EmediateAd
Sund for Sjov

Veluddannede forældre med underernærede børn

”Veluddannede forældre i den såkaldte sundhedselite dropper traditionelle middagsretter som boller i karry med ris og et ordentligt skvat piskefløde”.

Sådan lyder overskriften i dagens MX metroxpress.

Det var en overskrift, som fik Radio Sydhavsørerne til at kontakte mig til morgen for at høre, om jeg ville komme forbi og kommentere det yderligere. Det ville jeg selvfølgelig rigtig gerne, men charmen ved radioen er jo, at der skal være plads til musik og korte indlæg, så jeg sad tilbage med flere af mine pointer, og dem tænker jeg, at de må komme her i stedet.

For hvordan kan det egentlig være, at veluddannede forældre (altså forældre som hører til blandt nogen af de mest oplyste) kan få underernærede børn?

Det kan det givetvis, fordi vi gennem de sidste 30 år har levet i en verden, som har været ekstremt fedtforskrækket. Mange af os, som har små børn i dag, er vokset op med forældre,  som har været fedtforskrækket og som, i bedste overbevisning, har bedt os skrabe eller undlade smørret,  droppe sovsen, vælge den fedtfattige yoghurt og i det hele taget spare på med kalorierne. Og personligt tror jeg, at der er det, vi ser resultaterne af nu.

Hvad mange desværre ikke ved, er, at der er forskel på fedt. Man kan ikke ”bare” skære fedt over en kam og tro, at de hele er farligt og bør undgås.

Fedt kan groft sagt deles op i to kategorier – cellefedt og dellefedt.

Der er sundt fedt og usundt fedt. Desværre er mange sunde fedtstoffer i dag skubbet ud af vores kost og er i stedet erstattet med salt, sukker og dårlige fedtstoffer.

Tilfører man sundt fedt til sin kost, vil de fleste af os opleve, at det øger vores stofskifte, stabiliserer vores blodsukker og gøre os mere insulinfølsomme (lager mindre fedt). Undersøgelser har vist, at især fedt i fiskeolie (EPA) øger vores fedtforbrænding og vores insulinfølsomhed, men transfedt gør det modsatte.

Fedtsyrer kan dog ødelægges af varme, ilt, lys og hydrogenering og herved blive til dellefedt. De fedtstoffer som vi gør klogt i at vælge fra, er derfor de industrielt behandlede fedtstoffer, som især stammer fra margarine, kiks, slik, småkager, snaks, stegte madvarer, bagte madvarer, salatdressinger og andre industrielt fremstillet madprodukter.

Mens fedtsyrer som kommer fra naturlige kilder i naturen så som fisk, avokado, nødder, frø, kokosolie, rigtig smør, ren peanutbutter osv. gerne må fylde mere i vores kost.

Det er ikke fremmende for vores almene sundhedstilstand, at vi skærer alt fedtet væk, fordi sunde fedtstoffer består af livsnødvendige byggesten til vores krop.

Vores krop består af milliarder af celler og cellemembraner, som har brug for fedt. På overfladen af vores celler sidder der et fedtlag, som har stor betydning for vores optagelse og videretransport vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, som vi får gennem maden. Sunde fedtsyrer gør vores cellemembraner smidige og får madens næringsstoffer til at passere lettere gennem disse. Det betyder altså, at vores celler lettere kan optage vitaminer og mineraler, når de er smidige og elastiske og samtidig bedre udskille affaldsstoffer. Kommer vi i underskud af sunde fedtstoffer gennem kosten bliver vores cellemembraner lettere hårde og usmidige og det gør, at vi får sværere ved at optage næringsstoffer og udskille affaldsstoffer.

Sunde fedtsyrer danner også grundlag for dannelse af vores hormoner og de har betydning for vores optagelse af fedtopløselige vitaminer, vores immunforsvar, vores nervesystem, vores hud, vores slimhinder, energiniveau og ikke mindst vores humør. Lige netop derfor er det vigtigt, at vi ikke bare skærer alt fedt over en kam og vælger det fra.

Bekymrer man sig om vægten, ja så er det rigtigt, at fedt indeholder flere kalorier pr. gram, og at de fleste af os ikke bare kan spise uanede mængder af kalorier selvom de er sunde. Skruer man op for det sunde fedt er det derfor en god ide, at skue ned for sukker og stivelsen i maden som man især finder i brød, ris, pasta, kartofler m.fl. Og jeg sagde skrue ned. Du behøver ikke blive fanatisk og undgå dem helt, så længe du vælger de fiberholdige udgaver. Begge dele er muligt (blandt andet ved hjælp af en simpel tallerkenmodel, som du finder i min e-kogebog).

Det handler om at lytte til kroppen, spise rigtig naturlig mad og genfinde finde balancen, hvis du spørger mig, men hvad mener du?

Tilbage

Én kommentar


  1. okt 2, 2013
    3:02 pm

    Bjørn Larsen

    Det finnes ingen beviser for at det fettet som menneskene har spist gjennom heleevolusjonen, mettet fett på noen måte er skadelig.Spesielt fett fra får og andre dyr som har hatt et sunt kosthold uten soya, mais og korn er vi vel tilpasset.

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *