EmediateAd
Sund for Sjov

Kan man virkelig sove sig slank?

07 november , 2012 - af sundforsjov - Kategori: Søvn - Tags: , , , , , , , , ,

Der er ingen kosttilskud, slankepiller eller motionsformer, der virker lige så positivt på helbredet og kroppens balance, som en god nats søvn. Og det spiller selvfølgelig også ind på vægten. Flere studier viser, at mangel på søvn øger vores risiko for at blive fede. Og sådan er det, fordi de hormoner, som kontrollerer vores appetit og vægt, frigives, når vi sover.

Når vi mangler søvn, ændrer kroppen på udskillelsen af bestemte hormoner. Disse ændringer øger vores appetit, trang til sukker og gør vores mæthedsfornemmelse dårligere.  Alt sammen forhold som øger risikoen for at blive overvægtig og udvikle livsstilssygdomme.

Nogle undersøgelser viser, at personer som kun får 4 timers søvn i to nætter, nedsætter deres leptinproduktion (mæthedshormonet) med 18 % og samtidig forhøjer deres produktion af ghrelin (sulthormonet) med 28 %.

I søndages fik jeg syn for sagen og mærkede effekten på egen krop. Jeg var til fest lørdag aften/nat, hvor der blev danset godt igennem og jeg fik vel sammenlagt 5-6 timers søvn og det var ikke kvalitetssøvn! Jeg skal lige love for, at jeg var sulten hele søndagen. Selvom jeg spiste store portioner røræg og kød med grønt tilbehør både morgen, middag og aften, så var jeg ikke til at mætte (mæthedsfornemmelsen indtrådte først rigtig mandag eftermiddag!!!). Nå men det resulterede altså i, at min reptilhjerne slog til søndag aften, da jeg skulle være færdig med noget arbejde, som jeg ikke havde det store overskud til at gå i gang med. Der var blevet en rest Quality Street chokolader til overs fra festen og de stod nu der på køkkenbordet og fristede og så skal jeg da lige love for, at min viljestyrke slap op og ind røg en hel håndfuld chokolader.

Kigger vi lige på det med de teoretiske briller igen, så er det faktisk sådan, at mangel på leptin ikke kun sænker mæthedsfornemmelsen, det forringer også forbrændingen og fører ofte til overspisning – især om aftenen og natten.

Har du tænkt over, hvordan mangel på søvn påvirker din sult, trang til søde sager og vægt?

Tilbage

10 kommentarer


  1. nov 7, 2012
    5:01 pm

    Jane

    Ja, helt sikkert! Ryger søvnen kan jeg spise nonstop den næste dag. Det føles fuldstændigt som om benene er sparket væk under mæthedsfornemmelsen. Og så craver kroppen selvfølgelig hurtig energi fra sukker og kulhydrater. Virkelig lose-lose 🙁

    Jeg har brug for relativt meget søvn, og det samme har mine børn. Og det respekterer vi faktisk, selvom det nogle gange virker kedeligt at gå så tidligt i seng. Faren derimod klarer sig fint på 5-6 timers søvn. Jeg ville falde død om, hvis det var mig…


    • nov 7, 2012
      9:44 pm

      sundforsjov

      Vi er vist i samme båd her – jeg har virkelig også brug for min søvn og kan mærke det på så mange områder både fysisk og psykisk, hvis jeg ikke får nok søvn. 8-9 timer virker allerbedst for mig, så jeg har af og til aftener, hvor jeg indhenter alt det forsømte og går i seng med hønsene!!


  2. nov 8, 2012
    7:44 am

    Lene

    Hmmm…… Charlotte , du ved hvad jeg mener,
    Når jeg skriver: sandheden er ilde hørt !! 😀
    Jeg læste, reflekterede og læste igen. Og ja,
    Kender jo godt den historie 😉


    • nov 11, 2012
      10:04 pm

      sundforsjov

      Hmmm Lene – griner … jeg ved, hvad du mener 🙂


  3. nov 8, 2012
    10:43 am

    studinden

    Hej Charlotte.
    Jeg er lige nødt til at spørge til mængderne af røræg…. du skriver at du spiste det morgen, middag og aften i denne weekend. Hvor mange æg er det man “må” få om dagen? Jeg er blevet meget i tvivl, og synes ofte ikke at et enkelt er nok.
    Et andet spørgsmål, som jeg håber at du kan svare på, er hvordan er det med græsk yoghurt? “Må” man spise det og skal det være 2% eller 10% ? Det er vel både en ok protein- og fedtkilde hvis det er 10%, ik?
    Og så tak for en rigtig dejlig blog! Ha’ en dejlig dag.


    • nov 11, 2012
      10:09 pm

      sundforsjov

      Kære Berit
      Det er vigtigt for din forbrænding og mæthedsfornemmelse, at du får protein til alle dine måltider og på grund af min sult gik jeg efter ekstra meget protein denne dag. Der er meget delte meninger om æg og hvor mange, du må få. Jeg spiser mange æg og så længe du spiser æg enten med en blød blomme eller frisklavet, så er det ingen problemer med kolesterol, hvis det er dette, du tænker på. Læs evt. Uffe Ravnskovs bog om kolesterolmyten. Ift græsk yoghurt vil jeg råde dig til at vælge den på 10 %. I den fedtfattige erstatter de fedtet med stivelse, som gør dit blodsukker mere ustabilt og får dig til at lagre mere energi fra maden. Rigtig god dag til dig og dine 🙂
      KH Charlotte


  4. nov 9, 2012
    11:09 am

    Rikkeprikke

    Jeg mærker det bestemt også. Jeg vil tro, jeg har urolige nætter 3 ud af ugens nætter, nogle gange flere. Både fordi jeg ofte får sovet for lidt, og fordi min dreng sniger sig ind i midten, og han fylder altså godt efterhånden. Heldigvis sover min pige i sin egen seng de fleste nætter, for ellers er det lige festligt nok. Ham faren mener bestemt han har langt mindre søvnbehov end jeg har, men det er vi ikke helt enige om 😉


    • nov 11, 2012
      10:11 pm

      sundforsjov

      Uhhh ja børn i sengen, hvem kender ikke det. Det er super hyggeligt og alligevel ender det ofte med at forstyrre søvnen – det har altid været mit evige dilemma 🙂 Griner – for jo kan man ikke altid mærke på din mand, om han har fået nok søvn 😉


  5. nov 12, 2012
    8:35 pm

    Signe B

    Puha ja for lidt søvn gør virkelig ikke noget godt for appetitten.
    Vi har hold indflytterfest i denne weekend, så sengetiderne blev slet ikke passet. Og samme med for mange kulhydrater, er det endt med blodsukkersvingninger, ekstrem sukkertrang og stor sult. Så her står den også på masser af protein, fedt og tidlig i seng i aften 🙂


    • nov 14, 2012
      8:49 am

      sundforsjov

      Kære Signe
      Det kan næsten være helt skrammende at mærke på kroppen, hvor meget søvnen indvirker! Men du har en fantastisk plan til at komme på sporet igen – jeg elsker at komme tidligt i send 🙂
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *