EmediateAd
Sund for Sjov

Tag dig tid til at trække vejret – ordentligt!

Vidste du, at vejrtrækning er en uundværlig bestanddel i et sundt liv, og at du endda kan mindske stress, søvnbesvær og rygsmerter, hvis du trækker vejret på den rigtige måde?

Vi trækker vejret omkring 20.000 gange i døgnet, men mange af os glemmer at trække vejret rigtigt, fordi vejrtrækningen er noget, der sker af sig selv. I en travl og stresset hverdag kan vi nemt få for vane at trække vejret for overfladisk, så det kun er toppen af lungerne, som fyldes med luft.

Det sker, fordi vores urinstink slår til, når vi er stressede, og så reagerer vi på nøjagtig samme måde, som hvis vi stod overfor en bjørn. Det første der skete, da vi var urmennesker og stod i skoven foran en bjørn, var, at vores pupiller blev større. Vi havde brug for at kunne se klart, så vi bedre kunne finde en flugtvej og komme hurtigt væk. Dernæst blev vores vejrtrækning og hjerterytme sat i vejret, så vi havde luft nok til den løbetur, som vi stod overfor. Vores fordøjelse lukkede ned og sådan forsatte kroppen, fordi det udelukkende handlede om overlevelse og ikke sundhed eller det næste måltid!

I dag møder mange af os ”bjørnen” forklædt som en fyldt mailboks, kø i trafikken, krav fra omgivelser og krav fra os selv om det perfekte liv osv. Det svarer til, at vi hele tiden er i alarmberedskab, klar til at flygte og nemt udvikler en  kronisk tilstand af stress, som i virkeligheden svarer til en gaspedal, der har sat sig fast, og det ødelægger vores helbred.

Når vi trækker vejret langsomt, sender vi et signal til hjernen om, at der er fred og ingen ”bjørne” eller fare på færde. En rolig vejrtrækning hjælper os til at komme i balance på alle planer.

Mindfulnessinstruktøren Sara Emilionie har udviklet seks forskellige øvelser, som hun anbefaler at buge fem minutter på dagligt. Jeg siger det lige igen 5 MINUTTER, mere er det ikke!

Sara Elilionie anbefaler, at man udvælger den øvelse, som passer til en og bruge den som et naturligt element i hverdagen. Det kan være i bilen, i toget, foran computeren eller når man har fem minutters ro i middagspausen.

Jeg er helt klart frisk på to af øvelserne. I den første øvelse trækker man kun vejret gennem venstre næsebor langsomt og dybt. Det skulle hjælpe til en bedre søvn og sænkning af blodtrykket. I den anden øvelse trækker man kun vejret gennem højre næsebord. Det skulle hjælpe koncentrationsevnen, give vitalitet og et bedre energiniveau.

Jeg tænker, at disse øvelser er perfekte til ”gør-en-ting-anderledes” legen! Har du tid, kan du læse mere udførligt om de andre øvelser her.

Tilbage

2 kommentarer


  1. apr 26, 2013
    1:30 pm

    Louise

    Hej Charlotte
    Det er mit evige problem du lige bringer på bane her. Er i kontrol på alle områder, dyrker motion, spiser snorlige , sover fantastisk, husker mine kosttilskud… men glemmer den der vejrtrækning og ja det tager kun sølle 5 min hvorfor er det SÅ svært at huske. Vil virkelig prøve de næste tre uger HVER da, for måske at få det indført som god vane, for kroppens skyld, er ikke i tvivl om hvor meget det gavner.
    Jane har også haft det på banen, men det er gledet ud med badevandet alligevel. Jeg VIL virkelig give det et skud nu.
    Hilsen Louise


  2. apr 26, 2013
    4:25 pm

    sundforsjov

    Kære Louise
    Det lyder ellers som om, du har gode vaner på rigtig mange områder 🙂 🙂 Det kan være en god ide at holde fokus på DET, det skal give dig, at huske denne vane – altså mindre stess, mere overskud osv. Jeg gik på et tidspunkt med et farvet armbånd for at minde mig selv om at trække vejret. Hver gang jeg så farven, så fik jeg lige en påmindelse om at “stoppe” op – bare 2-5 minutter 🙂 Pøj, pøj Louise!
    Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *