EmediateAd
Sund for Sjov

Hvad må din jul ”koste”?

03 december , 2012 - af sundforsjov - Kategori: Øvelser, Tips til varigt vægttab

Vi skriver allerede den 3. december og måske hører du til en af dem, som er lidt bekymret for julen og alle dens fristelser. For hvad gør man lige i forhold til at tackle julen med alt hvad der hører sig til af slik, mad, traditioner og forventninger, hvis man ikke vil sætte vægten helt over styr?

Du kan gøre flere ting. Personligt mener jeg, at det er vigtigt, du sætter dig et mål og reflekterer over, hvad julen må ”koste” dig? Sæt dig med et stykke papir og tænk over følgende; må julen ”koste” 5 kg, 2 kg, 0 kg eller vil du gerne have tabt dig 1 kg? Husk at skrive dine svar ned!

Prøv at spørge dig selv om følgende:

  • Hvilken følelse vil du gerne stå med, når du træder ned af vægten den 1. januar 2013?
  • Hvad skal der til, for at du opnår denne følelse?
  • Hvad er din plan?  

Din plan kan f.eks. bestå af ét eller flere af nedenstående punkter …  

  • Jeg vil sige nej tak til kartofler juleaften og ja tak til risalamande
  • Jeg vil gå/løbe en rask tur på 5 km hver formiddag, før jeg skal til julefrokost
  • Jeg vil sige nej tak til ”kunstigt slik” og ja tak til appelsiner og mørk chokolade
  • Jeg vil slappe af ½ time hver dag
  • Jeg vil tilberede lækre, grøntsager og spise dem som tilbehør/mellemmåltider 
  • Jeg vil sige nej tak til alkohol, drikke dansk vand og tilbyde at køre hjem
  • Jeg vil drikke 6-8 glas vand hver dag

Kig så på din plan og mærk, om den er realistisk. Hvis ikke, må du ændre dit mål eller din plan. Har du allerede nu har gjort dig overvejelser om julen, så håber jeg, at du har lyst til at dele og være med til at inspirere…

Tilbage

6 kommentarer


  1. dec 3, 2012
    8:21 am

    Franziska

    Tak for hjælpen – fik lige sat det i system for mig, hvad jeg kan/vil gøre – startede faktisk i går med at have en salat med til julearrangementet med flæskesteg m/det hele – og spiste kun flæskesteg og en lille klat sauce – gav god samvittighed og enører følelse i maven


    • dec 3, 2012
      1:11 pm

      sundforsjov

      Kære Marianna
      Super godt gået – og fantastisk at du mærker forskellen både på krop og sind 🙂
      KH Charlotte


  2. dec 3, 2012
    9:26 am

    frk. sveske

    Kære Charlotte,
    Her er min vægt endelig begyndt at regulere sig, da en masse brikker efterhånden falder på plads 🙂
    Derfor tror jeg også lige, at jeg skal lave denne øvelse med mig selv, inden jeg rammer juledagene. Jul er jo ofte forbundet med traditioner (vaner) og nye vaner kan få det svært i gamle mønstre (familiemønstre), tænker jeg…
    Tak for et input til eftertanke (eller før-tanke) her på en mandag morgen.
    Ha’ en dejlig mandag!
    KH
    – frk. sveske


    • dec 3, 2012
      1:14 pm

      sundforsjov

      Kære Frk. Sveske
      Det kan være noget af en tålmodigsprøve at gå ned i vægt, hvis man først har skabt en stor ubalance i krop og stofskiftet – for nogle kan det tage over 1 år at rette op på! Men det er kampen værd og virkelig dejligt at høre, at du endelig mærker at krop og vægt begynder at regulere sig. Jul er om noget forbundet med traditioner og følelser, så det glæder mig, at du har lyst til at kaste dig ud i øvelsen 🙂
      Rigtig dejlig mandag til dig 🙂
      Kærligst Charlotte


  3. dec 3, 2012
    3:31 pm

    Gurli

    Kære Charlotte
    Ja, jeg må starte med at indrømme, at jeg kastede mig over æbleskiver i går. (Prøver så at sige til mig selv, at nu HAR JEG smagt dem for i år!)Vi har været i sommerhus en del af sidste uge og jeg har ellers været MEGET standhaftig. Har undgået kage til juleklippekag i skolen på min datters efterskole. Så egentlig er jeg ret godt tilfreds,- også med at jeg kom på vægten i morges for at se konsekvensen!!!!- og at konsekvensen var rimelig!
    Dit indlæg om at lave faste aftaler med sig selv og overveje på forhånd, hvordan man skal agere, er FANTASTISK. Jeg er helt klart med så langt. Min udfordring er, ….en lidt personlig udfordring: Jeg fik for 2 år siden en voldsom depression. Heldigvis er der stadig fremskridt, men for pokker, hvor tager det lang tid. Når jeg er i festlige sammenhænge, sker der det, at min hjerne trættes og begynder at “slå fra”. Det vil sige, at jeg mister mit “styringsystem” og så bliver det svært. Så er min tankevirksomhed så påvirket af manglende styring…. ja at min sukkertrang tager over! ØV hvor har jeg prøvet det mange gange. Der hvor jeg så skal finde aftalerne med mig selv frem, så er de bare gemt væk i “vat i hovedet”! Jeg skriver ikke dette, for at du kan servere en løsning for mig, men mere fordi det er et dejligt forum at lufte lidt af det, der rører sig lige nu.
    God dag med forhåbentlig lidt sne til jer
    KH Gurli


    • dec 3, 2012
      4:29 pm

      sundforsjov

      Kære Gurli
      Hvor er jeg glad for at du deler 🙂 🙂 Det er nemlig lige præcis en af de ting, som er formålet med bloggen her – alt vi skal turde tillade os selv at dele uden at være flove og skamfulde – TAK! Dit eksempelvis viser så fint, hvorfor det ikke “bare” handler om at lukke munden og lette røven – men så meget mere. Jeg vil alligevel gerne give et lille forslag, som du kan afprøve, hvis du får lyst. Prøv at skrive opmærksomhedsdagbog her i julen, en lille lommebog hvori du skriver, hvor du er, hvad du laver, hvilke følelser det vækker og hvad for en adfærd det resulterer i. På samme tid kunne du eksperimentere med at se, hvad der sker, hvis du hviler dig (med lukkede øjne) min. 20 minutter evt. formiddag, hvis du skal til julefrokost til middag? Hvad sker der, hvis du har spist grønt, protein og sundt fedt hjemmefra i stedet for måske at “spare” på kalorierne til festen (så blodsukkeret bliver lavt og sværere at styre)? Hvad sker der, hvis du rejser dig og går ud 5-10 minutter og trækker lidt frisk luft under festlighederne osv. Bare små tanker at “lege” med 🙂
      Vi kigger stadig langt efter sneen, men kulden er da kommet skal jeg lige love for!!!
      Kærligst Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *