EmediateAd
Sund for Sjov

Sukker og stress – sådan hænger det sammen

Har du nogensinde tænkt over, at trangen til sukker, slik og chokolade har det med at stige, når du er stresset eller bare presser ”citronen” lidt for hårdt?

I sidste uge var det ret stille her på bloggen. Jeg havde sundhedskursus på Højskolen Marielyst og der var meget at se til, lad os bare sige det sådan. Foruden undervisning var der også cirkeltræning, en festmiddag på skolen samt klienter og familie, som skulle passes.  Timemæssigt ser det jo ikke ud af så meget på papiret, men mentalt er det en stor mundfuld.

Der er nye navne, nye historier, nye indtryk, spørgsmål, forberedelse osv. som trækker på energiressourcerne.

Jeg får energi af mit arbejde, men jeg skal være meget opmærksom på energigivere og energirøvere og balancen i sådan en uge, ellers ender jeg simpelthen med at brænde mit lys i begge ender. OG gør jeg det – altså brænder løs og glemmer alt om balance, SÅ kommer sukkertrangen rullende ind over mig i en sådan grad, at jeg nærmeste skal spændes fast for ikke at give efter og kaste mig ud i et chokoladeorgie.

For mit vedkommende kommer det sjældent MENS det hele står på, det kommer først, når jeg kommer hjem og sidder stille.

Men hvorfor egentlig? Hvorfor opstår denne trang ikke, mens jeg er ”i marken”? Sukker er jo noget, som giver energi og jeg har da ikke brug for mere energi, når jeg kommer hjem og har mulighed for at sidde stille.

Dette spørgsmål har jeg undret mig over i mange år, indtil det en dag gik op for mig, at sukker AFBALANCERER.

Sukker får mig ned på jorden igen.

Når jeg har været flyvende og været ”på” og givet så meget af mig selv, så kan jeg nemt komme til at miste jordforbindelsen. Spiser jeg sukker, kommer der først en kortvarig energibølge, hvorefter blodsukkeret faldet og jeg falder med. Jeg falder bogstavlig talt sammen – ned på jorden. Gassen går af ballonen og trætheden kommer væltende ind over mig.

Hvis jeg skal undgå sådanne ”orgier” så nytter det ikke noget, at jeg bare beslutter mig for, at jeg ikke vil spise slik og sukker. Det er et helt andet arbejde, som der skal gøres!

Hvis sukker afbalancer mig, så må jeg ind og arbejde med, HVAD der ELLERS kan give mig denne afbalancering. Jeg må lytte til mig selv, mit behov og tilgodese det på anden vis. Og derfor har det været stille på bloggen. Mine små ”huller” er blevet bugt på alternativ afbalancering så som at gå til stranden og lytte til bølgernes brus. NADA. At gå tidligt i seng og sove 11 timer. Spise sund og blodsukkerstabiliserende kost. Osv. osv. Med andre ord har jeg valgt at gøre ting, som kunne give mig jordforbindelse ”undervejs” frem for at vente til at jeg kom så langt ud, så det kun var sukkeret, som kunne ”få mig ned”.

Har du lagt mærke til, hvornår din sukkertrang opstår og om den hænger sammen med stress?

Tilbage

6 kommentarer


  1. okt 28, 2013
    10:58 am

    tina

    Fedt indlæg 🙂
    Jeg har det præcis som dig, så jeg har også været inde og lede efter andre ting som både kan booste og efterfølgende afbalancerer.
    Jo mere man arbejder med at give sin krop sundhed ud af omsorg og ikke af straf, jo mere sensitiv bliver man også over for kroppens signaler.
    Og det er en fantastisk gave at give videre til sine børn!


    • okt 28, 2013
      11:22 am

      sundforsjov

      Kære Tina
      Lige præcis 🙂 Og sikke en skøn blog og virksomhed du har!
      KH Charlotte


  2. okt 29, 2013
    8:34 am

    Jane

    Det kan jeg sagtens genkende også. Jeg craver også først sukker bagefter. Imens jeg står midt i orkanens øje, mærker jeg næsten ingenting. Heller ikke appetit efter rigtig mad. Det er et skidt tegn. Jeg tror, jeg må ud og kramme nogle træer snart! 😉


    • okt 29, 2013
      9:59 am

      sundforsjov

      Griner Jane… elsker at du stadig mindes indlægget om at kramme træer 😉


  3. okt 30, 2013
    1:24 pm

    Gurli

    Kære Charlotte

    Endnu engang et indlæg fra dig, der rammer plet. Det er min daglige udfordring. Du har en fantastisk viden, som du formidler lige, hvor vi har brug for det!
    Jeg forsøger at komme til bunds i, hvorfor jeg daglig har voldsom sukkertrang på et bestemt tidspunkt. Og hvordan jeg skal undgå at kaste mig over chokolade/kage/slik.

    Tak fordi du endnu en gang hjælper til at komme et skridt videre.
    De bedste hilsner
    Gurli


    • okt 30, 2013
      1:45 pm

      sundforsjov

      Kære Gurli
      Tak <3 Din kommentar kommer helt inde fra hjertet og jeg bliver så glad, når folk tager imod og opnår nye erkendelser 🙂 Det er lige netop i disse situationer, at jeg virkelig mærker, hvor taknemlig jeg er for mit arbejde og få at kunne hjælpe andre “videre” ved hjælp af små, kærlige skub.
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *