritik jo gør for mange af os), så gør vi vores bugspytkirtel ”overnervøs”, så den begynder at producere mere insulin end der reelt er behov for.

Det får vores blodsukker til at falde kraftigt selv ved indtagelse af den mindste smule sødt og fører til et endnu større forbrug af sukker og stimulanser og ikke mindst, at vi lagrer mere af den energi som vi indtager, fordi kroppen er i alarmberedskab.

Et succesfuldt vægttab og en sund krop kan ikke kun gøres op i ét tal på vægten – der skal mere til. Har du tænkt over, hvad din indre dialog betyder for din vægt?

Tilbage

6 kommentarer


  1. nov 2, 2012
    8:29 am

    Jane

    Jeg kan i hvert fald mærke kæmpe forskel på kroppens reaktion på sukker, efter jeg har vinket farvel til stresshormonerne. Det er virkelig tankevækkende, hvor meget mindre jeg reagerer på sukker i dag, ift. hvad jeg gjorde for 3 måneder siden…

    Spændende og relevant indlæg. God weekend, søde Charlotte 🙂


  2. nov 2, 2012
    9:36 am

    frk. sveske

    Kære søde Charlotte,
    Endnu en gang et virkelig interessant og inspirerende indlæg. Jeg er meget stor tilhænger af din tilgang til sundhed, som ikke kun er fysisk, men også i høj grad mental. Derfor kan jeg også svare ‘ja, det har jeg tænkt meget over det seneste halve år, hvor mit farvel til korn har givet mig bedre kontakt til mig selv, såvel fysisk som psykisk’ – til dit afsluttende spørgsmål. Jeg øver mig i at være sødere ved mig selv, give slip og sige fra!
    Ha’ en dejlig weekend.
    KH
    – frk. sveske


    • nov 2, 2012
      10:38 am

      sundforsjov

      Kære frk. sveske 🙂
      Selv tak – hvor er det bare skønt at høre, at du har fokus på hele dig og øver dig i at være sødere ved dig selv og respektere dine grænser. FLOT GÅET!
      Rigtig dejlig weekend til dig også kære du 🙂


  3. nov 2, 2012
    10:36 am

    sundforsjov

    Det kan være utrolig tankevækkende og af og til også skræmmende at se/mærke, hvordan kroppens reaktioner ændrer sig, når stresshormonerne sænker sig. Især fordi kan tror, at man mærker det mest, når man er på “sit højeste”, men faktisk oplever jeg, at man gør de største erkendelser, når man får rum til at træde lidt væk fra sig selv og se på det liv, man har levet.
    Rigtig god weekend til dig også kære Jane 🙂


  4. nov 3, 2012
    5:58 pm

    Lene

    Ja det er ikke kun kilo der skal smides 😉
    Kan se nogle sammenhænge jeg aldrig har tænkt over
    Før!


    • nov 4, 2012
      10:13 pm

      sundforsjov

      Du har helt ret Lene – hvor er det dejligt at høre, at du er begyndt at se andre sammenhænge som påvirker din krop, sundhed og vægt 🙂
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *