EmediateAd
Sund for Sjov

5 tips til at komme sund og slank gennem julen og julefrokosterne

I går havde jeg fornøjelsen af at dele 5 sunde juletip med lytterne på Radio Sydhavsørerne. Nu er det jo ikke alle, som har mulighed for at lytte med på den lokale radiostation (og dog … for du kan rent faktisk høre Radio Sydhavsørerne på nette nu), men hvis du ikke var klar over det, så har du muligheden for at læse mine tip her.  

1.     Spis protein til alle dine måltider  

Protein øger forbrændingen og er en af årsagerne til, at du kan tabe dig mere, hvis du skruer op for proteinerne i din kost. Protein findes bl.a. i æg, kød, fisk, fjerkræ, mælkeprodukter og bælgfrugter. Det er vigtigt, at du fordeler proteinerne på alle måltider, så du f.eks. ikke udelukker dem til morgenmaden og kun spiser ½ krydderbolle med pålægschokolade.

 2.     Spis masser af fibre

Undgå hvidt brød og spiser masser af grove grøntsager, som er fiberrige. Hvis du spiser brød, så sørg for, at det indeholder rigeligt med kerner og fuldkorn. Fuldkorn er rige på fibre, der opsuger sukker og fedt i maden. Et højt fiberindhold i maden øger din mæthedsfornemmelse og bevirker, at du forbrænder flere af de kalorier, du indtager. Hvis du slet ikke spiser brød, kan du evt. snyde lidt med produktet ”Slank-O-Fort”.

3.     Husk at drikke rent vand

Drik 1½-2 liter rent, lunkent postevand om dagen (ca. 8-10 almindelige glas) og drik i små slurke, ellers kan dine celler ikke optage væsken. Vand giver mæthedsfølelse og sætter gang i fysiologiske processer, som er involveret i fedtstofskiftet. Forskning har vist, at folk som kæmper med vægten ofte drikker for lidt vand.

4.     Gå i seng    

Mangel på søvn øger din risiko for at blive overvægtig. De hormoner, som kontrollerer din appetit og vægt, frigives, når du sover. Kroppen ændrer på udskillelsen af disse hormoner, hvis den ikke får den hvile og søvn, som den har behov for. Det øger din appetit og trang til sukker og gør din mæthedsfornemmelse dårligere.  Undersøgelser viser, at personer som kun får 4 timers søvn i to nætter, nedsætter deres leptinproduktion med 18 % (mæthed) og samtidig forhøjer deres produktion af ghrelin (sult) med 28 %.

5.     Sæt tid af til motion, inden du skal i festtøjet

Muskler forbrænder mindst 18 gange hurtigere end f.eks. fedtceller. Det betyder, at du nedsætter din forbrænding og forbrænder 100 kcal mindre for hvert kilo muskelmasse, som du taber. Hop i kondiskoene og løb en tur eller cykel en rask tur, inden du smutter i bad og i festtøjet. Motion gør også dit blodsukker mere stabilt og gør, at du frigiver mindre insulin, når du spiser og så virker det regulerende på hormonerne letpin og ghrelin (sult og mæthed).   

Og lad så vær med at stå på vægten dagen efter og pin dig selv!!! Glædelig for-jul  

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *