EmediateAd
Sund for Sjov

Ny forskning: ”Det er sundt at veje lidt for meget” – kan det virkelig passe?

I sidste uge blev det offentliggjort, at vi lever længere og får færre sygdomme, hvis vi er lettere overvægtige. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt eller hvad? I dag anbefaler Verdens Sundheds Organisationen WHO og Sundhedsstyrelsen et BMI (Body Mass Indeks) på 18,5-25, men nye internationale undersøgelser viser altså, at vi måske bør revurdere grænserne for et sundt BMI.

Ifølge de seneste undersøgelser er der ingen grund til at gå på slankekur, hvis BMI’et ligger mellem 25-30, og man samtidig lever sundt, dyrker motion og er fri for sygdomme. Det skyldes, at størstedelen af de mennesker, som går på slankekur, ender med at tage det hele på igen og lever med såkaldt yoyovægt, som er ekstremt usundt for kroppen og helbredet og faktisk viser det sig, at mennesker som er på slankekure livet igennem lever kortere end mennesker med en stabil vægt.

Find dit BMI: Du kan finde dit BMI ved at dividere din vægt i kg. med din højde x højde i meter. Hvis du er 169 cm høj og vejer 87 kg skal dit regnestykke se således ud: 87 divideret med 1,69 x 1,69 = 30,46 BMI  

Det lyder alt sammen rigtig godt – så godt, at jeg godt kan frygte, at det kunne blive en ”god undskyldning” for nogle mennesker. Derfor får jeg lyst til at tilføje, at BMI kan være en målestok, men den kan desværre godt snyde mange, fordi den ikke skelner mellem muskelmasse, fedtprocent, væske, knogler mm.  

Der findes mange slanke mennesker, som kan spise hvad som helts uden at tage på, men det er ikke ensbetydende med, at de er sunde. Er man tynd og lever et liv med næringsfattig mad og mangel på motion, kan man ofte være tynd-fed og have en høj fedtprocent – især rundt om de indre organer og det giver præcis samme høje risiko for at udvikle diabetes, forhøjet blodtryk og andre dertilhørende livsstilssygdomme.

Fedtprocent som målestok giver derfor et mere realistisk billede af den samlede sundhedstilstand og er også den bedste målestok ift. vægttab, idet jo højere vores fedtprocent er, dets lavere er vores stofskifte.

En sund fedtprocent for kvinder ligger på…

18-39 år mellem 21-33 % – 40-59 år mellem 23-34 % –  60-99 år mellem 24-35 %

En sund fedtprocent for mænd ligger på…

18-39 år mellem 8-20 % – 40-59 år mellem 11-22 % – 60-99 år mellem 13-25 %

Hvad måler du din sundhed på?

Tilbage

4 kommentarer


  1. feb 25, 2013
    8:35 am

    frk. sveske

    Kære Charlotte,
    Jeg er helt enig – BMI er og bliver bare ikke en god målestok, da den netop ikke tager højde andet end vægt og højde. Min kæreste har fx en BMI over 30, men det skyldes muskelmasse og ikke fedt.
    Fedt%’en er en bedre målestok, men hvordan foretrækker du at den måles? Jeg har i mange år været jævnligt på fitnesscentrets TANITA vægt, hvor der kommer en strimmel ud og til alle tider har min fedt% ligget mellem 25-30 %. Jeg har selv en drøm om at komme længere ned, for at se mere tonet ud, når nu jeg træner så meget. Jeg mistænker dog TANITA-målingen for at være meget upræcis, da den 1) påvirkes af den kvindelige cyklus (øget væske) og 2) kun måler nedre del af kroppen (hvor mine fedtdepoter er størst). En måling med tang ville være et foretrække, men hvor får man lige det? Hvad er dine erfaringer? Bruger du fedt%-måling i dine forløb med klienter? Evt. hvilke intervaller/ tid i cyklus har du bedst erfaring med?
    Det blev en lidt lang snak – og igen noget med tal, som egentlig ikke behøver betyde noget, men jeg synes fedt%’en er mere relevant end vægten. Målebåndet er min målestok pt (læs: tal kan jeg ikke helt slippe, selv om jeg føler sundheden).
    KH
    – frk. sveske


    • feb 25, 2013
      10:30 am

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Det mest præcise måleresultat får du uden tvivl ved at bruge en tang. Jeg bruger selv en TANITA vægt, men det er ikke 100 % præcis og har uden tvivl også sine mangler – det husker jeg også tydeligt, at Lonnie Boe Pedersen kunne fortælle, når hun skulle måles op til sine konkurrencer. MEN som du også skriver, så er der en hårfin balance mellem tal på vægten og vores evne til at lade dem styre/afgøre, om vi er gode nok/værd at elske osv. og af samme årsag, så går jeg ikke så højt op i en 100 % præcis måling. Jeg lægger mere vægt på, at vi mærker, at bukserne bliver større, energien bedre, luften i maven mindre, irritationen mindre osv. Der er også dér, min klineter typisk er. Når de har tabt sig og evt. ønsker at tone deres krop endnu mere, så bliver de sendt videre til min makker eller en anden god ekspert på sportsområdet 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


  2. mar 4, 2013
    2:52 pm

    stella

    Bare det nu ikke går hen og bliver en sovepude for (for) overvægtige, der ikke orker kampen ned i vægt.

    Men uanset – så er der jo ikke så forfærdelig meget, man kan bruge BMI-tallet til. Jeg kan jo f.eks. se i spejlet, at jeg vejer for meget – det understøttes naturligvis af vægten. Men jeg kan også mærke i benene, at jeg bruger dem meget og har (muskelstærke) lår – og jeg kan trave i timevis – og er altså i hæderlig form..


    • mar 5, 2013
      9:25 am

      sundforsjov

      Kære Stella
      Det er en rigtig fin pointe. Det er altid godt at lægge mærke til, hvilken indre dialog som sådanne forskningsresultater sætter i gang og hvad vi ender med at bruge dem til – motivation eller undskyldning – for begge dele er en valgmulighed.
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *