EmediateAd
Sund for Sjov

Får du væske nok?

Vidste du, at dehydrering af kroppen er et af de mest almindelige helbredsproblemer?

 75 % af kroppen består af vand. Vand er derfor utrolig vigtig for en krop i balance. Noget af det vigtigste vi kan gøre for os selv, vores krop og helbred, er at drikke vand dagen igennem og på de rette tidspunkter.

Lige nu læser jeg bogen: ”Farvel til sukkersyge – elementære skridt til at blive sund og rask” af Andreas Moritz (super spændende bog!!!! Og jeg lover at anmelde den, så snart jeg er færdig med den).

I bogen finder man et super godt kapitel om dehydrering og herfra får du de 3 vigtigste årsager til, at du skal huske at drikke vand:

1)      Stort set alle organer og energisystemer i din krop har brug for tilstrækkelige mængder af vand for at kunne fungere optimalt

2)      Hvis din krop og dine celler er dehydreret, har du svært ved at udskille affaldsstoffer fra dit stofskifte. Nogle affaldsstoffer bliver derfor holdt tilbage i din krop og kan give væskeophobninger i både ben, fødder, arme og ansigt

3)      Mangel på energi og stærke, vedvarende smerter samt hovedpine og lændeproblemer kan være tegn på væskemangel

Dagligt indtag af rent vand er en vigtig forudsætning for at undgå sygdom og sænke alderdomsprocessen.

Hvad kan du så gøre lige her og nu?

1)      Drikke 6-8 glad rent vand (ca. 2,5 dl pr. glas) om dagen

2)      Starte hver morgen med at drikke et glas varmt vand og efterfølgende et glas varmt vand med saften fra en citron og 1 tsk. honning

3)      Undgå at drikke til dine måltider og i stedet drikke et glas vand en halv time før hvert måltid.

Er du nysgerrig, kan du læse meget mere i bogen: ”Farvel til sukkersyge – elementære skridt til at blive sund og rask”. Har du svært ved at huske det med vandet, så følg med på bloggen i de kommende uger. Lige nu er jeg nemlig i gang med at teste drikkeuret SMILEY, som du kan læse mere om her.

Indtil da kan den her smarte drikkedunk måske hjælpe dig lidt på vej.

Tilbage

14 kommentarer


  1. apr 29, 2013
    3:29 pm

    Smilehul

    Hvorfor skal man drikke varmt vand???? Vand er vel vand hvad enten det er varmt eller koldt?


    • apr 29, 2013
      5:00 pm

      sundforsjov

      Helt bogstavligt talt ja så er vand – vand, men koldt vand og vand med isterninger får fordøjelsen til at “fryse” og derved gå langsommere. Det ønsker vi ikke, for så går maden lettere i forrådnelse!!!
      Kærlig hilsen Charlotte


      • apr 29, 2013
        9:32 pm

        Smilehul

        Aarhhh, se, det vidste jeg ikke… Så lærte jeg også noget nyt idag 🙂


  2. apr 29, 2013
    4:05 pm

    Sussi

    Hej 🙂
    Jeg har altid undret mig over den med at man ikke må drikke til måltidet? Ved du måske hvorfor?
    Jeg er en af de få mennesker som konstant er tørstig og som altid har været det.

    Mvh Sussi


    • apr 29, 2013
      5:04 pm

      sundforsjov

      Kære Sussi
      Hvis du drikker en vand eller anden væske til måltidet, fortynder du dine fordøjelsessafter, som vil give dig en ringere fordøjelse og på sigt kan føre til overvægt, fordi maden ender med at rådne i systemet fremfor at blive fordøjet. En anden ting er, at folk som har travlt let glemmer at tygge maden, og i stedet “skyller” den ned med vand eller væske. Maven og tarmene er ikke gearet til at nedbryde så store klumper af mad og det skaber igen betingelser for mad som rådner og skaber luft mm..
      Kærlig hilsen Charlotte


      • apr 30, 2013
        8:22 am

        Sussi

        Tusind tak for svar. Jeg vil øve mig i ikke at drikke til måltidet 🙂


  3. apr 29, 2013
    4:24 pm

    Maria Cymborski

    Kære Charlotte

    Tusinde tak for at huske mig på, at jeg skal HUSKE at drikke vand. Jeg er så dårligt til. Drikker for meget te og kaffe i stedet – og det er jo slet ikke det samme!


    • apr 29, 2013
      5:06 pm

      sundforsjov

      Kære Maria
      Velbekomme – er bare glad for at kunne inspirere dig 🙂 Kaffe og te er bestemt ikke det samme. Kaffe påvirker dit blodsukker og får dig til at producere stresshormoner, mens vand hjælper dig med at udrense kroppen, genskabe væskebalancen og optage næringsstoffer. Mere vand 😉
      Kærlig hilsen Charlotte


  4. maj 1, 2013
    10:14 am

    Anna

    Spændende indlæg 🙂 men der er noget der har undret mig lidt siden jeg læste det. Hvorfor skal man først drikke et glas varmt vand og så et glas varmt vand med citron og honning? Og hvorfor skal der honning i? Tænker at det må påvirke blodsukkeret en del der om morgenen 🙂
    En anden ting jeg er lidt i tvivl om er at jeg spiser HUSK på min morgenmad – og der har jeg fået at vide at man skal drikke vand lige bagefter for ikke at få forstoppelse. Hvad ville du gøre ift. det? Håber det er okay med alle de spørgsmål 🙂


    • maj 2, 2013
      10:31 am

      sundforsjov

      Kære Anna
      Først et varmt glas vand til at genoprette væskebalancen og den naturlige dehydrering som sker under søvnen. Vand skal helst være varmt eller lunkent, da koldt vand “lukker ned” for fordøjelsen. Dernæst et glas vand med varmt vand, citron og honning, da honning og citron tilsat vand har en stærkt udrensende virkning på kroppen og de affaldsstoffer som vi også frigiver i nattens løb. Er du meget sensitiv overfor honning pga. ustabilt blodsukker, så kan du sagtens undlade honning og blot bruge vand og citron 🙂
      Ift. HUSK ville jeg foretrække at drikke vandet ½ time før du spiser (så du ikke fortynder dine fordøjelsessafter og forstyrrer fordøjelsen) og har du brug for væske efter maden, så nip til en god kop the – det varme fremmer fordøjelsen, men i små nip/mængder lige efter maden. Og Anna det er helt okay med alle dine spørgsmål 😉
      Kærlig hilsen Charlotte


      • maj 3, 2013
        9:58 am

        Anna

        Så giver det mening 🙂 tusind tak for svar! Det kræver dog virkelig tilvænning at huske at drikke inden måltidet. Men det kommer jo nok 😉


        • maj 3, 2013
          10:15 am

          sundforsjov

          Dejligt Anna 🙂 Lidt ekstra fokus på i den kommende tid, så skal du nok få knækket den vane 😉
          KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *