EmediateAd
Sund for Sjov

Snyder du dig til at spise?

Det er snart 2 år siden, jeg skrev artiklen: “Snyder du dig til at spise – giv dine vaner et realitetstjek” til online-magasinet Uden Filter. Gennem de seneste måneder er jeg stødt på klienter, som spiser utrolig sundt, men som alligevel kan have svært ved at få vægten til at gå nedad, og derfor tænker jeg, at det er en god tid til at genopfriske artiklen og skærpe fokus på vores vaner – bare for én dag!

Det er efterhånden 7 år og 38 kg siden, jeg sad med en slankebog i hånden i gang med at besvare et spørgeskema og følgende spørgsmål; ”Spiser du dessert eller levninger selvom du er mæt efter et måltid?”.

Jeg var ikke et sekund i tvivl om, hvor jeg skulle sætte mit svar. ”Jeg er sgu da ikke en skraldespand”, tænke jeg og svarede nej til spørgsmålet.

Den lille (eller store, fede) løgn

Mindre end et døgn senere skulle det dog vise sig, at mit svar var en stor, fed løgn. Aftenen før vi skulle flytte fra vores gamle hus, havde mine forældre havde lavet aftensmad til os. Min far havde bagt den mest fantastiske æbletærte til dessert med en bund af rigtig smør, vaniljesukker og hvedemel; en rigtig kaloriebombe! Af samme årsag var jeg meget bevidst om, at jeg kun skulle spise et lille stykke til dessert.

Imens jeg spiste desserten, havde jeg fuld kontrol over mig selv og mine madvaner, men kontrollen forsvandt som dug fra solen, da jeg rejste mig for at tage af bordet. Vores datter havde ikke spist op og tilbage på tallerken stod der et stykke af tærtebunden. Uden at tænke nærmere over det, tog jeg levningen fra hendes tallerken og lige i det sekund jeg skulle til at spise det, slog det mig; ”Du ER da en skraldespand”!

En rigtig øjenåbner

Det var noget af et chok og ikke mindst en rigtig øjenåbner for mig. Jeg var inderligt overbevist om, at jeg ikke spiste levninger. I alle de år jeg havde kæmpet med vægten, havde jeg ikke en eneste gang overvejet, hvor meget disse ekstra måltider betød for min vægt. Jeg havde ikke overvejet, at disse måltider netop kunne være årsagen til, at min overvægt langsomt kom snigende, selvom jeg konstant kæmpede med at holde den på afstand.

Bevidsthed er første skridt mod varige forandringer 

Hvis du også kender følelsen af at kæmpe med vægten, kender følelsen af afmagt og desperationen der bare vokser, fordi du inderligt ikke aner, hvad det er, som får tallet på din badevægt til at stige og rykke i en forkert retning, vil jeg
råde dig til at give dig selv og dine madvaner et realitetstjek.

Vidste du at… 2 portioner ekstra aftensmad tre gange om ugen svarer til en vægtstigning på 4 kg i det samlede årsregnskab?

Kom i gang med det samme

Start i dag med at print de 5 punkter ud og test dig selv i den kommende uge. Måske er det netop disse punkter som gør, at du bliver ved med at kæmpe forgæves mod vægten.

Tjek dig selv og din adfærd, når du:

1.    Spiser. Spiser du op ved hvert måltid, eller giver du dig selv lov til at levne?

2.    Rydder af bordet. Spiser du dessert eller levninger selvom du er mæt efter et måltid?

3.   Smører madpakker. Spiser du ende stykket fra æg, pålæg, brød og lign. eller smider du dem i skraldespanden?

4.    Er alene. Bilder du dig selv ind, at mad ikke tæller med i det samlede regnskab, når andre ikke ser, du
spiser det?

5.    Kommer hjem fra arbejde og blodsukkeret er lavt. Spiser du ”bare lige” en frikadelle og to skiver ost, inden du går i gang med aftensmaden, fordi du er ved at rådne op af sult?

Tilbage

8 kommentarer


  1. jun 7, 2013
    8:06 am

    Bjørn Larsen

    Det beste er å ikke ha mat i huset som høyner blodsukkeret, om man spiser kun det som vi er skapt til å spise kan man godt spise skalken av egget eller en annen rest. Problemet som su peker på er kun et problem for dem som måler og veier sin mat og som konstant må være på slankekur. Om man tar bort de værste ting fra kosten (sukker,mel/korn, og melk) kan man ellers spise hva man vil og hvor mye man vil. Så enkelt er det for meg, Etter 4 år med slik mat har jeg spist meg frisk fra hjertesykdom, diabetes2 og tabt meg 35 kilo.


    • jun 7, 2013
      10:26 am

      sundforsjov

      Kære Bjørn
      Det er bare flot, at det har fungeret så godt for dig og din krop. Tillykke med det 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


  2. jun 7, 2013
    9:20 am

    Inge

    Hvor er det dog rigtigt, og smart af dig lige at genopfriske et hip til vores dårlige vaner. Du ER jo guld.


    • jun 7, 2013
      10:27 am

      sundforsjov

      Kære Inge
      Jeg kan jo kun sige lige over :-*


  3. jun 7, 2013
    11:45 am

    Dorte Petersen

    Hej Charlotte
    Dine to punkter nr. 3 og nr. 5 er vist mine punkter.
    Skærer altid et stykke af den runde ost, og hapser den, mens jeg laver madpakker.
    Når jeg kommer hjem fra træning er jeg ved at rådne op af sult og tager noget hurtigt “sukker” der kan dæmre sulten indtil maden blilver lavet færdig.

    Prøver at være opmærksom den næste uges tid. Tak for det gode råd.

    Hygge og god weekend.
    Dorte


    • jun 7, 2013
      11:57 am

      sundforsjov

      Kære Dorte
      Det er kun en fornøjelse. Er glad for at du har lyst til at bruge øvelsen 🙂
      God weekend til dig og dine.
      Kærlig hilsen Charlotte


  4. jun 8, 2013
    8:28 pm

    Malene fra Paleolivet

    jeg forstår ikke helt 5. eren. Det er vel bedre at spise frikadelle eller ost end så meget andet. Og hvis man er virkelig sulten, er det vel en god ide at spise? Jeg er i hvert fald tit på nr 5


    • jun 9, 2013
      8:10 pm

      sundforsjov

      Kære Malene
      Åhh hvis der bare var et sort/hvidt svar på dit spørgsmål, så var det så meget lettere 🙂 Det kommer i den grad an på så meget, for hvor meget har man spist i løbet af dagen? Kommer man uden at være bevidst om det til at spise et helt aftensmåltid i snacks uden af opdage det (fordi det foregår foran køleskabet og mens børnene farer rundt) og sætter man sig så derpå ned og spise “endnu” ét helt aftensmåltid, så man rent faktisk får dobbelt op? osv. osv. Men overordnet set, så er det min erfaring, at mange småspiser uden helt af være klar over det – og det tæller altså med – også selvom det er frikadelle og ost. Studier viser, at vi kan leve af 1800 kcal om dagen og stadig gå ned i vægt, hvis vi holder os til rigtig mad, men er man ikke opmærksom nok pga. travlhed, vaner mm., så ryger det nemt mere ind og det kan sagtens sætte stopper for et vægttab – også selvom det er sund mad der småspises af.
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *