EmediateAd
Sund for Sjov

Derfor bør du fokusere på dét, du ønsker dig

Vidste du, at din hjerne ikke i stand til at opfange, om det du oplever lige nu er sandt eller falsk? Din hjerne kan simpelthen ikke skelne.

Jeg har været inde på dette faktum tidligere, når jeg har blogget, men det kan vist ikke siges for tit. Vores hjerne kan ikke skelne mellem virkelig og indbildt frygt. Selvom der ikke figurerer en reel trussel foran os i form af en modkørende bil eller en fyldt mailboks, så reagerer vores hjerne på nøjagtig samme måde, som hvis der gjorde.

Bare det at vi forestiller os, at vi er truet eller at vi presser os selv med ”hvad-nu-hvis-katastrofetanker” får vores kamp/flugt nervesystem til at slå til med alle dets reaktioner.

Kigger vi på det faktum i forhold til sundhed og vægttab, så betyder det, at bare det, at vi frygter, at vi ikke kan tabe os eller at vi spekulerer på, om vi nu kan tillade os at spise dette her og at vi da hellere lige må tjekke det ift. tallet på vægten, det er nok frygt nok til at slå vores kamp/flugt nervesystem til. Som sagt fordi vores hjerne ikke er i stand til at skelne.

MEN hvorfor ikke bruge det positivt?

Vi kan ikke ændre på det faktum, at tallet på vægten måske er blevet for højt. Vi kan ikke ændre på, at bukserne er blevet for stramme eller at sukkertrangen er blevet for stor, men vi kan ændre på den måde, hvorpå vi opfatter tingene. Vi kan ændre på de ting, som vi fortæller os selv og vores hjerne. I stedet for at sige til os selv, at tallet er vokset, fordi vi ikke kan nyde en is uden at tage 2 kilo på, så kan sige til os selv: “fakta er, at vægten er vokset, og nu kan det kun gå fremad for min sundhed og vægt”.

Det er nemlig ikke de ting, som sker omkring os, der sætter vores kamp/flugt nervesystem i gang, det er derimod den tolkning af det, der sker, som får os til at producere stresshormoner. Det er DET, vi tænker og fortæller os selv, som bestemmer vores følelser.

Og med visualisering kan du være med til at styre dine tanker og dermed dine følelser. Tanker udløser følelser og følelser er hormoner (man bruger det også aktivt indenfor blandt andet sportsverdenen, hvor man visualiserer, hvordan det er at komme i mål og sætte rekord).

Så dagen råd er:

Kig på noget godt. Kig på noget rart. Kig på alt det, du ønsker dig … fordi det påvirker dine hormoner og din evne til at få succes. Har du lyst til lidt inspiration, så må du gerne kigge på min visualiseringsplanche, som jeg har leget med her i sommer.

Tilbage

2 kommentarer


  1. aug 16, 2013
    8:10 am

    frk. sveske

    Kære Charlotte,
    Skønt indlæg og en god reminder.
    Jeg har haft mange frustrationer over manglende resultater, men bliver mere og mere bevidst om, at jeg ikke kan gøre mere, så nu må kroppen tage det i sit tempo. Jeg vil så gerne være tålmodig og acceptere at kroppen tage det i sit tempo.
    Visualisering er altså et super-værktøj, så jeg skal vist have gang i Jon Gabriel igen – har du andre gode bud på guidet visualisering?
    KH
    – frk. sveske


  2. aug 16, 2013
    2:42 pm

    sundforsjov

    Kære frk. sveske
    Det er rigtig, rigtig vigtigt at acceptere os selv, som vi er lige nu og præcis i dette øjeblik – med alt hvad det indebærer. Så længe vi ikke accepterer os selv, siger vi jo til vores hjerne, at der er noget galt. Kroppen begynder at kæmpe og en krop i kamp holder på dine depoter. Så hvor er det bare godt at høre, at du er nået til accept 🙂
    Jon Gabriel er et rigtig fint bud og der findes også en masse forskellige CD’er, som kan hjælpe godt på vej. Jeg har ingen særligt foretrukne lige her, men har andre det, så del gerne 🙂 En øvelse kan også være, at du hver morgen lige når du er stået op, lukker øjnene og forestiller dig, at du træder ind i det liv, som du inderst inde ønsker dig. Mærker hvordan din krop og din sind føles osv. osv. Taknemlighedsøvelser hvor du fokuserer på det positive, som er sket – de er også altid gode 🙂
    Kærligst Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *