EmediateAd
Sund for Sjov

Drikker du kaffe for at få mere energi? Så tag og læs med her…

Tidligere på ugen anmeldte jeg bogen ”Farvel til sukkersyge – elementære skridt til at blive sund og rask” og et af de afsnit i bogen, som især vakte min interesse, var afsnittet om kaffe.

Jeg tror, mange har det med sukker, som jeg har det med kaffe. Det skal ikke ret meget til kaffe til, før jeg fristes og får en enorm trang til at skrue mit forbrug af kaffe op. Det er nok den stimulans, som jeg har haft sværest ved at slippe og jeg kan stadig den dag i dag ikke sige, at jeg har et afslappet forhold til kaffe. Men jeg har det sådan, at jo mere viden  jeg får om kaffe og dens indvirkninger på kroppen, dets mere motiveret og inspireret bliver jeg for at holde mig på én kop om dagen.

Her får du tre af de punkter fra den omtalte bog, som har gjort størst indtryk på mig ift. kaffen:

1)     Kaffe indeholder koffein – ca. 170 milligram i en almindelig kop kaffe. Koffein fjerner vand fra kroppen hurtigere end den kan nå at genoptage det. Kaffe er dermed med til at dehydrere os og fremkalder derfor en konstant tørst (læs lyst til mere) – det samme gælder i øvrigt for cola, som også indeholder koffein.

2)    Koffein er nervegift. Det stimulerer vores binyrer til at udskille stresshormoner og udløser en kraftig immunreaktion, som kan give os det fejlagtige indtryk, at vi får energi af det, vi lige har drukket. Sandheden er dog, at det er kroppens immunreaktion som udløser energien og ikke kaffen. Bruger vi kaffe for at få energi flere gange om dagen, ender vi altså med at udtømme vores krop for energireserver.

3)    Kaffe virker stærkt syredannende på kroppen og belaster kroppens syre-base balance. Kroppen vil som udgangspunkt gøre alt for at opretholde en sund syre-base balance og har vi for meget syre, vil kroppen bruge af dine egne base-ressourcer for at skabe balance. Det sker blandt andet ved at trække ”base” fra vores knogler og dermed fremme udviklingen af afkalkning og knogleskørhed.

Er man glad for sin kaffe, så kunne man jo nemt fristes til at tænke: ”jamen så vælger jeg da bare den koffeinfri kaffe”, men studier på koffeinfri kaffe viser, at det er med til at øge mængden af fedtstoffer i blodet af typen LDL kolesterol – det lede kolesterol.

Jamen hvad så? Ja spørger du mig, så må vi have nogle gode alternativer på banen, for ellers har hjernen det med at kræse om alt det, vi ikke må. Jeg selv holder i øjeblikket kaffen fra døren ved at drikke Lakrids/mint YOGI the og choko/chili YOGI the (de fås i helsekostbutikkerne og af og til blandt blandt Nettos sportilbud) og så drikker jeg også varmt vand med frisk ingefær og mynte.

Hvordan er dit forhold til kaffe?

Og har du nogle velsmagende alternativer, som du har lyst til at dele, så gør det endelig …  og så rigtig god weekend derude….

Tilbage

18 kommentarer


  1. maj 31, 2013
    9:46 am

    Anne V

    åh nej! Jeg elsker kaffe og har drukket rigtig meget kaffe før i tiden. Nu holder jeg mig til max 2 kopper om dagen og nogle dage drikker jeg slet ingen kaffe. Jeg kan bedst lide min kaffe om morgenen men ikke alt for tidligt om morgenen så får jeg det dårligt. Jeg tror aldrig jeg ville opgive min kaffe, jeg er alt for glad for den 🙂


  2. maj 31, 2013
    1:05 pm

    sundforsjov

    Kære Anne
    Jeg kan sagtens følge dig, der er bare noget over den kaffe!!! Jeg drømmer om, at jeg en dag får detoxet nok til, at lysten forsvinder helt af sig selv. Sådan har en af mine tidligere kollegaer overvundet sin kaffetørst. Eller måske en Mary Poppins finger, som kunne knibse den væk 😉 Men altså det handler også om alt med måde – super flot at du har trappet så meget ned med din kaffe og det lyder jo også helt sikkert til, at du har fået et godt og afslappet forhold til den fristende drik 🙂
    Kærlig hilsen Charlotte


    • maj 31, 2013
      4:36 pm

      Anne V

      jeg ved ikke helt om jeg kunne tænke mig at blive fuldstændig kaffe fri. Det er bare forbundet så meget “hygge” med kaffe (jeg drikker også te men det er ikke helt det samme) men jeg prøver så vidt som muligt ikke at spise noget sødt sammen med min kaffe fx om eftermiddagen, for ikke at forbinde det med fx chokolade og søde sager.


      • jun 2, 2013
        1:35 pm

        sundforsjov

        Kære Anne
        I mit tilfælde er det uden tvivl også forbundet til hygge og lidt ekstra varme. Men det er altid spændende at stille spørgsmål, som Erica også er inde på. Hvorfor er det, at jeg har brug for den hygge lige nu… hvad handler det om.. Men altså vi har alle vores grunde til at drikke kaffe eller lade være 🙂
        Kærlig hilsen Charlotte


  3. maj 31, 2013
    1:24 pm

    Michelle

    Hvor er det lige de studier kommer fra?
    Man skal ikke altid tro på hvad man læser, bare fordi det er nogle “eksperter” der har skrevet det?
    Mange forskninger er betalte og derfor giver de som regel des var som dem der får dem lavet, gerne vil have.

    Ja, kaffe har betydning for vores vækst af knogler, men det er fordi kaffe hæmmer optagelsen af calcium.
    Desuden hæmmer det også optagelsen af jern!


    • maj 31, 2013
      2:51 pm

      sundforsjov

      Kære Michelle
      Studierne kommer blandt andet fra den amerikanske hjerteforening 2005 og fra American Journal of Epidemiolog oktober 2005. Forfatteren Susanna Ehdin henviser i sin bog: “Det selvhelbredende menneske” til en række af lignende undersøgelser.
      Det er altid vigtigt at have en sund kritisk sans, når man læser nye studier og forskningsresultater. Du har fuldstændig ret i, at mange studier er sponseret og betalte. Det er en af de vigtigste pointer, jeg har taget med mig fra min tid på RUC. Det er utrolig vigtigt at holde de bagvedstående forskere og/eller institutioners interesser for øje.
      Kaffe hæmmer optagelsen af mange vitaminer og mineraler, men det er også ekstremt syre-dannende og det er en væsentlig årsag til, at det kan være til så stor belastning for kroppen, hvis man samtidig lever en livsstil med stress og store mængder sukker, kød, brød og ødelagde fedtstoffer, som ligeledes er syredannende.
      Kærlig hilsen Charlotte


  4. maj 31, 2013
    3:53 pm

    Lisbeth

    Jeg drikker et par kopper kaffe om morgenen, resten af dagen mindst 2 liter vand, grøn-the eller urte-the. Jeg bryder mig ikke om og være fanatisk det ene eller andet og så vidt vides, er der vist også et par fordele ved og drikke lidt kaffe, dog uden jeg på nogen måde tør henvise til noget. Men prøv og Google 🙂 Rigtig god weekend 🙂


    • jun 2, 2013
      1:38 pm

      sundforsjov

      Kære Lisbeth
      Det lyder som om, du har en rigtig fin og varieret balance 🙂 Jeg er klar over, at der også findes studier som viser en positiv effekt på kaffen – blandt andet pga. de antioxidanter, som kaffen indeholder. Men de kan jo også komme fra grøntsager 😉
      Kærlig hilsen Charlotte


  5. maj 31, 2013
    4:41 pm

    erika sallo

    Tro det eller ej, men jeg stoppede med at drikke kaffe næsten samtidigt med at jeg droppede smøgerne for 2½ år siden. Eller rettere sagt, så har jeg ikke lyst til det mere på samme måde som før. Drikker måske en kop om ugen og selv der spørger jeg mig selv om hvorfor jeg egentligt drikker det?
    Læste først bogen endelig ikke ryger fra allen carr og derefter endeligt slank fra ham også … Han skriver meget om kaffe i bog nr 2.
    Så læs den bog hvis i vil stoppe med at drikke kaffe


    • jun 2, 2013
      1:33 pm

      sundforsjov

      Super tip Erica. Tak – det vil jeg gøre 🙂
      KH Charlotte


  6. maj 31, 2013
    9:19 pm

    Bettina Christensen

    Har for nogle år siden drukket kornkaffe som jeg købte i helsebutikken, synes at smagen var god men anderledes 🙂


    • jun 2, 2013
      1:39 pm

      sundforsjov

      Kære Bettina
      Super tip 🙂 Jeg har også været på kornkaffe i en periode, og den kan godt gå an selvom smagen er en del anderledes.
      Kærlig hilsen Charlotte


  7. jun 1, 2013
    3:43 pm

    Jens Matthias

    Jeg er enig i det Charlotte skriver, men der er også en anden ting der gør det problematisk at drikke meget kaffe: Grunden til at kaffe er sort og hænger godt fast i procelænkoppen er tjæren, altså forbrændingsproduktet fra ristningen af bønnerne. Dette betyder, at man ‘asfalterer’ tarmene, og specielt tyktarmen hvor tjæren akkumulerer sig, og hindrer udrensningen af affaldsstofferne derfra, også tjæren!


    • jun 2, 2013
      1:40 pm

      sundforsjov

      Åh ja Matthias – der har du en pointe!!! Tak for indlægget og den ekstra vinkel 🙂


  8. jun 2, 2013
    9:50 pm

    Jette

    Jeg kan slet ikke li’ kaffe, men hvad så med sort te ; ) ? Du nævner kun urteteer som erstatning… er der mon en grund til det?


    • jun 2, 2013
      10:01 pm

      sundforsjov

      Kære Jette
      Du er da for heldig 😉 Urteteer er basedannende og som udgangspunkt derfor et rigtig godt alternativ. Jeg er ikke selv vild med smagen af sort te og kom derfor ikke til at tænke på den, men sort te indeholder koffein, som frigives hurtigere end i den grønne the. Indholdet af koffein i te er i langt de fleste tilfælde betydeligt mindre end indholdet i kaffe 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


  9. jun 3, 2013
    2:44 pm

    tanterne

    Hvis 2 kopper kaffe er ok, og der er mindre koffein i te, hvor mange kopper mon det så går an at drikke.
    Som helt ung, drak jeg nogle kander (ikke kopper) te om dagen. Der er blevet mindre, men hvor går mon grænsen.


    • jun 5, 2013
      6:45 am

      sundforsjov

      Går du efter den sorte te, så vil jeg sige 2-3 kopper. Men drikker du urte te, så kan en liter te om dagen være ganske fin – glem dog ikke vandet 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *