EmediateAd
Sund for Sjov

Hvorfor er det svært at gennemføre et vægttab baseret på et nytårsforsæt?

Det kan der være flere grunde til… 

En af dem kan være, at det mål som vi har sat os, er urealistisk i forhold til vores hverdag. Hvis man eksempelvis har sat sig for at tabe 6 kilo på 4 uger, vil det kræve en hverdag med meget få kalorier og ekstra motion for at nå sit mål til tiden. Det kan både være svært og hårdt at gennemføre og mange ender derfor med at give op undervejs.

En anden grund kan være, at vi grundlæggende er utålmodige, ikke giver os tid til at tænke hverdagen igennem og ”bare” beslutter os for, at vi vil tabe os ved hjælp af vores viljestyrke. Desværre er viljestyrken kun et følelsesmæssigt brændstof, som vi ret hurtigt løber tør for. Vi kan bruge dette brændstof, når vi gerne vil tabe os 2 kilo før festen eller en bikinisæson. Viljestyrken kan gøre os tændte, motiverede og fulde af energi; ”nu skal det sgu være”! I starten kører det hele også på skinner, men som sagt brænder energien ud. Der er ingen, som kan holde sig oppe i dette gear hele tiden og så er det, at vi falder tilbage til vanerne!

Og vanerne er det mest interessante!

For vi kan ikke undgå at arbejde med vaner, hvis vi vil skabe et succesfuldt vægttab. Selvom vi i daglig tale siger, at vi er ved 100 % bevidsthed, så bruger vi rent faktisk kun 10-20 % af hjernen aktivt og dermed bevidst.

Det betyder, at helt op til 90 % af vores valg og dagligdagens gøremål, overlades til den ubevidste del af hjernen og det som ”vi plejer” at gøre – med andre ord vores vaner. På den måde sparer vores hjerne energi! Det er umiddelbart rigtig smart, men det er ikke uhensigtsmæssigt, hvis vores vaner ikke stemmer overens med det mål, vi har sat os.

Hvis vi bliver presset, stresset eller alt for magelige og ”bare” tager tingene for givet, bliver vi mindre bevidste og overlader mere til vanerne. Et succesfuldt vægttab og nedbrydning af dårlige vaner kræver derfor aktiv bevidsthed. Viljestyrke kan ikke gøre det alene og det er lige præcis derfor, at det er så svært at tabe sig og fastholde et vægttab på baggrund af et nytårsforsæt.

Tilbage

9 kommentarer


  1. jan 14, 2013
    4:35 pm

    Gurli

    Kære Charlotte
    Dine ord vader lige ind i mine problematikker. TAK fordi du ved, hvad du taler om!
    God dag
    Kærlig hilsen
    Gurli


    • jan 14, 2013
      6:40 pm

      sundforsjov

      Kære Gurli
      Og tak fordi du tør dele og sige dine udfordringer højt!
      God dag til dig 🙂
      KH Charlotte


  2. jan 16, 2013
    8:56 am

    frk. sveske

    Kære Charlotte,
    Virkelig god pointé igen igen – så jeg har tilladt mig at linke til indlægget i dagens indlæg hos mig.
    Ha’ en dejlig dag.
    KH
    – frk. sveske


    • jan 16, 2013
      9:45 am

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Du er da for dejlig :-*
      Rigtig dejlig dag til dig og dine.
      KH Charlotte


  3. jan 31, 2013
    7:22 pm

    Gurli I

    Kære Charlotte
    I dag faldt ALLE parader igen…ØV. Jeg faldt i BIG TIME fra morgenen og gav bare op! Min søn på 11 var røget ind i en rigtig væmmelig oplevelse og da han er EKSTREM sensitiv, har jeg de seneste to døgn været så presset! Ja, og som du så klogt skrev, så kan pres være med til at vi kører over i vores vaner! Lige nu ville jeg ønske, at jeg havde en sponsor som i AA. Jeg ved at kampen skal vendes nu (hvis jeg ikke vil ligge med hjertebanken og svedeture i nat) og så fortsætter den ellers i morgen
    Ja, faktisk var det vist også fordi vægten var lidt højere end jeg havde forventet i morges. Som om det så hjælper at spise alt muligt crap. Men jeg er da blevet så klog, at jeg jo har forsøgt at dope alle de svære følelser omkring min søn!
    Send god karma please:)
    Kærlig hilsen
    Gurli


    • feb 1, 2013
      1:24 pm

      sundforsjov

      Kære Gurli
      Det lyder som om, at en ordentlig omgang følelsesmæssig stress har sendt dig ud i en næsten uovervindelig kamp med dit urinstinkt og dine hormoner. Jeg vil råde dig til, at du får masser af hvile og små pauser de kommende dage og ikke mindst blide gåture i den frie natur. Giv dig selv masser af forståelse og selvaccept og prøv at spørge dig selv, hvad du kan lære at denne situation – måske at du reagerer kraftigt på følelsesmæssigt stress? Mangel på søvn? Eller begge dele… Husk der er intet i vejen med hverken dig eller din søn. I er dejligt, unikke mennesker og I fortjener det bedste her i livet. Jeg sender dig og din søn mange tanker og dejlig karma 🙂
      Kærligst Charlotte


  4. feb 2, 2013
    12:05 am

    Gurli I

    Kære Charlotte
    Tak for dit svar. Jeg har heldigvis fået hjulpet sønnike op af det sorte hul. Han er glad igen og vi har besøgt vedkommende, som helt uforvarende kom til at chokere ham! Nogen gange er det ikke helt ubrugeligt at have levet et halvt liv som sensitiv, når man har et barn af samme slags:)

    Jeg er nødt til at spørge om noget, for jeg er blevet noget forvirret omkring kosten. Brødet med ren kerner virker godt for mig. Men har så i dag læst mig frem til, at det indeholder fytinsyre og for meget Omega 6, så man må ikke spise det dagligt? Havde ikke lige læst det før nu. (Har spist en enkelt skive dagligt med en del protein. JEg har rigtig svært ved at undvære rugbrød til min frokost)
    Derud over kan jeg forstå, at mandelmelet man køber, har meget mindre fedtprocent end, hvis man bare blender mandler selv? Jeg har blendet selv pga prisen, men er da træt af, hvis den er meget federe…
    God weekend til dig og dine
    KH Gurli


    • feb 4, 2013
      7:10 pm

      sundforsjov

      Kære Gurli
      Dejligt at du har fået sønnike op af det sorte hul igen 🙂 Husk masser af hvile og omsorg til dig selv, så du også får noget af din energi tilbage!
      Jeg kan godt forstå din forvirring omkring kosten, for der er rigtig mange informationer, råd og forholdsregler, som vi efterhånden skal/kan forholde os til. Det er rigtigt, at korn indeholder fytinsyre og at nogle studier viser, at man kan opleve negative kropsreaktioner pga. denne syre (eks. dårlig søvn). Fytinsyre kan hindre din optagelse af vigtige mineraler, MEN hvis du sætter dine korn i blød natten, kan du trække fytinsyren ud af kornene – det gælder selvfølgelig kun, hvis du selv bager dit brød.
      Når alt dette er sagt, så syntes jeg, at det er vigtigt, at du lytter til din krops reaktioner og ændrer din kost og livsstil i et tempo, som er realistisk for DIG. Mange starter ud med livsstilsændringer alt for optimistisk pga. viljestyrken og tror, at de kan lave alt om i deres kost på 4 uger, men så indfinder hverdagen sig, viljestyrken tager af og pludselig bliver det for svært og så tager vanerne over og vi vender tilbage til de hurtige og nemme løsninger. Det handler om at “knække” vanerne gradvist og hvis 1 stk. brød dagligt virker for dig lige nu og er realistisk, så syntes jeg, det er fint. Hvis du ovenikøbet får noget godt og magert protein + 50% grønt på din tallerken til alle dine måltider og evt. supplerer med en god, organisk multi-vitamin, så er du virkelig godt på vej. Når du så mærker en bedring og får mod på at tage et skridt videre med din kost, så gør du det 🙂 Det er vigtigt, at vi også husker på, at den stress som vi genererer ved alt det “hvad-må-jeg”/”hvad-må-jeg-ikke” er lige så dårlig for vores krop og helbred (især som særligt sensitiv). Ift. mandelmelet så skal du ikke være så bekymret for fedtindholdet, da du får sundt fedt fra mandler, som er med til at booste din forbræding og holde dit blodsukker stabilt, så hold fast i dine hjemmemalede mandler 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


  5. feb 4, 2013
    11:11 pm

    Gurli

    Kære Charlotte
    Tak for dit svar. Ja, kan godt mærke at det fungerer godt at tage et skridt af gangen. Er blevet rigtig opmærksom på hvor kort viljestyrke rækker og at passe godt på sig selv i forhold til alle de andre forhold (vaner) der spiller ind, når man gerne vil leve sundt og måske opnå vægttab. Så et skridt af gangen! Jeg slås hver dag med kroniske smerter (som var det, der gav mig depression), så hvor er det rigtigt at man er nødt til at stille krav ,der er rimelige.
    God aften
    Kh Gurli

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *