EmediateAd
Sund for Sjov

Bekæmp din sukkertrang med en mere proteinholdig morgenmad

Mon ikke vi alle sammen godt ved, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid? Hvis vi springer morgenmaden over, øger vi risikoen for at overspise eller småsnacke resten af dagen og på sigt blive overvægtig.   

Nu viser ny amerikansk forskning, at det ikke kun er morgenmaden, som er vigtig, men at det også har betydning, HVAD vi spiser til morgenmad. Det viser sig nemlig, at hvis vi mangler protein til morgenmaden, så stiger vores chancer for, at vi falder i sukkerfælden sidst på dagen eller om aftenen foran flimmerkassen.

Sammenligner jeg den nye forskning med egne erfaringer og ikke mindst erfaringer fra mine klienter, så er der virkelig noget om snakken. Jeg oplever stor forskel ift. sukker- og sliktrang og ikke mindst vægttab alt afhængig af, hvad folk spiser til morgenmad.  

Jeg møder klienter, som elsker at spise havregryn eller et stykke rugbrød med ost om morgenen og har svært ved at give slip på denne vane, men når de begynder at opleve, at vægttabet går for langsomt, så opfordrer jeg dem til, at de prøver at tage en uge med æg, lidt sundt fedtstof og grønt til morgenmad og i størstedelen af tilfældene giver det et rigtig godt skub i den gode retning.

Det kunne være blødkogte æg, en ommelet, røræg eller en gang æggesalat, som på billedet her osv.

Husk dog på, at det især er de lidt mere fedtfattige proteiner, som både gør det lettere at bevare mæthedsfornemmelsen, hvis du gerne vil smide et par kilo samtidig. Fedtstoffer skal vi også have, men det er bedre supplere med fedtstoffer fra avokado, olivenolie, nødder o.lign.

Har du lyst, kan du læse meget mere om den nye forskning her

Tilbage

20 kommentarer


  1. apr 10, 2013
    7:11 am

    Elena

    Hvor mange æg vil du anbefale man spiste om morgenen??


    • apr 10, 2013
      10:39 am

      sundforsjov

      Kære Elena
      Jeg vil anbefale dig 2 æg om morgenen – gerne smilende eller blødkogte 🙂
      KH Charlotte


  2. apr 10, 2013
    10:29 am

    Jane

    Jeg er enig med, at det er smart at skifte fra kulhydrater om morgenen til protein, men jeg kan ikke se grunden til, at man skulle begrænse fedtet. Tværtimod mener jeg, man med fordel kan skrue op for fedt, hvis man effektivt vil slippe for træthed, hunger og sukkertrang om eftermiddagen.

    Faktisk er det min oplevelse, at jo mere fedt jeg spiser om morgenen, jo mindre spiser jeg resten af dagen. Så selv ud fra et kalorierestriktionssynpunkt, synes jeg godt, det kan give mening.

    Jeg er sikker på, at det ikke kommer bag på dig, at jeg mener det. Ha ha.. 😉

    PS: hvad tænker du om periodisk faste, hvor fx morgenmaden springes over i både sundheden og vægttabets navn?


    • apr 10, 2013
      10:43 am

      sundforsjov

      Kære Jane
      Det var jeg slet ikke i tvivl om, men det er kun dejligt med andre indspark og meninger 😉
      Faste er rigtig fint, hvis man følger gode, seriøse fastekure, men jeg går ikke ind for at springe morgenmaden over med mindre man faster. Morgenmaden holder blodsukkeret stabilt og sætter forbrændingen i vejret. Det er også derfor, at morgenmad på engelsk hedder “break fast”. Vi bryder fasten, når vi spiser morgenmad og sætter gang i hvilestofskiftet.
      Kærlig hilsen Charlotte


      • apr 12, 2013
        7:46 am

        Jane

        Jamen, jeg tænker ikke så meget på full blown faste men mere på det her med periodisk faste, hvor du fx spiser i 8 timer og faster i 16 (16/8). Det er jo nærmest religion i paleo/primal kredse, og her er det jo en del af konceptet, at morgenmaden springes over, og man først breaker fasten sidst på formiddagen eller til frokost. Folk oplever jo en verden af både helbredsfordele som mere stabilt blodsukker, bedre fordøjelse og ikke mindst vægttab, og det går jo imod alt det, vi har lært om morgenmaden som dagens vigtigste måltid.

        Min oplevelse af morgenmaden som dagens vigtigste måltid er dog som din, og jeg ville hellere undvære aftensmad end morgenmad, hvis jeg skulle undvære noget. Og det vælger jeg jo heldigvis også selv, om jeg skal 😉 Men det er interessant at blive udfordret på nogle af de etablerede sandheder, synes jeg 🙂


        • apr 12, 2013
          12:51 pm

          sundforsjov

          Kære Jane
          Spørgsmålet er, om det er den sunde kost, næringsstofferne eller fasten, som giver alle de gode resultater? Jeg har ikke svaret. Jeg kan kun sige som dig, at jeg har det bedst med morgenmaden og det ER mit vigtigste måltid. Jeg ville lige som dig hellere undvære aftensmaden. Så min krop fortæller mig, at “morgenmad – it is” 😉 Men ja altid spændende at blive udfordret, så mærker man også sig selv endnu bedre.
          KH Charlotte


  3. apr 10, 2013
    11:52 am

    Elena

    Hvad hvis jeg ikke er så meget til det og hellere vil have scramle eggs??? Ville det være fint? Og er det ok at spise 2 æg om morgenen hver dag? Det jo 14 æg om ugen udover det man måske så bruger i madlavningen


    • apr 10, 2013
      6:08 pm

      sundforsjov

      Kære Elena
      Scramle eggs vil være helt fint og det er okay at spise 2 æg om morgenen hver dag, lidt variation skader dog ikke 🙂 Du skal blot være opmærksom på at få gode antioxidanter gennem din kost bl.a. fra grøntsager, gerne supplere med en god organisk multi-vitamin-pille og huske afstresning bl.a. med motion og gode vejrtrækningsøvelser.
      KH Charlotte.


      • apr 10, 2013
        6:12 pm

        Elena

        Tak for hurtigt svar. Elsker æg om morgenen men troede bare ikke man måtte spise så mange. Endnu engang tak for svar:)


        • apr 10, 2013
          8:00 pm

          sundforsjov

          Det er så lidt Elena 🙂 Dejligt at du spørger! Der skaber så meget mere liv og inspiration – også til andre. Det handler især om, at du får godt med antioxidanter, så du kan beskytte det gode kolesterol mod at harske og blive til det lede kolesterol LDL.
          KH Charlotte


  4. apr 11, 2013
    6:57 am

    Elena

    Jeg har tabt mig en del 13 kilo ved at tælle kalorier. Men på det sidste har jeg taget 5 kilo på selvom jeg er på 1200 kcal om dagen. Ved du hvordan det kan være?? Jeg bliver jo super ked og mister helt motivationen. Får også min motion i form af raske gåture en hjemme dvd og når tiden er der i fitnes center. Jeg forstår det bare ikke


    • apr 11, 2013
      8:06 am

      sundforsjov

      Kære Elena
      Det er selvfølgelig individuelt, men jeg har en fornemmelse af, at du har nedsat dit stofskifte, fordi du har levet på 1200 kcal. Kroppens “smertegrænse” hedder 1500 kcal, når vi vil tabe os. Hvis vi går under dette antal kcal, så taber vi os godt nok, men kroppens alarmberedskab går i gang og igangsætter en stresstilstand i din krop. Da vi i gamle dage levede som hulemennesker, var der ikke mad hele tiden. Når vi oplevede sult og dage/perioder med mindre mad, så var det smart og sikrede os vores overlevelse, at vores stofskifte og forbrænding gik ned og at vi samtidig lagrede mere energi af den mad vi spiste, selvom det ikke var ret meget. Vores krop reagerer på præcis samme måde i dag, så derfor handler det om at lære at arbejde sammen med kroppens naturlige mekanismer i stedet for at tælle kalorier, hvis man ønsker sig den varige løsning. Det er præcis derfor, at slankekure ikke virker i det lange løb.
      Prøv at gå op på 1500 kcal, tab dig langsommere og sæt fokus på de-stress, søvn og ikke mindst din indre dialog og tanker, som også kan stresse kroppen.
      Kærlig hilsen Charlotte


      • apr 11, 2013
        9:05 am

        Elena

        men hvis mit stofskifte er nedsat vil jeg så ikke tage på af 1500 kalorier??? Men det giver meget god mening det du siger. Uh jeg bliver bare så ked af det.


        • apr 11, 2013
          1:05 pm

          sundforsjov

          Kære Elena
          Det kan godt være, at du vil opleve en lille vægtstigning i starten, men den vil forsvinde igen, når du begynder at arbejde sammen med din krop. Det vigtigste er, at du får dine kalorier fra rigtig mad – altså mad som ligner det vi oprindeligt finder i natuen så meget som muligt. Når vi spiser rigtig mad viser nogle studier rent faktisk, at vi kan spise helt op til 1800 kcal og stadig tabe os.
          Og så kan jeg sagtens forstå, at du bliver ked af det og med god grund. Det er aldrig sjovt at mærke, at man har kæmpet og alligevel ikke fik det resultat, som man søgte. Giv dig selv lov at være ked af det, så det kommer ud af kroppen. Og prøv om du kan starte med at acceptere, at det er sådan din krop har det lige nu og her og du er værd at elske og acceptere præcis, som du er og selvom du har “fejlet”. Det bedste ved at lave fejl er, at vi lærer noget 🙂
          Kærlig hilsen Charlotte


  5. apr 11, 2013
    1:27 pm

    Elena

    Ej begyndte næsten at tude da jeg læste dit svar… Lever sundt men en dag om ugen giver jeg mig selv lov til at synde lidt:) Kan heller ikke undvære mit rugbrød. Men jeg vil da forsøge at starte med æg til morgen i stedet for yoghurt. Og mange tak for din hjælp.


    • apr 11, 2013
      1:53 pm

      sundforsjov

      Kære Elena
      Masser af selvaccept og egenomsorg – det fortjener du. Varig succes kommer i små skridt, så du vælger det helt rigtige 🙂 Prøv at skrive ned i en lille bog, om du kan mærke en forskel, når du spiser æg til morgenmad. Og husk én slikdag er helt okay 🙂 Hvis vi kun siger nej og sætter restriktioner op, så kan hjernen ikke tænke på andet. Vi må gerne snolde, vi gemmer det bare til fredag og nyder det med god samvittighed. Pøj pøj Elena 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


  6. apr 11, 2013
    2:18 pm

    Elena

    Tusind tak Charlotte. Jeg opdaterer lige hvordan det går 🙂


    • apr 11, 2013
      3:09 pm

      sundforsjov

      Velbekomme 🙂 Glæder mig til at høre fra dig!


  7. apr 18, 2013
    3:03 pm

    Tina

    Jeg elsker æg til morgenmad, men har lige fundet ud af jeg ikke kan tåle æg. Har du nogen gode forslag til hvad man så kan spise til morgenmad?


    • apr 19, 2013
      3:07 pm

      sundforsjov

      Kære Tina
      Jamen så kunne det være:
      Chokolademouse af 1 banan, 2 spsk. kokosolie, 1-2 spsk. ren kakao, 2 spsk. chiafrø (chiafrø er utrolig proteinholdige og mættende)
      Jordbær yoghurt-is (du kan finde opskriften her på bloggen)
      En chiagrød som jeg endnu har til gode, men som du kan finde her hos Jane :
      http://www.madbanditten.dk/2013/04/01/chiagrod-overraskende-laekkert/#comment-56421
      En god skive nøddebrød med økologisk ost eller kylling, avokado og med grønt til.
      Håber det kan inspirere dig 🙂
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *