EmediateAd
Sund for Sjov

Lev Let og grønt – udkommer snart, og du får mulighed for at vinde den

Så er den her – bogen til alle, der gerne vil både tabe sig og spise mere grønt, men har brug for et skub til at komme i gang!

Den 14. marts 2013 udkommer ”Lev Let og grønt” af Helena Møller og Sarah Lonsdale Arnold. ”Lev Let og grønt” indeholder 28 lækre slankede vegetarretter til frokost og middag og en stribe forslag til morgenmad og mellemmåltider.

Personligt glæder jeg mig utrolig meget til at se denne bog, da jeg har levet mere vegetarisk og uden tunge proteiner den sidste 1½ måned, så al inspiration er kærkommen. Jeg er sikker på, at der er masser af god inspiration i bogen, da jeg i forvejen har læst mange gode råd og tips fra Helena Møller, når hun har skrevet som sundheds- og helsejournalist for ugebladet Hjemmet.

Jeg giver meget snart en mere personlig anmeldelse af bogen her på bloggen, og du får også mulighed for at vinde et eksemplar, men alt dette sker dog først, når bogen udkommer.

Her er lidt af det, som vi kan glæde os til…

  • Bogen er sammensat som en 14 dages plan, der er let at følge
  • Alle retter er skabt ud fra den nyeste viden om, hvordan man lettest taber sig.
  • I bogen er det lagt vægt på proteiner i alle hovedmåltider, fordi proteiner mætter længere og øger forbrændingen
  • Alle grøntsager, kornprodukter og frugter i retterne tilhører kategorien ”langsomme” kulhydrater, som holder blodsukkeret stabilt og sulten i skak.
  • Samtidig indeholder ingredienserne i opskrifterne et væld af gode næringsstoffer og antioxidanter.
  • Retterne egner sig også fortrinligt til personer med type 2 diabetes.

Bogen indeholder også et teoretisk afsnit, som er skrevet af Helena Møller. Retterne er udviklet specielt til denne bog af Sarah Lonsdale Arnold, der hele sit liv har været vegetar og nydt at lave mad. Sarah har en særlig intuition for at sammensætte råvarer, der smagsmæssigt klæder hinanden.

Udsalgspris. 285 kr. Forhandles af boghandlere.

Tilbage

4 kommentarer


  1. mar 1, 2013
    10:02 am

    Dorte Petersen

    Hej Charlotte

    Jeg er forvirret.
    Madbanditten skriver at protein = sukker.
    Du skriver at protein øger forbrændingen.
    Vil det så sige at sukker øger forbrændingen??

    Madbanditten skriver:
    Fedt omdannes i leveren til ketonstoffer, som krop og hjerne kan bruge som energi, mens protein omdannnes til… sukker. Eller glukose.

    Charlotte skriver:
    I bogen er det lagt vægt på proteiner i alle hovedmåltider, fordi proteiner mætter længere og øger forbrændingen

    Hilsen
    Dorte


    • mar 2, 2013
      3:41 pm

      sundforsjov

      Kære Dorte

      Det er der ikke noget at sige til. Du er bestemt ikke, at du er den eneste, som er og bliver sundhedsforvirret. Der kommer hele tiden ny forskning, som siger det ene eller det andet, en ny sundhedsguru som siger noget nyt osv. Sådan vil det altid være og af samme årsag er det også SÅ vigtigt, at vi lytter til vores krop og dens signaler, for vi er forskellige. Det skaber stress at være i tvivl og være bange for at gøre noget forkert mht. kost, motion osv. Jeg ved jo, at du er så flot på vej og at du bliver bedre og bedre til at lytte til dig selv og din krop for hver dag der går og det vidner dit flotte vægttab også om – husk det 🙂

      Jane skriver på dette indlæg http://www.madbanditten.dk/2013/03/01/maettende-morgenmad-med-ekstra-smor/ om at være i ketose – en fase som kroppen kan bringes i, hvis vi lever på et absolut minimum af kulhydrater. Ketosefasen, som det hedder, får vores krop til at maksimere sin fedtforbrænding og derfor bruger en del mennesker denne metode til vægttab. Blandt andet kan nævnes “Ketolysekuren”, som er udviklet til voksne med en sundhedsskadelig overvægt – det vil sige mindst 15 kilo overvægt eller et BMI over 30. Kuren anbefales altså ikke til dem, som bare ønsker at smide et par kilo lige før badesæsonen. I ketosefasen omdannes fedt i leveren til ketonstoffer, mens protein omdannes til sukker – fordi vi ikke kan få vores energi fra kulhydrater, så må kroppen gøre noget andet.

      Hvis vi lever almindeligt (for hvad er det efterhånden…?), så vil hjernen bruge den energi, som vi får via kulhydrater blandet andet iform grøntsager. Grøntsager og mindre mængder frugt og bær er vigtige for vores energistofskifte og desuden tilfører de kroppen livsnødvendige fytonæringsstoffer, antioxidanter og opretholder en sund syre-base.
      Når der i den nye bog “Lev Let og grønt” er lagt vægt på proteiner, som mætter længere og øger forbrændingen, så skyldes det, at vores krop – under normale forudsætninger – bruger 3 gange så meget energi på at nedbryde protein, som den gør på at nedbryde fedt og kulhydrater.

      Jeg håber, du blev lidt klogere 🙂 Ellers må du hive fat i mig over i centeret, så tager vi den en gang til.
      Kærligst Charlotte


      • mar 4, 2013
        11:12 am

        stella

        I forhold til netop vægttabet handler det vel om, at FOR MEGET protein omdannes til sukker, der lagres i kroppen, hvorimod den rette mængde (for den enkelte) forbrændes?


        • mar 4, 2013
          1:36 pm

          sundforsjov

          Kære Stella
          Set med sort/hvide briller så giver “for meget” af alt – hvad endten det er fedt, protein eller kulhydrat et kalorieoverskud, som vil blive lagret i kroppen, hvis ikke det bliver forbrændt – så jo, det gør det.
          Når du går i ketose, så vil dine glykogen depoter blive tappet for energi og kroppen vil have brug for en anden energikilder. HVIS IKKE vi får vores energibehov dækket via kulhydrater, KAN kroppen omdanne protein til glukose via det man kalder gluconeogenese, men kun hvis der er behov for det og det er der ikke, hvis du spiser sunde, komplekse og fiberholdige kulhydrater.
          Det er også derfor, at folk som træner med henblik på at blive større og stærkere skal have både protein og kulhydrater efter træningen, da deres glykogen-depoter tappes under træning. En del af den kroppens efterfølgende restitution består i, at man får genoprettet disse depoter. Hvis man kun får proteinpulver, så risikere man at hæmme restitutionen og man risikerer også at noget af proteinet omdannes til glukose, for at dække behovet for kulhydrater, hvis man kun får protein efter træning.
          KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *