EmediateAd
Sund for Sjov

Derfor skal du være opmærksom på stress, hvis du er særligt sensitiv og gerne vil tabe dig

Vidste du, at man som særligt sensitiv har en større tendens til at blive overstimuleret og stresset? Og at der skal mindre til, før kroppen begynder at producere stresshormoner?  

Bare for at slå det fast endnu en gang, at være særligt sensitiv er IKKE en diagnose men et karaktertræk. Du kan derfor ikke få stillet en diagnose hos lægen, som hedder særligt sensitiv, men du kan finde ud af det bl.a. ved at tage denne test af psykolog Elaine Aron og kan du ikke genkende dig selv helt i testen, så vil jeg klart anbefale dig at læse en eller flere bøger af coach Susanne Møberg.

Som særligt sensitiv er vi (jeg er selv en af slagsen) mere modtagelig for fine nuancer, stemninger og ikke mindst andres sindsstemninger. Man mærker utrolig hurtigt, hvordan andre mennesker har det, og det betyder, at man, ofte uden at tænke videre over det, kommer til at bruge mere energi på at registrere og ”fordøje” indtryk og ”dårlige stemninger” (nogen gange kan jeg næsten lugte stemningen, når jeg træder ind i et lokale) og det tager på kræfterne.

Hvis vi ikke forstår og accepterer den sensitive del af os selv, og måske oven i købet bruger en masse energi på at skubbe den væk eller fortrænge den, fordi vi gerne vil ligne alle andre og være en del af fællesskab, ja så stiger risikoen for at vi bliver overstimulerede og stressede.

Når vi bliver stresset, ”tænder” vores parasympatiske nervesystem – et system, som får vores sult til at stige, vores stofskifte til at falde og vores vægt til at gå i vejret. Stress medfører også, at vi bliver mindre følsomme overfor leptin, som er det hormon, der fortæller vores hjerne, at vi er mætte og vi bliver derfor lettere tilbøjelige til at spise ”for meget” og udvikle et ustabilt blodsukker, som får os til at hige efter sukker og hurtige kulhydrater.

Heldigvis er der også en masse fordele ved at være særligt sensitiv, for lige så vel som du reagere hurtigere på negative stemninger, så reagerer du også hurtigere på positive stemninger og positiv stimulering (hvis du tager kosttilskud og homøopatiske dråber, så kan du også opleve hurtigere og kraftigere reaktioner).

Nå men tilbage til det med vægten … Er du særligt sensitiv og vil tabe dig, er det UTROLIG vigtigt, at du arbejder på at blive mere bevidst om, hvad du bruger din energi på. Hvis du skal være helt ærlig og kigge på dig selv ”udefra”, hvor meget fylder ting som afslapning, dejlig musik, kærlighed, selvaccept, motion i naturen, massage, healing mm lige nu i din hverdag? Og kan du være til stedet i det og tage imod uden at føle skyld, skam og egoisme?

Tilbage

12 kommentarer


  1. feb 4, 2013
    7:24 am

    frk. sveske

    Kære Charlotte,
    Det indlæg tager jeg helt sikkert med mig – passer perfekt ind i min ’sunde måned’, hvor et af ‘tilvalgene’ netop er ‘ro’. Jeg ved, jeg har tendens til at stresse (også over selv de mindste ting) og skal være meget bedre til at gøre de ting, som giver mig energi. Faktorer, der dræner mig, har det med at fylde ALT for meget – jeg bliver udkørt, frustreret/ ked af det og deprimeret.Tak for sund inspiration – der skal vist snart bookes tid til en gang massage til MIG igen 😉
    KH
    – frk. sveske


    • feb 4, 2013
      7:15 pm

      sundforsjov

      Kæreste frk. sveske
      Hvor lyder det bare som et dejligt fokus i din sunde måned 🙂 Jeg syntes, at det er så spændende et emne og vigtigt, at vi også her er opmærksomme på, at vaner ikke kun handler om mad, men i lige så høj grad hvad vi tænker om os selv og dermed byder os selv – eller ikke tillader os selv at tage imod. Bare se at få noget dejlig massage og et ekstra fodbad på programmet 😉
      Kærligst Charlotte


  2. feb 4, 2013
    11:40 am

    Tanya

    Hej
    Findes der en måde at tjekke ens leptin værdier på?
    En blodprøve måske? Og hvis ja, er det så hos ens egen læge eller hvordan?
    På forhånd tak ;0)


    • feb 4, 2013
      7:17 pm

      sundforsjov

      Kære Tanya
      Det ved jeg faktisk ikke – her må jeg være dig et svar skyldigt 🙁 Jeg ved dog, at søvn virker fantastisk, hvis du er i underskud af leptin, så der er en masse du kan gøre selv uden at få svar via en prøve. Måske skulle du bare tage 3-4 dage i en uge, hvor du ligger i din seng inden kl. 21.00 – det gør underværker 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


  3. feb 4, 2013
    4:35 pm

    Maia

    Hej!

    Jeg vil lige sige at jeg er utrolig glad for at du har skrevet om særlig senstiv!
    Jeg har i det meste af mit liv været en der meget, meget nemt får shock! Sådan virkelig nemt. Jeg har dog ikke vidst hvad det var, men var så endelig til læge, og hun talte lidt om at jeg bare var lidt mere sensitiv omkring lyde og sådan.

    Men alle de andre ting som sensitiv har, også det med stress, det kan jeg rigtig meget relatere til dig. Er super glad for dine indlæg omkring dette emne, og gerne mere! Det er dejligt at vide at jeg ikke er den eneste 🙂
    Ha en god dag 🙂

    Smiles,
    Maia/www.fitskinnyandhealthy.wordpress.com


    • feb 4, 2013
      7:22 pm

      sundforsjov

      Kære Maia
      Hvor er det altså dejligt at høre 🙂 Jeg var lige et smut forbi din super, flotte blog og kan se, at du også har været igennem et flot vægttab 😉 Du er BESTEMT ikke den eneste og min plan er, at vi snart har et forum, hvor vi kan dele vores oplevelser og erfaringer omkring dette spændende emne! Så du skal nok høre mere 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


      • feb 12, 2013
        3:51 pm

        Maia

        Tusind tak! 😀
        – Ej hvor fedt! Det lyder super godt! Glæder mig til at høre mere!

        Smiles,
        Maia/http://www.fitskinnyandhealthy.wordpress.com


        • feb 13, 2013
          3:01 pm

          sundforsjov

          Kære Maia
          Selv tak 🙂 Måtte lige en tur over på din blog også, og det lyder som om, du har nogle rigtig spændende interview på vej 🙂
          KH Charlotte


  4. feb 6, 2013
    11:00 am

    Rikkeprikke

    I hear you, det gør jeg.
    Jeg har nok en tendens til, netop at skubbe det væk og forsøge bare at være normal. Jeg er inde i en EKSTRA sensitiv periode (jeg synes nogle gange det kommer i perioder), hvor jeg skal have HELT stilhed helst. Alle lyde går mig på, jeg kan ikke rumme noget helst herhjemme, og det er altså en smule bøvlet med to 4 årige i huset!
    Og jeg kan få flip ved tanken om, at jeg skal gøre endnu mere for mig selv, jeg synes jeg ender med at være den eneste der fylder noget i mit liv!
    Som du måske kan høre, så synes jeg, det er rigtig træls at være sensitiv i øjeblikket. Damn it!


    • feb 6, 2013
      9:33 pm

      sundforsjov

      Kære Rikke
      Jeg kan sagtens følge dig – det kan virkelig være svært at acceptere, at man ikke bare ligner alle andre og kan rumme det samme – især fordi man nemt kommer til at føle sig “sart”. Jeg kan uden tvivl også have dage, hvor jeg har sværere ved at acceptere min sensitive del – især når det handler om styrketræning. Jeg har bare så svært ved at acceptere, at jeg ikke kan løfte vægt på samme måde og i samme omfang som andre uden at jeg får hovedpine dagen efter. Omvendt er det også bare så skønt at give sig selv den ekstra omsorg, hvile og accept, så kan man jo på gode dage få følelsen af at være dejlig speciel og sige “beacuse I’m worth it” 😉
      KH Charlotte


  5. feb 8, 2015
    8:42 pm

    ann holst

    hej Charlotte.
    godt indlæg omkring særlig sensitiv og vægttab, men er det muligt at få lidt flere erfaringer fra dig?:-) jeg scorer højt når jeg har taget en test og kan genkende mange ting i testen. jeg er pt også sygemeldt med stress/depression. og så skal jeg lige af med 30 kg:-)

    hilsen Ann


    • feb 9, 2015
      2:31 pm

      sundforsjov

      Kære Ann
      Der står faktisk på min to-do-listen, at jeg vil skrive et indlæg mere om sensitivitet og vægttab, så det er helt sikkert muligt 🙂 Har du noget særligt i tankerne?
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *