EmediateAd
Sund for Sjov

Hvad må du spise? Hvad må du IKKE spise? Og hvad gør alle disse regler ved din krop og vægt?

I sidste uge gav jeg 5 tips til at komme sund og slank gennem julen på Radio Sydhavsørerne. Som sædvanlig fik jeg det klassiske spørgsmål; ”må jeg så spise …” (i dette tilfælde pebernødder)? Måske jeg trænger til juleferie, men jeg har brug for at sætte to streger under, at du må spise ALT!

Selvom jeg kan kalde mig for sundhedsterapeut, så har jeg intet ønske om at gøre mig til dommer for, hvad nogen MÅ spise. I min verden handler det ikke om, hvorvidt vi MÅ spise pebernødder eller ej. Det handler derimod om, hvorvidt vi har LYST til den virkning, som pebernødderne giver os og vores krop?

Det kan nemt komme til at lyde som retningslinjer og forbud, når vi læser sundhedstips, men hvis vi opfatter dem som regler frem for inspiration, så kan vi komme til at spænde ben for os selv. Har vi én gang har læst/hørt, hvad vi IKKE må spise, så kan vi stort set ikke tænke på andet – sådan er vores hjerne!  

Tilbage til radioudsendelsen hvor jeg svarede; ”du gerne må spise pebernødder. Det er dog en rigtig god ide at være opmærksom på, at købe-pebernødder indeholder store mængder sukker, hvedemel og vegetabilsk olie (som ikke tåler opvarmning uden at blive til dellefedt). Mit bedste råd er derfor, at du bager dine pebernødder selv, så du ved, hvilke råvarer der er i dem”. Sjovt nok var der ikke mange, som ”hørte” min pointe. De hørte i stedet, at de IKKE MÅTTE spise pebernødder.

Jeg ELSKER at oplyse om sundhedsværdien i vores mad og inspirere folk til at vælge et sundere liv, men af og til stiller jeg mig selv spørgsmålet; hvor sunde er vi egentlig, hvis vi hele tiden er på vagt og bekymrer os om, hvad der er rigtig og forkert at spise? Jeg møder mennesker, for hvem maden er blevet en fjende – også den sunde mad. Mennesker som har læst/hørt alt for meget om, hvad de må og ikke må OG DET BEKYMRER MIG!

Hvis vi hele tiden er ”på vagt”, tæller kalorier og bekymrer os om vores mad, så er vores kamp-flugt nervesystem hele tiden ”tændt” (det system, som gør os sultne, som får os til at hige efter sukker, som gør vores stofskifte langsommere og som får os til at lagre mere energi af den mad, vi spiser). Når det sker, tager vi pludselig ikke kun på af de kalorier, som vi spiser. Vi skaber også ubalancer i vores stofskifte og tager dermed også på af den stress, som vi udløser, når vi spiser – ja endda bare tænker på at spise.

Er det sundt?     

Ikke hvis du spørger mig. Jeg mener, at du er din egen vigtigste ekspert. Der findes ikke nogen, der kender din krop så godt, som du. Det kan godt være, at du skal have hjælp til at forstå de signaler, som din krop sender dig. Og det kan også være, at du har brug for ro og afslapning før du kan høre din krops signaler rigtigt. Men jeg vil godt våge den påstand, at når du først giver dig tid og lærer at lytte, så vil du være i stand til at stå foran din mad eller en bestemt råvare og mærke, hvordan du vil få det i din mave/krop, hvis du spiser den.

Hvad mener du?

Tilbage

6 kommentarer


  1. nov 26, 2012
    9:17 am

    Jane

    I love you! 🙂

    Et af de spørgsmål, der gik igen, da jeg efterspurgte hjælp til en LCHF FAQ forleden var netop, hvor meget fedt/kulhydrater/portionsstørrelser “må jeg få”?

    Skal jeg bestemme det? Aldrig i livet! Men jeg kan godt forstå, at verden er et tryggere sted, hvis man kan lave regler og succeskriterier for madindtag. Jeg tror bare ligesom dig ikke på, at det er vejen til hverken lykke eller en slank og sund krop.


  2. nov 26, 2012
    10:57 am

    frk. sveske

    Kære Charlotte,
    Jeg er ENIG!
    Jeg har levet i en verden af regler og forbud omkring min kost, men kan kun skrive under på, at det hverken gjorde mig slank eller lykkelig – tværtimod!
    Kroppen skal nok sige til og fra, det gælder om at lære at læse dens signaler.
    KH
    – frk. sveske


  3. nov 26, 2012
    11:42 am

    Maria J.

    Godt skrevet og SÅ rigtigt 😉


  4. nov 26, 2012
    8:44 pm

    Bjørn Larsen

    Jeg synes at kunnskap om kosthold er viktig. Denne kunnskapen formidles ikke alltid fra våre myndigheter dessverre. At animalsk fett ikke er farlig, men gjør deg mett.Karbohydrater og omega 6 fett gjør deg syk og overvektig. Når man imidlertid vet dette så har man nøkkelen til et bedre liv. Om man vil gi F i dette er opp til hver enkelt. Noen vil følge en LCHF kosthold strengt andre mer avslappet. Og noen vil bare spise de de liker. Det er ok for det er deres eget valg. Man har jo et valg når man har kunnskapen. Problemet er når man er forvirret og ikke vet hva som virker.


  5. okt 14, 2015
    8:07 pm

    Timian Thyme

    Jeg nyder at være uden regler. Jeg har forsøgt alt i de sidste mange år. Et helt år på 1200 kalorier om dagen. Og jeg tabte i alt 4 1/2 kilo, som jeg tog på igen, på 3 uger, da jeg gav op, og gav efter for sulten. For 3 mdr siden kiggede min læge nærmere på min tørre hud, opdagede ved skrab det var svamp, gav mig piller, og en forsigtig..æh, nogen siger det er bedst at holde sig fra sukker og hvidt mel, men det er vist ikke videnskabeligt bevis. Og vupti vapti. Kiloerne falder af mens jeg sover. Virkelig vildt. Jeg har nu tabt 10 kilo, på TRE MDR. Og jeg er ikke sulten. Jeg spiser fedt og godt, med en hel del grønsager fra over jorden. Og det er det. Om 8 kilo er jeg normalvægtig. Jeg vejer ikke min mad. Jeg spiser når jeg er sulten. Med alt det fedt, tør jeg slet ikke gætte på kalorieindholdet. Men regler for hvor meget? næ. Det ser ud som om min sult regulerer sig selv nu. I,m happy. Det kan godt være, at jeg hen af vejen vil kigge på dit og dat. Men ikke nu. ikke efter så mange år med så meget bøvl.Jeg er i dyb ENJOY tilstand ;D


    • okt 28, 2015
      11:19 pm

      sundforsjov

      Kære Timian
      Sikke en rejse! Fantastisk og kæmpe tillykke med din nye samarbejdspartner – din krop 😉
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *