EmediateAd
Sund for Sjov

Test: ved du, hvornår du impulsspiser?

Vidste du, at størstedelen af vores impulsspiseri sker på bestemte tidspunkter i løbet af dagen og at vores trang til at give efter for dem som regel ikke varer længere end 2-3 minutter?

Vi har i gennemsnit 4-7 impulsøjeblikke på én dag. Det vil sige 4-7 øjeblikke, hvor vi skal særlig opmærksom på vores adfærd og de valg, vi tager lige nu og her. Heldigvis betyder det, at vi ikke behøver at være på vagt overfor os selv og vores egen adfærd alle døgnets 24 timer.

Et impulsspiseri udløses ofte af helt bestemte (men individuelle) stikord og de kan både være fysiske og psykiske. Fysiske stikord kan være et blodsukker der falder, en mave der rumler, mangel på søvn osv., mens psykiske stikord kan handskerummet på vej hjem i bilen, lyden af friskbrygget kaffe, en diskussion på arbejdet eller med familien osv.

Jo mere vi ved om, hvilke stikord som kan tricke lige netop os selv, jo nemmere har vi ved at mindske impulsspiseri, fordi vi bliver i stand til at fjerner eller minimere stikord fra vores omgivelser. Og færre stikord betyder mindre viljestyrke!

Øvelse: Find frem til dine impulsøjeblikke

Spørg dig selv om følgende, imens du visuelt gennemgår din dag:

Er der bestemte tidspunkter på dagen, hvor du har særligt lyst til at spise?

  • Hvornår på dagen er det?
  • Hvad sker der?
  • Hænger det sammen med de mennesker, du omgås?
  • Hænger det sammen med bestemte aktiviteter eller pauser?
  • Hænger det sammen med bestemte omgivelser, som eksempelvis i bilen, eller når du er alene?
  • Hænger det sammen med at du er træt eller ikke får sagt fra i tide?
  • Er der andre situationer, hvor du spiser på impulser, følelser, lyst og/eller trang?

Impulsøjeblikke og værktøjer til hvordan vi styrer uden om dem er bare én af de ting, som vi kommer til at arbejde med på mit 3 mdr. onlineforløb, som jeg starter op på i dag.

Jeg glæder mig virkelig til at komme i gang. Det er altid en fornøjelse at være med på en udviklingsrejse, som det nu engang er, når vi vender blikket indad og arbejder med de forhindringer og begrænsninger, som spænder ben for vægten og i sidste ende vores evne til at elske og acceptere os selv præcis, som vi er.

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *