EmediateAd
Sund for Sjov

Godt nytår … nu er det tid til status!

Nej hvor har jeg nydt at holde juleferie. 14 dage med ro, fordybelse og næsten ingen aktivitet her på de sociale medier, men nu melder hverdagen sig. Hvorfor ikke starte med at kigge tilbage på julen og gøre status.Før jul skrev jeg et indlæg om, hvor meget julen måtte ”koste” – altså i kilo på badevægten. Og nu hvor julen (og nytåret) er ovre, er det oplagt at se tilbage på, hvordan det gik. 

Jeg starter gerne! Her kommer 5 af mine positive punkter:

1)      Jeg fik motion hver dag – enten på kondicyklen 20-60 minutter og/eller lange gåture med familien

2)      Jeg har været ”super-planlægger” og i virkelig god tid med forberedelserne både til jul og nytår   

3)      Jeg fik kun tilberedt én slags konfekt, som endte med at betyde færre fristelser

4)      Juleaften holdte jeg mig til kød, grønt og sovs + en lille portion risalamande lavet på sojamælk

5)      Jeg fik masser af vand og en god, grøn udrensningste til at hjælpe kroppen af med affaldsstofferne

 

Her kommer 5 af mine punkter, som jeg kan gøre bedre til næste år:

1)      Jeg kan gå tidligere i seng (… men det var så hyggeligt med roen og alle de gode julefilm!)  

2)      Jeg kan skrive julekort, mails og sms’er i starten af december og undgå dårlig samvittighed, når jeg ikke får svaret på mail, sms mm.  

3)      Jeg kan bede om juleønsker i midten af november og købe julegaver først i december   

4)      Jeg kan holde fri de sidste 3 dage op til juleaften, så jeg kan nyde juleforberedelserne endnu mere

5)      Jeg kan blive endnu bedre til at acceptere, at min krop trænger til hvile og ro og at det netop er meningen med årstiden og vinterens energi

Lagde du mærke til, at alle de ting som jeg kan blive bedre til stort set ikke handler om mad, men derimod om praktiske ting, som kan hjælpe mig med at minimere stress og dermed impulsspiseri?

Nu til dig og din status.  

Hvad har været godt ved din jul? Hvad vil du gerne gentage til næste år og hvad vil du gerne gøre bedre?

Tilbage

4 kommentarer


  1. jan 2, 2013
    11:05 am

    Linda

    Jeg vil da gerne komme med mine:) Jeg havde på forhånd besluttet at jeg skulle holde linjen helt indtil jeg fik ferie og der kunne jeg så tage nogle syndere når vi skulle ud og hygge:) Det endte dog med at de synde dage blev mere eller mindre afskaffet fordi min krop simpelthen sagde fra:) Men det er også ok og jeg nød såmænd juledagene alligevel.

    Men de gode ting jeg har nået i år er:

    1) Jeg har lavet en masse julekager og konfekt. Julekager uden mel og sukker så de var ok og konfekt på hjemmelavet marcipan uden sukker. Så dem kunne jeg spise med god samvittighed.
    2) Jeg hold ferie de sidste 4 dage op til jul og fik gjort julerent og nød virkelig de sidste forberedelser. På den måde fik jeg heller ikke stress hele december over at skulle nå det hele som jeg gjorde sidste år.
    3) Vi fik købt julegaver den sidste weekend inden advent. Såååå skønt.
    4) I år havde jeg så meget overskud at jeg også kunne give mine hunde den store jule tur med bad, børstning osv. som jeg går meget op i 🙂
    5) Jeg har fået trænet december igennem ca. 4-5 gange i ugen hvilket jeg er tilfreds med.

    Så kommer de dårlige ting

    1) Skal huske at skrive julekort. Jeg får dårlige samvittighed hvert år når jeg får julekort af andre.
    2) Jeg skal være bedre til at få væske ind. Spiser sundt og motionere men får bare ikke nok væske.
    3) Jeg skal være meget bedre til at lytte til min krop. Det ender næsten altid med at jeg ligger syg når jeg får ferie fordi jeg ikke lytter og min krop så bare flader helt ud når jeg slapper af.
    4)Jeg skal være lidt bedre forberedt på hvad jeg skal gøre når vi skal ud mellem jul og nytår. Vi spiste ikke hjemme fra den 23/12-27/12 eller den 16/12-18/12. Der skal jeg have et lidt bedre overblik og ikke få planlagt så mange ting så tæt på hinanden så jeg også kan nyde min ferie selv.
    5)Skal være bedre til at komme op om morgenen:)


    • jan 2, 2013
      12:00 pm

      sundforsjov

      Skønt du deler Linda 🙂 Og virkelig gode punkter!! Tænker, at du med fordel kan bytte “skal” ud med “kunne” i punkterne til næste år, så føler kroppen mere frihed 🙂
      Kærligst Charlotte


  2. jan 2, 2013
    9:30 pm

    Smilehul

    Hejsa

    Super fed blog du har, den er meget inspirerende at følge med i 🙂
    Jeg deler gerne min december. Den har været en del blandet, og med hensyn til kost, har jeg fuldstændig sluppet kontrol. December for mig er lig med hygge og hygge indeholder desværre ofte fristelser jeg har svært ved at sige nej til.
    Men på den positive side, har jeg været en del mere afslappet og i stand til at nyde juleferien mere end jeg har gjort længe. Jeg har undgået alt stress 🙂
    Og med hensyn til kost, kommer jeg stærkt igen her i januar. Men næste år vil jeg nok alligevel prøve at kontrollere trangen til sødt lidt mere, og undgå helt så mange fristelser.

    Venlig hilsen

    Smilehul 🙂


    • jan 2, 2013
      9:33 pm

      sundforsjov

      Kære Smilehul
      Skønt at du fandt vejen forbi, følge med og fik lyst til at dele 🙂 🙂 Og hvor er det positivt at høre, at du har nydt ferien og undgået al stress – godt gået!
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *