EmediateAd
Sund for Sjov

Vinter uden træthed og tungsind

I fredages var jeg på besøg hos denne skønne kvinde og Madbandit og på et tidspunkt spurgte Jane mig, hvad jeg gjorde for at komme gennem vinteren uden træthed og tungsind. Nu var det fredag, og måske ikke den bedste dag at spørge (jeg var i den grad ramt af fredagstræthed, som ikke blev bedre af en kø på motorvejen hjem), så svaret kom ikke prompte, men efterfølgende har jeg kigget lidt på det og her kommer svaret:

Motion i det fri – flere gange om ugen (gerne hver dag)

Jeg fryser – som i seriøst fryser – når det bliver vinter. Jeg er kuldeskær og bliver nemt meget magelig i netop disse måneder, men jeg har lært, at det bedste jeg kan gøre, er, at kravle i mine skibukser, min dynejakke, hue, vanter og halstørklæde og så ellers bare se at komme af sted. Trodse vind og vejr og se at komme ud i det fri.

Tidligt i seng – flere gange om ugen

Kan jeg komme til det, så sniger jeg mig i seng med en god bog kl. 20.30 og slukker gerne lyset kl. 21.30 og jeg ELSKER det. Jeg føler virkelig, at jeg drager omsorg for mig selv, når jeg kommer tidligt i seng. Det er helt utroligt, hvad det gør for mit energiniveau og mit koncentrationsniveau dagen efter. Før det elektriske lys blev opfundet tilpassede vi vores søvn efter solens rytme og sov mere end 9 timer – helt op til 12 timer i døgnet om vinteren. 12 timer bliver det sjældent til, men 10 timer kan jeg sagtens runde flere gange om ugen.

Godt med grøntsager i kosten  

Udover at starte hver morgen med et glas vand med friskpresset citron, så sørger jeg for at få så mange forskellige grøntsager som muligt i min kost. I ”gamle dage” hadede jeg grøntsager, men i dag er det anderledes. Nu skal de ikke bare koges, spise og overstås. I dag skal der duftes, smages, eksperimenteres og det virker. Skruer jeg ned for grøntsagerne, kan jeg uden tvivl mærke det på mit energiniveau.

Supplerer med kosttilskud

Seriøst så drømmer jeg om at have en nyttehave, som kan forsørge mig med økologisk grønt hele vinteren så som grønkål, rosenkål, rødkål osv. (men det kræver altså, at jeg gider at passe den!!!!). Der er ingen tvivl om, at friske råvarer indeholder den største næringsværdi, så så længe min nyttehave ikke forsyner mig med frisk grønt året rundt, supplerer jeg min kost med diverse kosttilskud – som minimum en multivitamin, probiotika, d-vitamin og rosenrod.

Sætter familieliv, ro og nærvær højt på dagsordenen

Jeg er ofte meget ”på” i min hverdag både med klienter, undervisning og foredrag, så når jeg har fri, så forsøger jeg virkelig at holde fri og koble fra. Og da jeg er særligt sensitiv, så er ”afkobling” lig med ro, nærvær og tid med den nærmeste familie. Det mest optimale er en hjemmeweekend, hvor der er slukket for telefoner, radio, tv og hvor der er tid til at lave sund mad og spille et enkelt brætspil eller to.

Og sidst men ikke mindst

Så forsøger jeg at acceptere, at vinteren er den naturlige årstid for selvrefleksion og fordybelse. Det er årstiden, hvor vi bliver givet de absolut bedste betingelser for at dykke ned i vores ubevidste ved hjælp af afslappende musik, meditation, terapi og bøn og ikke mindst tid til at reflektere over året der gik, før et nyt kan begynde.

Vinter

Se det var mit svar (som blev lidt af en længere historie i dag), men jeg vil også elske at høre dit bud på tips, tricks eller andet, som kan bringe dig gennem vinteren uden træthed og tungsind.

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *