EmediateAd
Sund for Sjov

10 sunde(re) valg til julefrokosten

Billede1

Der er taget hul på december, som for mig blev skudt i gang med julekalender og efterfølgende den sjoveste julefilm ”noget i luften” på TV2. Det var nærmest som at kigge ind i mit eget og til tider lidt (læs meget) anderledes liv, da der blev krammet træer og lagt englekort. Døde mennesker ser jeg ikke … endnu, man ved jo aldrig, hvad der kan ske! Men jeg skal da lige love for, at lattermusklerne blev rørt.

Nå men siden vi har taget hul på december, så tænker jeg, at det er tid til at give dig 10 sunde(re) tips, som du bare kan bruge løs af til julefrokosterne.

1)      Spis masser af grønt til måltiderne FØR julefrokosten. De fleste julefrokoster består hovedsagelig af pålæg og brød og det kan nemt være en hård sag for maven – især hvis det står på flere dage i træk.

2)      Spar på brødet. Hold dig til et stykke og del det i 4 kvarte til selve julefrokosten. På den måde begrænser du de stivelsesholdige fødevarer uden at begrænse muligheden for at smage alt det lækre pålæg.

3)      Spis masser af fisk til forret. Fisk indeholder omega 3 fedtsyrer, som fremmer din krops naturlige fedtforbrænding. Gå efter de fede fisk som ål, sild, makrel, sardiner og laks, som alle har et højt indhold af omega 3.

4)      Pynt dine kvarte stykker brød med så meget grønt, som det nu er muligt. Tag ekstra rødkål til flæskestegen. Kom rødbeder, løg og syltede agurker på mørbradbøffen, og tag ekstra salat og peberfrugt til osten.

5)      Spiser du slet ikke stivelse eller vil du gerne begrænse det til et minimum i julen kan du tilbyde værtinden at bage et lækkert nøddebrød til ostebordet (ost og nødder går jo skønt sammen). Ring til værtinden et par dage forinden og sig, at du har smagt det skønneste brød. Spørg om det vil være okay, at du bager et og tager det med.

6)      Drik godt med vand ind imellem det hele, så du hjælper din krop med at udskille alle de ekstra affaldsstoffer på naturlig vis. Tag evt. en danskvand eller to med, hvis du føler det hele bliver lidt for fladt og du trænger til lidt bobler ind imellem.

7)      Sæt tempoet ned og undgå at spise dig overmæt (eller dårlig) ved at ligge dit bestik fra dig, hver gang du har taget en bid. Smag din mad. Tyk på den. Synk den. Og tag så bestikket i hænderne igen.

8)      Beslut dig for, hvor mange og hvilke stykker konfekt, du vil spise. Når ”mutter” kommer med slikfadet og sig f.eks. til dig selv: ”okay, jeg må vælge 3 stykker konfekt”. Tag alle stykker på én gang og send fadet videre. Så ved du, hvad du har og kan lettere holde hus med det.

9)      Frister julegodter alligevel for meget, så rejs dig og gå på toilettet. Det hjælper at komme væk fra situationen og trække vejret helt ned i maven.

10)    Det er især sukkeret og de stivelsesholdige fødevarer, som har det med at sætte sig på sidebenene. Læg et ”budget” for, hvor meget stivelse du vil spise på dagen og hvad den mængde så skal gå til. Skal det være kartofler, risalamande eller konfekt eller måske en lille del af det hele?

Jeg vil elsker at høre fra dig, hvis du sidder inde med et fantastisk og virksomt tip eller hvis du har erfaring med et eller flere af de tips, som står ovenstående.

Tilbage

2 kommentarer


  1. dec 2, 2013
    12:21 pm

    Kia

    Fantastiske råd – det er virkelig svært i situationen, som vi ved, men hvis man beslutter sig for det, så kan det jo netop godt lade sig gøre 🙂


    • dec 2, 2013
      12:33 pm

      sundforsjov

      Super Kia 🙂 Og ja det handler i den grad om, hvilket “mind-set” som man får taget på hjemmefra 😉
      KH Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *