EmediateAd
Sund for Sjov

5 gode grunde til at spise FLERE grøntsager

Ligesom der er trends inden for tøj, så er der det også trends inden for kost og kostretninger. En af de største trends lige nu er at spise mad med et lavt indhold af kulhydrater og det betyder desværre, at mange skærer ned for deres indtag af grøntsager. Grøntsager er kulhydrater, men ligesom der er forskel på fedt, så er der også forskel på kulhydrater og den indvirkning, som de har på vores stofskifte og helbred.

Kulhydrater i deres naturlige form – det vil sige i den form, som du finder dem i ude i naturen – indeholder essentielle næringsstoffer, som er med til at holde dig sund og booste dit stofskifte, mens forarbejdede og raffinerede (også kaldet simple) kulhydrater som hvidt mel, hvidt sukker, hvide ris, hvid pasta, morgenmadsprodukter m.fl. mangler næringsstoffer og ofte betegnes som ”tomme kalorier”.  

Gode kulhydrater i deres naturlige form indeholder fytonæringsstoffer (fyto betyder plante), som har stor betydning for et godt helbred og en sund og stabil vægt. Fytonæringstoffer er med til at ”tænde” for de gener, som får os til at forbrænde fedt og så indeholder de et hav af antioxidanter, som mindsker oxidativ stress og modvirker at vi ældes alt for hurtigt.

Derfor vil jeg gerne slå et slag for at (gen)indføre grøntsagerne. Det får du 5 gode grunde til her…

  1. Grøntsager indeholder fibre, som er gode til at holde fordøjelsen i gang, så maden ikke ophober sig i mave-tarmsystemet og får mulighed for at rådne. Det giver en sundere tarmflora.
  2. Grøntsager indeholder antioxidanter, som kan neutralisere frie radikaler og dermed forbygge skader på celler og væv og modvirke aldringsprocesser.
  3. Grøntsager er basedannende (grønne grøntsager er meget basedannende). Hvis du spiser en kost, som overvejende består af syredannende fødevarer, sænker du blodets pH-værdi. Kroppen vil som udgangspunkt gøre alt for at opretholde en sund pH-værdi og syre-base-balance og frigiver derfor kalk fra dine knogler (kalk er basedannende). Med andre ord mindsker mange grøntsager udviklingen af ”skøre” knogler.
  4. Grøntsager har et lavt kalorieindhold, som betyder, at du kan spise store mængder af mad med god samvittighed, når det kommer fra grøntsager.
  5. Grove grøntsager har et HØJT fiberindhold, hvilket gør, at du bliver mæt hurtigere og i længere tid. Og så har grøntsager også en fantastisk evne til at rense vores krop for affaldsstoffer (hvis de altså er økologiske).
Tilbage

6 kommentarer


  1. mar 20, 2013
    10:28 am

    frk. sveske

    Kære Charlotte,
    Points taken – jeg er vild med det grønne og det er her jeg vælger at fokusere, når de sunde vaner skrider lidt til tider. Det grønne er i hvert fald klart valgt til hos mig!
    KH
    – frk. sveske


    • mar 20, 2013
      10:33 am

      sundforsjov

      Kære frk. sveske
      Dejligt – det smager jo så skønt, men jeg oplever desværre mange, som syntes, det er alt for besværligt og glemmer det. Så derfor er det godt med lidt gode grunde 🙂
      KH Charlotte


  2. mar 20, 2013
    12:35 pm

    Lisbeth

    Jep, masser og masser af grøntsager! Det er jeg helt og aldeles med på! Lidt bær, lidt frugter, lidt kød, lidt nødder, frø, spirer og kerner og lidt sundt fedstof … så kører det optimalt, tror jeg 😉 I hvert fald for mig.


    • mar 21, 2013
      11:58 am

      sundforsjov

      Mums det lyder godt Lisbeth – det er uden tvivl også den optimale løsning for mig 🙂


  3. mar 22, 2013
    3:36 am

    Rikke

    Det er sjovt som folk synes at grøntsager er besværlige. Jeg synes det er det nemmeste af det hele da de jo kan spises rå, eller kan lynsteges. Jeg finder altid protein som den begrænsende faktor da det skal tilberedes. Derfor bliver det ofte fisk, da det jo også er hurtigt! Der er ikke nogle der skal prøve at bilde os ind at det er besværligt at lave sund mad 😉


    • mar 22, 2013
      9:30 am

      sundforsjov

      Kære Rikke
      Hvor er det skægt at høre, at det er proteinet, som virker begrænsende på dig 🙂 Der er ingen tvivl om, at begrænsningerne foregår oppe i hovedet. Jeg kan også selv mærke dem, første gang jeg laver en ny opskrift – ej det tager da lang tid, der skal bruges mange ingredienser osv., men sjovt nok går det jo 10 gange lettere allerede anden gang man kaster sig ud i samme ret. Så du har ret! Sund mad er sjov, nem og top lækker 😉
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *